Stora bildtråden på enstaka elhistoriska föremål, och följddiskussioner

16 apr 2017 07:36 #21 av Torbjörn Forsman
Och här är nästa strömbegränsare. AEG typ Ba, inställbar för 80-120 W vid 220 V.
Ströminställningen sker med den rödmärkta hävarmen som spänner returfjädern för reläankaret. Vid hög överström hakar svänghjulet fast i en spärr som kan lossas med återställningsknappen på kåpan, sista bilden visar spärren i upphakat läge. Denna strömbegränsare fyller alltså också en viss funktion som automatsäkring! Den måste sitta på vägg i lodrätt läge med anslutningarna nedåt för att fungera.










Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Peder Myrne, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2017 10:34 #22 av Electrum
Här kommer lite bilder på en riktigt häftig raritet.
Jag har tatt ner det ifrån ett nedlagt sågverk. Sågen drevs ursprungligen med en ångmaskin i början av förra århundradet. De fick el någon gång under mellankrigstiden gissar jag, skulle tro på 30-talet.
Det finns en del rester kvar av de mest ursprungliga installationerna, men tyvärr hade nuvarande ägare redan rivit ut hela sågverket och då försvann nog mycket elhistoria innan jag själv kommit dit.

Denna gruppcentral satt i huset bredvid själva sågen, som hyser ångpannan och själva ångmaskinen stod här.
Vid elektrifieringen satts denna upp, som bl.a. drev en gammal trefasmotor som drev en central remdrift som troligen först drivits av ångmaskinen. Bara det är ju kul industrihistoria i sig självt.

Men denna central är en otroligt rejäl gjutjärnspjäs. Väger säkert sina modiga 20kg, och är antagligen lika oförstörbar som en gammal sovjetisk T-34 stridsvagn.















"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Torbjörn Forsman, Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2017 10:58 #23 av Tobias
Sådant där är riktigt rolig historia. Vilken pjäs. tack för bilderna och info.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2017 11:15 #24 av Electrum
Handsken verkar ha kommit på den centralen vid något senare tillfälle. Jag tänker både på färg och utförande.

Men på tal om semko17-handskar så har jag några hemma.
Dessa ska jag skrota rätt snart nu, är det någon som vill ha en till sitt elmuseum så får ni höra av er snabbt nu.
2-3 st är riktigt fina, nära nyskick.
Men den som vill ha en måste lova mig att den aldrig kommer bli uppmonterad. :)

Den stora gjutjärnspjäsen i mitt förra inlägg vill jag också väldigt gärna att någon förbarmar sig över, lite synd att sådana saker försvinner, men jag kan inte själv lagra sakerna. Jag får nöja mig med bilder.
En förflugen tanke att sätta upp den i garaget fanns ett litet tag, men jag orkar typ inte. Ska huset någon gång säljas måste den säkert tas bort igen då också. Alltför för få som förstår att uppskatta elkultur. :)

Här är bilder på handskarna. Det blev dåliga bilder, för starkt solljus. Bumpa tråden eller PM'a mig om du vill ha bättre bilder eller ta hand om några av de saker jag visat upp i tråden.







"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.796 sekunder

Senaste foruminlägg