Installera reserkraftintag/omkopplare i mätarskåp

02 sep 2014 13:01 #1 av Ronnie Lidström
Ni som brukar göra detta, hur gör ni? Köper ni något färdigt paket eller bygger ni själva?

Garo har ett färdigt paket (E:2270640) men det är 32A. Känns lite onödigt stort för en vanlig villa.

I detta paket ingår: Intag, omkopplare, dvärgbrytare och indikeringslampa.

Det låter ju vettigt att ha en indikeringslampa.. Antar att man ska koppla denna så den lyser när man har omkopplaren i läge reserv och nätspänningen kommer tillbaka?

Jag är ju lite novis när det gäller reservkraft måste jag erkänna.. Hur funkar det med jord/pen? Nu funkar väl förhoppningsvis nätets PEN i mätarskåpet men detta kan man kanske inte garantera? Om man har luftledning till kåken och den går av tex. Ska man montera ett jordtag vid mätarskåpet som man kopplar till reservkraftintaget?

Något annat man bör tänka på om man bygger en egen reservkraftomkopplare?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 14:33 #2 av Michell Martic
Om ditt lokala elnätsbolag följer svensk energis anvisning gällande anslutning av mobila reservkraftverk så kommer de nog ställa det som ett absolut krav att ni anordnar med eget jordtag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 15:20 #3 av Tomas Karlsson
Precis som Michell nämner är jordtag absolut krav 1A tillsammans med en omkopplare som uppfyller de ställda kraven. K&N har mycket fina och kompakta omkopplare som passar i DIN-slits och perfekta att sätta i utrymmet som finns i moderna mätarskåp. En sån omkopplare, ett utanpåliggande intag som man kan placera på lämpligt ställe och ev dvärg för avsäkring av intag så är man hemma för en rimlig peng och enkelt att bygga in. Indikeringslampa kan man sätta om man tycker det är nödvändigt, ovanstående brytare har hjälpkontakt som passar bra till det i kombination med en avsäkring för lampkretsen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 18:09 #4 av Ronnie Lidström
Kan man använda elnätets PEN att ohmmäta till för att kontrollera kvaliteten på sitt jordtag? Annars är det väl ganska komplicerad procedur att mäta jordtag vill jag minnas?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 18:36 #5 av Bo Siltberg
Inte om man har instrument och kunskap :)
Men hör med nätägaren. Det kanske har som krav att de själva ska mäta upp jordtaget - det är ju till för deras egen säkerhet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 18:38 #6 av Tomas Karlsson
Man bör som jag ser det använda en konventionell metod för jordtagsmätning när man första gången kontrollerar det. Dvs typiskt två hjälpsonder och jordtaget anslutet till instrumentet, det är vad som brukar finnas på vanliga installationstestare. Det är ju inget komplicerat bara lite omständigt att använda hjälpjordarna med långa mätledningar.

Vid ett befintligt jordtag kan man för kontroll använda nätets PEN om man har en tång för ändamålet, men själv ser jag det mer som ett sätt att verifiera något som en gång kontrollerats mer sorgfälligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 18:41 #7 av Tomas Karlsson

Bo Siltberg skrev: Inte om man har instrument och kunskap :)
Men hör med nätägaren. Det kanske har som krav att de själva ska mäta upp jordtaget - det är ju till för deras egen säkerhet.


Det ingår för det mesta (alltid?) att protokoll över mätningen levereras av installatören vid färdiganmälan av ett jobb likt Ronnies ursprungsfråga dvs installation av reservkraftsintag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 18:44 #8 av Tomas Karlsson

Ronnie Lidström skrev: Kan man använda elnätets PEN att ohmmäta till för att kontrollera kvaliteten på sitt jordtag? Annars är det väl ganska komplicerad procedur att mäta jordtag vill jag minnas?


Hur hade du tänkt dig använda PEN för den mätningen, ja förutom med tång då? Visst kan man tänka sig diverse redneckmetoder men det är knappast att rekommendera av principiella och säkerhetsmässiga skäl.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg