Dimensionera huvudledning

08 maj 2014 21:11 #21 av Svenne Eriksson
Håller med Ronnie när det gäller villor. Där förväntar sig både kund och anlitad elektriker att man ska kunna välja 25A mätarsäkring om man så vill och behöver.

I en normalstor lägenhet utan elvärme så behövs dock knappast mer än 16A. Däremot så tycker jag att man ändå ska köra med 6mm2 huvudledning alltid då det sitter ett 25A mätarskåp. Inte för att man så ofta behöver 25A (åtminstone inte lägenheter) utan för att ett 25A mätarskåp/mätartavla förväntas ha utgående ledning som klarar 25A.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2014 06:05 #22 av Christer Djerf
Vem är det som förväntar att utgående ledning ska klara 25A?

Jag tycker att kundens krav och önskemål ska styra, behöver man inte ha en bil med 200Hk så ska man ju få köpa en med 100.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2014 19:21 #23 av Ronnie Lidström
Christer: Elektriker som ev ska säkra upp förväntar sig detta eftersom det alltid är så. Kunden förväntar sig att kunna välja mellan 16-25A mätarsäkring efter som man normalt kan det med ett 25A mätarskåp.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2014 19:30 #24 av Henrik Franzén
En omröstning hade varit spännande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2014 19:42 #25 av Joel Eljo
Svar från Joel Eljo i ämnet Dimensionera huvudledning
Ja visst kan vi rösta,vi behöver ju värma upp lite till den 25 maj. Men jag
tycker man ska skilja på lägenhet utan elvärme och villa. Är det någon som är
bra på att ordna med röstning ?
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2014 20:19 #26 av Lars Blomkvist
Vi kanske är mer ekonomiska i Stockholm :woohoo:
Skämt åsido, min villa 260 m2 med direktvärme och bastu mm var säkrad 25A. Har ingen förståelse varför en etta på 20 m2 skulle behöva kunna säkras 25A.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Mats Jonsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 maj 2014 19:46 #27 av Mats Jonsson

Ronnie Lidström skrev: Christer: Elektriker som ev ska säkra upp förväntar sig detta eftersom det alltid är så. Kunden förväntar sig att kunna välja mellan 16-25A mätarsäkring efter som man normalt kan det med ett 25A mätarskåp.

Arbetet med att "säkra upp" ska utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör. Ingen kan förvänta sig att man alltid ska kunna byta överströmsskydd utan att kontrollera spänningsfall, skydd mot överlast- och kortslutningsström samt skydd mot elchock och eventuella krav selektiv frånkoppling. Om så vore fallet kunde vi avskaffa kravet på behörighet för många av de arbeten som i dag omfattas av behörighet.

På något sätt har vi satt en status i att byta passdelskontakt men i allt för många fall tar yrkesmannen, och ibland elinstallatörer, det allt för lätt i att byta passdelskontakt.

Exempel
Jag har en bekant som är snickare och när han ska slippa golv går det ibland inte att köra golvslipen då det endast finns 6 A säkring. Då har jag lärt honom att han inte får byta passdelskontakt själv, vilket han tidigare gjort, utan måste anlita behörig person för detta arbete.

Efter en tid tyckte han att detta var jättelarvigt då elektrikern bara gjorde det han själv gjort i alla år men nu kostade det allt mellan 500 och 1500 kronor. När jag förklarade reglerna om kontroll före idrifttagning sa min gode vän att någon sådan hade han aldrig sett elektrikern göra efter säkringsbytet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 maj 2014 20:48 #28 av Lars Blomkvist
Inte förvånad eftersom de flesta firmor struntar eller inte vet hur man gör detta.

Hoppas jag inte blir hängd när jag skriver detta :)

Vet ett flertal firmor som inte har en egen installationsprovare utan skriver påhittade värden i protokollet :o

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2014 17:02 #29 av Ronnie Lidström
Jag har rotat i hundratals mätarskåp i villor under mina år som elektriker och jag har aldrig någonsin sett ett mätarskåp med mindre huvudledning än 6mm2.

Är det då konstigt om man förväntar sig att det ska vara så?

En 6A gruppsäkring i ett hus med plast FK kan lugnt ökas till 10A utan vidare beräkningar. Är det tjärttåd däremot så är varken tråd eller uttag godkänt för mer än 6A

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2014 16:53 - 12 maj 2014 17:06 #30 av Michell Martic
Tycker gott man kan få lov att göra skillnad på en servis till en villa och en huvudledning i ett lägenhetshus.

Nätägare bygger idag sitt nät på det sättet att kunden alltid ska kunna säkra upp sin SERVIS till 25A utan ombyggnad.
Att ha en huvudledning på 6mm2 för att man ska kunna anta att man ska kunna ha 3X25A till en lägenhet är väl lite onödigt. Den som förbrukar så mycket ström i sin lägenhet borde åka på straffavgift ur ett rent miljöperspektiv!

Jag själv bor i en 1~lägenhet och har 25A huvudsäkring. Inga bekymmer här inte. Vi är tre stycken i en 3-rummare.

PS. När jag va ny från skolan så åkte jag på en hel del uppsäkringar. Fra. 6 till 10A. Den behörighetsansvarige på den tiden sa att vi skulle kolla om det va FK eller OVIR. Va det OVIR på grupperna så va det bara 1mm2 och då fick vi inte höja. Va det FK så fick vi dock höja ända till 13A. Ja, givetvis så skedde ingen annan kontroll än att det va på rätt sida av vägen man stod när det va datumparkering. Nu i efterhand så undrar man hur många grupper man säkrat upp som har en utlösningstid på mer än den tid som gällt för aktuell grupp. Rysligt.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2014 19:28 #31 av JDA
Svar från JDA i ämnet Dimensionera huvudledning
Om man använder 4x2,5+1,5 som huvudledning hur funkar det då med kompleterandeskyddsutjämning om man bara har 1,5 på skyddsjorden som huvudledning om man måste minst ha 2,5 på skyddsutjämningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2014 19:49 #32 av Marcus Lundström
Är ju inga problem att öka i area det blir ju bara mer gynnsamt. 2,5 komplett.skyddsjord är ju främst för mekaniskt skydd på ledningen eftersom den är enkelisolerad sista biten.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2014 05:39 #33 av Ronnie Lidström

JDA skrev: Om man använder 4x2,5+1,5 som huvudledning hur funkar det då med kompleterandeskyddsutjämning om man bara har 1,5 på skyddsjorden som huvudledning om man måste minst ha 2,5 på skyddsutjämningen?


Finns det kabel som är 4x2,5+1,5? Eller menar du FK?

Jag tror att anledningen till att man måste ha minst 2,5mm² för kompletterande skyddsutjämning är hållfasthet. Att den ska klara lite fysisk påfrestning utan att gå sönder. Rätta mig gärna nån om jag har fel ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2014 11:06 #34 av Mats Jonsson

Ronnie Lidström skrev:

JDA skrev: Om man använder 4x2,5+1,5 som huvudledning hur funkar det då med kompleterandeskyddsutjämning om man bara har 1,5 på skyddsjorden som huvudledning om man måste minst ha 2,5 på skyddsutjämningen?


Finns det kabel som är 4x2,5+1,5? Eller menar du FK?

Jag tror att anledningen till att man måste ha minst 2,5mm² för kompletterande skyddsutjämning är hållfasthet. Att den ska klara lite fysisk påfrestning utan att gå sönder. Rätta mig gärna nån om jag har fel ;)

Skyddsledaren fram till den punkt som ska utjämnas bör vara minst 1,5 kvmm även om det inte är absolut uttalat i svensk standard. Men som Ronnie skriver så ska den kompletterande skyddsutjämningsledaren ha en area om minst 2,5 kvmm. Detta av mekaniska skäl.

Det var väl jag som började med att skriva om 4x2,5+1,5. Ja, det förutsätter nog enledare i rör. Kan vara en lösning vid övergång från enfas till trefas i lägenheter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2014 10:50 #35 av JDA
Svar från JDA i ämnet Dimensionera huvudledning
Ok.
Förstod aldrig att det var för just för mekaniska skäl. Tackar för svaret

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2015 12:30 #36 av Richard
Svar från Richard i ämnet Dimensionera huvudledning
Vad anser ni är en lämplig servissäkring för 50st lgh och tvättstuga, hiss.

Nu skall det dras fram 3-fas till varje lgh.

160A för mycket eller lagom?


Bostäder utan elvärme
Den sammanlagrade belastningen för hela byggnaden kan uppskattas enligt tabell 3.
Tabell 3 – Sammanlagrad belastning
Antal lägenheter (n) Effekt i kW
1 5
2 10
3–10 7+2xn
mer än 10 12,5+1,5xn

/R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2015 17:34 #37 av Stefan Ericson
Hej Rickard!
När jag räknade på mitt sätt, så kom jag exat på 160A. Jag är inte med på vilken tabell du använder.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2015 21:58 #38 av Richard
Svar från Richard i ämnet Dimensionera huvudledning
jag körde enligt formeln och avrundade uppåt...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2015 10:29 #39 av Stefan Ericson
Hej Rickard!
Med 160A säkring kan varje lägenhet göra av med 3000 kr i månaden på el, jag tror inte dom gör det. Om man minkar till 2000 kr/ månad. Så är det en minskning på 30%. Om det går vet jag inte.
Om en säkring löser 1 gång i veckan= omedelbar åtgärd.
Om en säkring löser 1 gång i månaden= planerad åtgärd.
Om en säkring löaet 1 gång per år, får man nog göra en analys. Jag tror det är där vi skulle hamna.
Om värmen är dålig och folk stoppar elvärmefläcktar i utagen, så kan nog överlast uppstå.
Det vore intressant att se om induktionshällar, ledlcd Tv apparater och ledlampor gjort någon nytta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2015 10:59 #40 av Markus Ågren
Om du tänker använda formeln så tänk på att enligt information till formeln så räknas inte separat tvättstuga med flera tvättmaskiner in i denna effektberäkning.

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.075 sekunder

Senaste foruminlägg