Lite allmänna frågor om Elinstallationer

14 dec 2013 17:41 #41 av Newbie
uppgift 8

Fil bilaga:


Uploaded with ImageShack.us

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 17:57 #42 av Newbie
Lagt in pil på vilken jag menar

Fil bilaga:


Uploaded with ImageShack.us

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 18:29 #43 av Slugge
Blå. Såna här grejer för några sekunders googlande kunna råda bot på annars.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 18:33 #44 av Newbie
Jag googlade men hittade bara när det var tn-s därför ställd jag frågan här.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 18:43 #45 av Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 18:59 - 15 dec 2013 12:30 #46 av Michell Martic
Enligt min mening så är bilden i din lärobok felaktig.
I ett TN-C system så heter den skena du syftar på i bilden PEN-skena.
Det eftersom den leder både nollströmmen från vidarekopplad neutralledare och en eventuell felström från skyddsjordledare.

I annat fall skulle det vara förbjudet att ha en efterliggande undercentral matad med TN-C eftersom du inte får lov att koppla neutralledare på PE-skena, och en PEN-ledare har funktion som neutralledare.

Dock så går det att plocka ut en ren PE-ledare från en PEN-skena och på så vis få möjligheten att mata en underliggande central med 5-ledarsystem ( TN-S). Systemet är då blandat och kallas TN-C-S. Att koppla en central som TN-C efter en TN-S är förbjudet. Är PE-ledaren väl separerad vid matning så får N-ledare inte anslutas till PE-skena. Det betyder att om ledarna är separerade redan i matande kabel så får de inte kombineras igen efter den punkten.Det skulle innebära att PE-ledaren blir strömförande då halva neutralledarens driftström skulle gå denna väg.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 10:12 #47 av Stefan Ericson
Hej på er!
Färg på ledaren.
Blå. Om du ansluter en värmare på 2,3kW. Så går det en ström på 10 A genom ledaren. I Sverige så delar man PEN ledaren i centralen, och får PE och N. Det skulle fungera att göra det i vägguttaget också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 12:34 - 15 dec 2013 13:03 #48 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: Det skulle fungera att göra det i vägguttaget också.

Ja, och man kan skala ägg med en fogsvans också.

Men det är ju rätt som du skriver. Det skulle fungera rent tekniskt. En ledare vet ju inte vilken färg den har och rent elektriskt så är jord och neutralpunkt samma elektriska punkt. Det blir de så fort du jordar neutralpunkten i tranformatorn.

Men i praktiken så sker separering som senast i centralen.
Det har varit annorlunda förr dock. En gång i tiden så använde man kabelns mantel som återledare för driftströmmen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 13:04 #49 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev:

Stefan Ericson skrev: Det skulle fungera att göra det i vägguttaget också.

Ja, och man kan skala ägg med en fogsvans också.


:lol:

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 dec 2013 10:24 #50 av Markus Ågren

Michell Andersson skrev:

Stefan Ericson skrev: Det skulle fungera att göra det i vägguttaget också.

Ja, och man kan skala ägg med en fogsvans också.

Låter lite som en utmaning:tummeupp:
Ska se om man kan testa det under helgdagarna. Fast har ingen fogsvans hemma i lgh men kanske får ta multicutern eller har ju en bågfil i alla fall.


Markus Ågren
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2013 19:29 #51 av Ferid

Ronnie Lidström skrev:

Newbie skrev: Jag läser till Distributionselektriker och läser nu kursen Elinstallation, jag har lite frågor som jag jag inte lyckats hitta svar på, jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite med detta?

1. Är det krav vid ett TN-C system att du skall ansluta PEN-ledare till skyddsledarskenan? Om ja varför?
Det är väl krav men varför?

För att jord är viktigare än nolla ur säkerhetssynpunkt?

Newbie skrev: 2. Under vilka omständigheter får du ansluta 2 ledare under samma anslutning?

Då tillverkaren godkänner detta (man ska följa tillverkarens installationsanvisningar)

Newbie skrev: 3. Vilket instrument är lämpligast att felsöka kring en jordfelsbrytarinstallation?
Isolationsprovare?

Precis...

Newbie skrev: 4. Hur skall du gå tillväga för att informera att en elanläggning innehåller både gul/grön och röd skyddsjord?

Skylt på centralen, information i centralförteckningen eller dyligt. Just detta tycker jag personligen är lite överflödigt. Bara elektriker får vara inne och koppla i en elcentral och en utbildad elektriker ser direkt vilka färger de olika ledarna har.

Newbie skrev: 5.Hur kommer det sig att en jordfelsbrytare löser ut utan att det egentligen inte finns något direkt fel i anläggning?
Här tänker jag att det kan ha med läckström att göra tex från spis kyl och frys, tvättmaskin, många som körs samtidigt.

Helt rätt. Kan också vara "riktiga" jordfel som bara visar sig ibland (jätteroligt att felsöka :silly: ). Kompressorn i kyl/frys tex..

Newbie skrev: 6. Ger en jordfelsbrytare skydd vid kortslutning mellan fasledare och neutralledare?

Nej. Det fixar säkringen/dvärgbrytaren.

Newbie skrev: 7. Varför kan det vara värdefullt att montera in flera jordfelsbrytare i en villainstallation?
Tex att man inte vill att kyl och frys skall gå under samma då vid jordfel så blir kyl och frys strömlös, ifall felet inte skulle bero på just kyl/frys så är det onödigt att dessa går och blir strömlösa?

