Varierande fasspänningsfall 199-230V

16 sep 2013 07:58 #21 av Tobias Karlsson
Stefan: Jag tror att hela södra sverige skulle lagt märke till om det varit så stort spänningsfall pga export till Danmark.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 17:37 #22 av Oscar Gumaelius
Stefan: Tror att det kan vara en faktor som gjorde att spänningen blev så extremt låg. Men att det är huvudfaktorn tvivlar jag på.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 18:57 #23 av Per Åke Väppling
Hade problem med varierande spänning hos en kund för länge sedan. Vid kontakt med elleverantören hänvisade jag till IBL77 angående spänningsvariationerna samt att det inte är bra med för stor skillnad mellan fasspänningarna för trefasmotorer. Dom tolkade IBL77's "bör ej" som att det bryr vi os inte om. Jag fick hjälp av elsäkerhetsverket som fick en expert på ett universitet att skriva ett utlåtande om problemet, detta skickades till elbolaget. Minns inte riktigtvad som stod men något om möjlig orsak kunde vara övertoner i nätet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 20:15 #24 av Torbjörn Forsman
Om man misstänker övertonsproblem kan det vara bra att mäta spänningen med flera olika mätinstrument, både ett som visar sant effektivvärde "True RMS" och ett enklare som visar likriktat medelvärde, omräknat till att motsvara effektivvärde för sinus. Har man tillgång till en riktigt primitiv digitalmultimeter (typ Biltema 79 kr) med halvvågslikriktning för växelspänningsmätningen, man känner igen dem på att det lägsta växelspänningsområdet är 200 V och att de gör utslag även för likspänning på det området, så kan det vara intressant att göra två mätningar med det instrumentet och polvända det emellan. Får man olika mätvärden så vet man att nätspänningen är osymmetrisk, dvs att det finns mycket jämna övertoner i spänningen.
Allra bäst är förstås att ta en titt på kurvformen med oscilloskop.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 21:12 #25 av Oscar Gumaelius
Per Åke: Då blir det väl att plöja "Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) - Del 2-2: Miljöförhållanden - Kompatibilitetsnivåer för lågfrekventa ledningsbundna störningar och signalnivåer på elnät" SS-EN 61000-2-2.

Tack för tipset om inriktningen på övertoner och elmiljön.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 21:16 #26 av Oscar Gumaelius
Torbjörn: Får väl köpa en ny probe till mitt oscilloskop. Kanske är dags att uppdatera det till ett elektroniskt ur dokumentationssynpunkt.

Någon som har tips gällande oscilloskop? Tittar lite på Velleman PCSU1000 / Uni-T UTD2052CL.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2013 18:18 #27 av Torbjörn Forsman
Om man är ute efter ett billigt digitaloscilloskop så kan man söka efter en gammal Fluke/Philips "Scopemeter". Åtminstone för några år sedan kunde man köpa oanvända sådana av ca 15 år gammal modell för ca 1500 kr på eBay. Det som kanske är tråkigt med dem jämfört med moderna digitaloscilloskop är att skärmen är som man kan vänta sig av en LCD-skärm från mitten av 90-talet - ganska dålig kontrast och svag bakgrundsbelysning. Och kommunikationssnittet till PC kräver RS-232 , så om man inte har en gammal dator får man skaffa en USB/RS-232 -omvandlare också. Batteripaketet består av fyra NiMH-celler i R14-storlek, så det är lätt att knåpa ihop ett eget om (eller snarare när) originalbatteriet tröttnar. Man kan såklart också köra på nätadapter utan batteri, eller i nödfall sätta i vanliga torrbatterier.

Andra digitaloscilloskop som jag har använt:

Gould DSO400, det är från slutet av 80-talet, enbart nätanslutet, mycket gammalmodigt när det gäller datakommunikation (bara tänkt att kunna kopplas till en pennplotter via RS-232). Mycket lättjobbat, genomtänkt frontpanel osv men inte särskilt märkvärdiga elektriska data. En nackdel om man ska använda det i elkraftsammanhang är att probarnas jord är hopkopplad med nätsladdens skyddsjord, som på alla äldre oscilloskop. Lite störande att nollpunkten driver iväg under uppvärmningen, ska man göra noggranna mätningar bör det få stå på en halvtimme i förväg. Det kan i nödfall drivas på batteri (yttre 12-24 V som man kan koppla in till flatstift på baksidan), men det drar 50-60 W så man bör nog nästan ha ett bilbatteri till hands för sådana övningar.

LeCroy LS140 , stort, knöligt, svåranvänt, mycket avancerat för sin tid (ca 1994). Gott om datakommunikationsmöjligheter, t ex RS-232, GPIB, ethernet, dessutom har det inbyggd diskettstation och kan som option förses med modem! Det är uppbyggt på ett PC-moderkort (386SX). En svaghet är att backupbatteriet brukar läcka och kan korrodera sönder saker i närheten, dessutom har det hänt att hårddiskar har gått sönder. Får man tag i ett fungerande sådant bör man så snart som möjligt göra en fullständig kopia av hårddisken (ghosta den).

Diverse olika Tektronix från tidigt 2000-tal, de brukar fortfarande vara dyra på begagnatmarknaden, anses fungera bra men jag har aldrig riktigt kommit överens med dem. De flesta har RS-232 eller USB, många av dem har även en minneskortplats eller diskettstation.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2013 18:51 - 17 sep 2013 18:53 #28 av Claes Börjesson
Oscar Gumaelius frågade: Någon som har tips gällande oscilloskop? Tittar lite på Velleman PCSU1000 / Uni-T UTD2052CL

Om man vill ha ett bra äldre Oscilloskop rekommenderar jag www.millivolt.se , de har bland annat FLUKE 2430, som jag själv hade tidigare, jag grät blod när den pajade.

Jag köpte i stället en Velleman PCSU200, kostar 1500:- på kjell&Co Den mest prisvärda anser jag......

En lite dyrare c:a 3000:- men mycket bra programvara är Picoscope säljs av LANZO.se.
De säljer även differentiella prober som gör att man kan mätta på 230-volt, finns även högspänt (7000 volt, Cat I, c:a 5000:-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2013 09:17 #29 av Stefan Ericson
Hej på er!
Enda gången jag haft ett fel på en maskin som orsakades av spänningsfall på nätet var på andra hälften av 80 talet.
En svarv stod och snurrade med revolvern uta att stanna. Jag var hos kunden och maskinen fungerade utan fel. Jag sa åt dom att kolla vid vilka tider felet kom. Det visade sig vara på morgonen vissa dagar. Jag åkte till kunden vid aktuell tid och mätte spänningen. Den sjönk från 200 till 160 Vac. Jag snäppte upp spänningen på 100Vac och maskinen fungerade. Efter ett par veckor ringde kunden och man hade hittat ett järnbruk som startade ett par smältugnar vid spänningsfallen. Det var någon stans i Västerås trakten.

Efter som spänningarna oftast ligger inom toleransen så tror inte jag att det är det som är problemet i det här fallet Oskar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2013 17:45 #30 av Fredrik Morin
Lånar tråden lite..vad gör Man om det går åt andra hållet? Dvs 220-250V elektroniken går lite då och då.

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2013 19:43 #31 av Torbjörn Forsman
Det är knappast troligt att någotsånär vettigt konstruerad elektronik avsedd för 220-230 V nätspänning tar skada av 250 V. Man måste upp i betydligt större överspänningar för att det ska börja hända otrevligheter.
Vad rör det sig om för elektronikprylar närmare bestämt, och vad är det som går sönder i dem?

Den absolut vanligaste orsaken till överspänning på en fas är som bekant lös nolledare i kombination med hög belastningsström på en annan fas.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2013 19:52 #32 av Fredrik Morin
Trafos till modem, lågenergi lampor och dvdspelare

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2013 07:51 #33 av Stefan Ericson
Hej Fredrik!
Till mitt elverk så vill dom sälja en typ av säkring som känner av överspännig och seda kortsluter faserna vid överspänning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg