20 kvm golvvärme på en grupp?

18 maj 2011 06:17 #1 av Mats Persson
Hur gör ni? Om en kund vill ha in elgolvvärme på 20kvm, blir ju ca 10A belastning, delar ni upp det golvet på två slingor eller hade ni kört med en stor slinga? Blir ju kanske lite snedbelastning då.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2011 07:23 - 18 maj 2011 07:26 #2 av Magnus H
Den snedbelastningen är vell inget att snacka om.
men dela upp det du, blir ju en kostnadsfråga med 2 värmekablar + termostater.

20kvm är ungefär 1700W.
Hur stora huvudsäkringar snackar vi om?
Och om det är du som kopplar centralen kan du ju dela upp en andel mera på de andra faserna.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2011 08:31 #3 av Mats Persson
Du kan ju ha samma termostat, kopplat över en kontaktor eller liknande...

Nog hade jag haft lite mer än 85W/kvm... Nånstans mellan 100-125W/kvm kanske, bättre att ligga på säkra sidan än att man upptäcker att effekten inte räcker till, svårt att bedömma hur bra isolerat det är överallt...

Detta var en hypotetisk fråga och inte något konkret exempel :) Så huvudsäkringarna vet jag inget om, men 16A är ganska vanligt :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2011 19:26 #4 av Ronnie Lidström
Jag skulle ha delat upp den på två slingor (En termostat som styr en kontaktor).

Vad är det för kabel? Är det självbegränsande (T2-röd tex) så skulle jag delat upp på tre slingor. Självbegränsande har en jävulskt startström då den är kall. Vi har problem på ett ställe med T2-röd och den är på typ 10m²

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2011 21:10 #5 av Mats Persson
Det har jag inte ens tänkt på med startströmmen vid självbregränsande.
Men detta är isåfall ingen självbegränsande utan en T2 Blå...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 19:21 #6 av Mats Haglöf
Har lagt 80 meter T2 röd i mitt kök, uppenbarligen är den höga startströmmen ett bekymmer, i våras efter den kalla vintern så blev det bara varmare å varmare i köket.....en snabb mätning visade att kontakterna i gölvvärmetermostaten brunnigtihop......så mitt råd är nog iaf en kontaktor...går nu bara å väntar på att den i hallen ska tacka för sig, båda är Thorin & thorin termostater så de är ju inge biltema skräp heller....

Serviceelektriker som nu jobbar med larm. Kunnande i Frekvensare, automation, men numera mest säkerhet, kända märken som, Inbrott=Galaxy å gamla RB centraler. Brand= Zation och schrack. Passage=RCO, ARX, Aptus och Bewator.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2017 11:13 #7 av Tomas
Hej!
Ska lägga en golvvärmeslinga (T2-blå) i en utbyggnad som är 20 kvm. Slingan ska gjutas in i plattan och kruxet är att rummet kommer ha glaspartier på ena kortsidan, heter väl vinterträdgård.
Eftersom golvet är den enda värmekällan så ska ju effekten per kvm ligga på 150w.
Det blir en lång kabel, hittade en på 140 meter via grossen.

Har aldrig lagt golvvärme över en kontaktor, har bara lagt små/medel badrum tidigare, hur blir det med personskydd och kontaktor?
Och startströmmen måste bli jäkligt hög på en sån lång slinga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2017 11:58 - 11 mar 2017 11:58 #8 av Electrum
Det blir ingen högre startström. Slingan är resistiv, så den drar lika mycket ström första tiondels sekunden som sen vid stationär drift. Dvs, GV-slingan är en snäll last.

Personskyddet får du genom att den gruppsäkring som försörjer slingan via kontaktorn är skyddad av en JFB med In max 30mA.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2017 14:11 #9 av Claes Börjesson
Jag skulle definitivt dela upp det. 16 Ampere matning är lite väl mycket, lätt för varmgång i kontakter m.m.

Själv har jag mitt eget badrum uppdelat i 3 slingor och omkopplare så att jag kan stänga av en slinga (under badkaret och i väggen vid badkaret).

Du skall aldrig använda självreglerande kabel där det är besvärligt (omöjligt) att byta. De självreglerande har begränsad livslängd (cirka 10 år), de slits faktiskt mekaniskt och ger lägre och lägre effekt med tiden.

Om du gjuter in värmekabeln i betongen, kom ihåg att det inte är samma kabel som till spackel. Betong innehåller större stenar som lättare kan skada kabeln.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2017 14:26 #10 av Tomas
Tack för svaren!
Nej är det inte bara T2-röd som är självreglerande? Tänkte köra T2-blå.
Fick tipset att köra en slinga men att då använda en kontaktor. Lite mer pill eftersom jag måste dra extra till centralen, men det blir ju bättre än att sätta termostaten någon annanstans än i det nya rummet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2017 15:51 #11 av Magnus H

Claes Börjesson skrev: Jag skulle definitivt dela upp det. 16 Ampere matning är lite väl mycket, lätt för varmgång i kontakter m.m.

Själv har jag mitt eget badrum uppdelat i 3 slingor och omkopplare så att jag kan stänga av en slinga (under badkaret och i väggen vid badkaret).

Du skall aldrig använda självreglerande kabel där det är besvärligt (omöjligt) att byta. De självreglerande har begränsad livslängd (cirka 10 år), de slits faktiskt mekaniskt och ger lägre och lägre effekt med tiden.

Om du gjuter in värmekabeln i betongen, kom ihåg att det inte är samma kabel som till spackel. Betong innehåller större stenar som lättare kan skada kabeln.


Om det du säger stämmer, så tycker jag synd om alla som köpt värmekabel för vattenrör , vet att den finns i otaliga sommarstugor som är tomma under vinterhalvåret. Och dom går nog i god tro att den är en pryl som håller i all evighet. Jag visste inte ens att den slits mekaniskt, är det något som kommer fram i deras standarder?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2017 08:02 #12 av müssli

Magnus H skrev:

Claes Börjesson skrev: Jag skulle definitivt dela upp det. 16 Ampere matning är lite väl mycket, lätt för varmgång i kontakter m.m.

Själv har jag mitt eget badrum uppdelat i 3 slingor och omkopplare så att jag kan stänga av en slinga (under badkaret och i väggen vid badkaret).

Du skall aldrig använda självreglerande kabel där det är besvärligt (omöjligt) att byta. De självreglerande har begränsad livslängd (cirka 10 år), de slits faktiskt mekaniskt och ger lägre och lägre effekt med tiden.

Om du gjuter in värmekabeln i betongen, kom ihåg att det inte är samma kabel som till spackel. Betong innehåller större stenar som lättare kan skada kabeln.


Om det du säger stämmer, så tycker jag synd om alla som köpt värmekabel för vattenrör , vet att den finns i otaliga sommarstugor som är tomma under vinterhalvåret. Och dom går nog i god tro att den är en pryl som håller i all evighet. Jag visste inte ens att den slits mekaniskt, är det något som kommer fram i deras standarder?

De har nog längre hållbarhet än 10 år iaf. Du får 12 års garanti rakt av utökat till 20 år om elektrikern som lägger slingan är auktoriserad av dem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2017 15:06 #13 av Claes Börjesson
Varje temperaturförändring ger upphov till ett slitage !

Temperaturegleringen fungerar enligt följande:

Grafit (kolkorn) är elektriskt ledande, samtidigt som de minskar i storlek med ökande temperatur (de flesta andra ämnen expanderar vid ökande temperatur). Grafitkornen i de självreglerande kablarna kommer att bli mindre när temperaturen ökar, detta innebär att kolkornen kommer att minska i storlek och inte ta i varandra lika mycket. Detta innebär att resistansen ökar (och strömmen minskar).

Kolkornen är när de är nya att vara kantiga men på grund av små elektriska gnistor mellan kolkornen kommer kolkornen att bli mer släta och resistansen öka med tiden, detta är det mekaniska slitaget.

De självreglerande kablarna ökar i resistans med tiden => lägre effekt.

De dör i allmänhet inte helt....

Hur snabbt de åldras beror på hur mycket de jobbar (temperaturcyklingar), om kopplade till en termostat som ofta slår av och på ökar slitaget. Värmen i en vattenledning slås ju i allmänhet inte av och på så ofta och åldras därför inte lika snabbt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2017 15:09 - 12 mar 2017 15:10 #14 av Claes Börjesson
Müsli skrev:
De har nog längre hållbarhet än 10 år iaf. Du får 12 års garanti rakt av utökat till 20 år om elektrikern som lägger slingan är auktoriserad av dem.



Gäller detta den serieresistiva kabeln (ej självreglerande), vilken icke åldras ?

eller

De självreglerande som åldras ?

Vad innebär garantin ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2017 16:17 - 12 mar 2017 16:19 #15 av elmont
Tyco Thermal Controls1 lämnar en Total Care garanti i 12 år för alla nedan uppräknade produkter, under förutsättning att produkterna installerats korrekt av en behörig2 elektriker och i enlighet med gällande installationsanvisningar från Tyco Thermal Controls. Garantiunderlaget ska fyllas i och undertecknas av den behörige elektriker som utfört installationen. Garantiunderlag samt mätprotokoll, förläggningsskiss och/eller fotografier (som visar produkterna i sin helhet innan de täcks av golvmaterialet) måste sparas av anläggningsägaren tillsammans med faktura eller kvitto. Produkter: T2Blå värmekabel » T2QuickNet golvvärmemattor » T2Röd värmekabel » T2Reflecta och T2Isolecta isolerskivor » T2 Golvvärmetermostater » Denna garanti gäller för installationer utförda inom EU-, EFTA- och CIS-länder från och med det datum produkterna installeras. Om det uppstår ett fel på produkterna under garantiperioden kommer Tyco Thermal Controls att vidta följande åtgärder: Tyco Thermal Controls undersöker och 1.
bekräftar att det föreligger ett produktfel som täcks av denna garanti och att felet uppstått när produkten använts på korrekt och normalt sätt och att felet inte uppstått på grund av olycka, felaktig användning, underlåtenhet, förändring eller felaktig installation, drift, underhåll, reparation eller testning av en obehörig elektriker eller av någon annan orsak som ligger utanför Tyco Thermal Controls ansvar enligt denna garanti; Tyco Thermal Controls reparerar eller byter 2.
produkterna efter eget gottfinnande och utan kostnad för köparen. 1 m² av det täckande golvmaterialet måste finnas tillgängligt för att
Tyco Thermal Controls ska kunna åtgärda felet. Tyco Thermal Controls förbehåller sig rätten att besluta om lämplig teknisk lösning för att återställa funktionen av värmesystemet; Tyco Thermal Controls återställer golvet till 3.
ursprungligt skick eller (om detta inte är möjligt) till motsvarande standard utan kostnad för köparen. Vid fel på termostat levererar Tyco Thermal 4.
Controls en ny termostat

Om installationen utförs av en installatör som är T2 Certified Pro gäller 20 års totalgaranti. Förutsättningar och villkor gäller som ovan. För termostaterna gäller dock 12 års produktgaranti. Installatörens certifikatnummer ska anges på detta underlag och installationen ska registreras på www.tycothermal.com , där mer information om vår totalgaranti finns.
Om installationen utförs av en installatör som är T2 Certified Pro gäller 20 års totalgaranti. Förutsättningar och villkor gäller som ovan. För termostaterna gäller dock 12 års produktgaranti. Installatörens certifikatnummer ska anges på detta underlag och installationen ska registreras på www.tycothermal.com , där mer information om vår totalgaranti finns.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2017 07:02 #16 av Tomas
Hej!
Återigen, ett 20kvm golv ska läggas i ett uterum/vinterträdgård, T2 blå-20, och jag delar upp golvet i 3 slingor på 50 meter, dvs 20kvm x 150W per kvm = 3000W.

Vad jag fattar är det alltså inga startströmmar att ta stor hänsyn till så jag kan lugnt lägga slingorna över en kontaktor och köra 230V x 16A = 3680W med 5G2.5. Termostaten läggs såklart in på spolen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2017 10:20 #17 av elmont
Kopplar du slingorna som en trefasgrupp med nolla så räcker det med 10 A och 5g1,5 för du får ju knappt 7 A per grupp.
!50 W/m2 är ju en rätt hög effekt för golvvärme, vilken typ av "lokal" är det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2017 12:43 #18 av Tomas
Det är ett uterum som ska byggas, och det är ett "året-runt" isolerat rum med glasparti. Enligt T2 krävs 150W per kvm för den typen av rum.
Så det blir 1000W per slinga och då 3000W sammanlagt på golvet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder