Gammalt 22kV ställverk

08 feb 2014 17:39 - 08 feb 2014 17:49 #1 av Johan Runesson














Vi tog det här 22kV ställverket ur drift idag. Jag tror att det har varit i drift sen 1951, de mesta grejerna är original. Vi ersatte det med två stycken 3-facks Eaton Xiria som tar betydligt mindre med plats.
Följande användare sa tack: Torbjörn Forsman, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 18:26 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Gammalt 22kV ställverk
Synd att skrota ner det egentligen.

Vet om ett snarlikt själv. Rätt obehagligt att vara i närheten av det egentligen. Har det hållt utan några reparationer så håller det än idag. Sen att det må vara smidigare och framför allt säkrare att jobba i ett med dagens ställverk håller jag helt och hållet med om.

Men jag kommer ihåg ett par där det enbart hängde typ " fiskenät" framför som skydd. Om jag inte minns fel så är det idag utbytt till lite nyare (15år sedan kanske?).

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 18:37 #3 av Lars Engblom
Vackert! Finns bara en transformatorstation med öppet skensystem vad jag vet på området var jag bor. En par har tagits ur bruk de 5 åren jag har jobbat som linjemontör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2014 00:47 #4 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Gammalt 22kV ställverk
Du råkar inte ha knivbrytarna kvar, om de är till salu? =)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2014 07:30 #5 av Johan Runesson
Jag tror inte de finns kvar, men jag kan kolla om det skulle råka finnas något. Vilken del av brytarna är du intresserad av i sådana fall?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2014 08:06 #6 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Gammalt 22kV ställverk
Skulle tycka det var kul att ha ett par ordentliga knivbrytare och köra 12/24v logik genom, så det jag är ute efter är så gott som hela knivbrytaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.307 sekunder

Senaste foruminlägg