Precis.. Man bör sektionera upp anläggningen. Dels för att det är mindre risk att de löser ut, men även för att inte hela huset ska bli strömlöst om det uppstår ett jordfel.

Newbie skrev: 8. Om man installerar golvvärme i badrummet eller vägguttag på utsidan måste man då installera jordfelsbrytare i elcentral?
Ja antar jag?

Ja. Förutsatt att golvvärmen är 230V och uttaget ute är en nyinstallation (man får byta ut ett gammalt uttag utan att installera jfb)

Newbie skrev: 9. Rita och förklara hur det kommer sig att en apparat i ett vägguttag kan få i sig så höga spänningar som 400V pga avbrott i förbindningen mellan PE-skenan och N-skenan i ett TN-C system.
Denna är väl lite komplicerad att få en förklaring kring men om ingen orkar skissa så kanske ni har någon bra länk med bild och förklaring på hur man på ett enkelt vis förstår sig på detta. Min lärobok var inget vidare till hjälp kan jag säga.

Rita får du göra själv. Fenomenet kallas "flytande nolla". Nolledaren i uttaget har inte längre nollpotential utan kan få fas bakvägen genom tex en glödlampa. Därför kan det bli 120V i vissa uttag och 380V i andra.


2. Ledarna skall vara av samma arean och anslutning ska vara gjord för anslutning av 2 ledare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2013 19:47 #52 av Ferid

Ronnie Lidström skrev:

Newbie skrev: Jag läser till Distributionselektriker och läser nu kursen Elinstallation, jag har lite frågor som jag jag inte lyckats hitta svar på, jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig lite med detta?

1. Är det krav vid ett TN-C system att du skall ansluta PEN-ledare till skyddsledarskenan? Om ja varför?
Det är väl krav men varför?

För att jord är viktigare än nolla ur säkerhetssynpunkt?

Newbie skrev: 2. Under vilka omständigheter får du ansluta 2 ledare under samma anslutning?

Då tillverkaren godkänner detta (man ska följa tillverkarens installationsanvisningar)

Newbie skrev: 3. Vilket instrument är lämpligast att felsöka kring en jordfelsbrytarinstallation?
Isolationsprovare?

Precis...

Newbie skrev: 4. Hur skall du gå tillväga för att informera att en elanläggning innehåller både gul/grön och röd skyddsjord?

Skylt på centralen, information i centralförteckningen eller dyligt. Just detta tycker jag personligen är lite överflödigt. Bara elektriker får vara inne och koppla i en elcentral och en utbildad elektriker ser direkt vilka färger de olika ledarna har.

Newbie skrev: 5.Hur kommer det sig att en jordfelsbrytare löser ut utan att det egentligen inte finns något direkt fel i anläggning?
Här tänker jag att det kan ha med läckström att göra tex från spis kyl och frys, tvättmaskin, många som körs samtidigt.

Helt rätt. Kan också vara "riktiga" jordfel som bara visar sig ibland (jätteroligt att felsöka :silly: ). Kompressorn i kyl/frys tex..

Newbie skrev: 6. Ger en jordfelsbrytare skydd vid kortslutning mellan fasledare och neutralledare?

Nej. Det fixar säkringen/dvärgbrytaren.

Newbie skrev: 7. Varför kan det vara värdefullt att montera in flera jordfelsbrytare i en villainstallation?
Tex att man inte vill att kyl och frys skall gå under samma då vid jordfel så blir kyl och frys strömlös, ifall felet inte skulle bero på just kyl/frys så är det onödigt att dessa går och blir strömlösa?

Precis.. Man bör sektionera upp anläggningen. Dels för att det är mindre risk att de löser ut, men även för att inte hela huset ska bli strömlöst om det uppstår ett jordfel.

Newbie skrev: 8. Om man installerar golvvärme i badrummet eller vägguttag på utsidan måste man då installera jordfelsbrytare i elcentral?
Ja antar jag?

Ja. Förutsatt att golvvärmen är 230V och uttaget ute är en nyinstallation (man får byta ut ett gammalt uttag utan att installera jfb)

Newbie skrev: 9. Rita och förklara hur det kommer sig att en apparat i ett vägguttag kan få i sig så höga spänningar som 400V pga avbrott i förbindningen mellan PE-skenan och N-skenan i ett TN-C system.
Denna är väl lite komplicerad att få en förklaring kring men om ingen orkar skissa så kanske ni har någon bra länk med bild och förklaring på hur man på ett enkelt vis förstår sig på detta. Min lärobok var inget vidare till hjälp kan jag säga.

Rita får du göra själv. Fenomenet kallas "flytande nolla". Nolledaren i uttaget har inte längre nollpotential utan kan få fas bakvägen genom tex en glödlampa. Därför kan det bli 120V i vissa uttag och 380V i andra.


Svar på frågan nr. 9 hittar du på sidan 124 faktaboken. Men jag tycker att lärare måste gå genom alla de kapitlar och förklara detta eftersom det är inte lätt för en elev att förstå.

Svar på frågan 1. hittar du i faktaboken på sidan 123 i faktaboken

Svar på frågan nr.2 Du får ansluta 2 kablar under en anslutning om de är i samma arean och om anslutning är gjord för två kablar.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2013 07:53 #53 av Michell Martic
Så gör inte en oengagerad lärare.
Om svaren dessutom funnits framför ögonen på dig så får det mig att undra hur du är som elev.

Du kommer säkert att lyckas... på bekostnad av andra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2018 20:23 #54 av Ferid
2.Att det finns plats för två ledare och att de är samma arean.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg