Totaltid - Tid och materialhantering, fakturering och tidsstämpling online

06 feb 2014 13:55 #41 av Magnus Johansson
Tror det är bättre att du testar än vi diskuterar något som är en icke sak.

Upplägget jag har ÄR det snabbaste, hur man än vänder och vrider.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 14:04 #42 av Ronnie Lidström
Känns inte som en konstruktiv diskussion detta. Hur nu "att göra en sak" kan vara snabbare än "att inte göra en sak" är lite svårt för mig att förstå.

Men jag lägger ner min diskussion här och överlåter det till andra.

Jag kan kolla upp totaltid.se igen om några månader och se om ni tagit bort de onödiga momenten i tidsregisteringen.. Så kan du få 8 nya användare ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 14:26 #43 av Svenne Eriksson

Magnus Johansson skrev: Tror det är bättre att du testar än vi diskuterar något som är en icke sak.

Upplägget jag har ÄR det snabbaste, hur man än vänder och vrider.


Pratar ni ens om samma sak? Eller menar du att det går fortare att checka in och ut två gånger än en gång? Det förstår ju t.om jag att det inte stämmer :whistle:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 15:00 #44 av Magnus Johansson
Tror ett demokonto och lite lekande med systemet gör att man förstår uppbyggnaden och inte målar upp en bild framför sig med tonvis med klickande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 17:53 #45 av Lars Blomkvist
Det system som jag provat tidigare har "incheckning" med, med skillnaden att du endast rapporterar avvikelser.
Är det ingen avvikelse så är det automatiskt en kringla (8 tim) för lönen.
Om det inte finns någon tidsregistrering för projekt på en dag från montör (sjuk mm) varnar programmet att det saknas tid alt frånvaro från montören för den dagen.

För de som laborerar med tider för att fylla upp arbetsdagen med efterkonstruktion är registreringen säkert jobbig :lol: (en av dom själv)

Det är sällan tidsregistrering fungerar fullt ut utan korrigeringar, för att det är svårt att komma ihåg att checka in och ut från projekten exakt rätt tid,

Finns inga perfekta program för allas önskemål och kommer aldrig att finnas :P

Hepp

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 18:08 #46 av Fredrik högberg
Tjoho

Kan ju helt ärligt säga att som montör och användare av detta program så gnällde jag på chefen tidigare om att jag tyckte det var krångligt med allt in/ut checkande så i början fyllde jag i tiden på en dator på kontoret på eftermiddan eller morgonen dagen efter eller nåt annat tillfälle som jag då hade glömt bort hälften av det jag gjort.

Nu när chefen börjat gnälla på mig och kollegan om att tiden inte finns när han vill fakturera så har jag börjat med in/ut checkningen och jag tycker inte det är så jobbigt har haft 6 olika jobb på en dag som mest och jag vet inte hur ni andra gör för att kontakta kunder/grossister/chefen eller kolla klockan/mail/sms men jag använder min mobil för att göra dessa saker så att använda det som ett argument för att programmet är krångligt kan jag inte hålla med om.

Sen delen som ni pratar om att det är jobbigt med att behöva checka in/ut för att för att starta/avsluta dagen finns snabb lösning på det. jag använder inte in/ut checkningen för dagen utan bara för dem olika projekten in/ut tid fyller jag i när jag har tag i en dator.

Där emot är det jätte bra att man kan via telefonen ändra in/ut checkningen från projekten ifall man stressat mellan jobben och missat checka in/ut.

Nu vet inte jag hur det blir när man skriver ut mina tider för löne kör men tror inte dags in/ut checkningen spelar någon roll?
Det står ju vilka projekt jag har varit på och hur länge jag varit där.
Det jag kan tänka mig dags checkningen är bra för är om man till skillnad från oss som har ett kontors projekt att man får in spill tid som kanske gått åt att göra nåt på kontoret eller liknande.


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 18:15 #47 av Magnus Johansson
Skoj att höra att det uppskattas med min design på arbetsflödet.

Kan dock varna dig att chefen kommer nog gnälla ännu mer snart. När faktureringen blir klar kommer han vilja fakturera 5 minuter efter han får ett mail om att projektet är klart för fakturering. Men E-faktura tjänsten slipper han skriva ut, lägga i kuvert, slicka frimärke. Man trycka på 2 knappar och vips får kunden fakturan nästa dag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 18:34 #48 av Fredrik högberg
Haha jo det är sant men än så länge så är han inte så överförtjust i fakturerings delen.

Nåt som skulle vara bra att ha på matrial hanteringen inne på projekten är att kunna plussa på material och inte bara kunna ta bort material som inte använts.

till exempel om jag har köpt ut 4 dosor en dag och tar med mig 5 till från lagret så istället för att manuellt skriva in art nr och sånt så kan man bara plussa på dem 5 nya på samma sätt som man tar bort överflödigt matrial.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 18:41 #49 av Magnus Johansson
Just nu har vi bara något som ser ut som en faktura, men vi håller på med
fakturering, påminnelse, inbetalning, journal och reskontra och det bör bli klart inom en månad.

så förvänta dig stress när chefen inser han kan fakturera från sin telefon.

maila mig en skiss på hur du vill ha material tillläget. Vi kommer snitsa till
med dubbla kolumner ned material och snygga till tider sunneringen lite.
Då kan vi även fixa till ditt önskemål.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 06:58 #50 av Magnus Johansson
Så om jag sätter ett + tecken vid ett e-nummer så kommer läggs det till 1 st bland lagerartiklar.

Skulle det fungera som funktion? Jag vill inte lägga på antalet i inläst material då det inte då stämmer med EDI och framtida matchning med leverantörsfakturor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 07:42 #51 av Ronnie Lidström

Lars Blomkvist skrev: Det system som jag provat tidigare har "incheckning" med, med skillnaden att du endast rapporterar avvikelser.
Är det ingen avvikelse så är det automatiskt en kringla (8 tim) för lönen.
Om det inte finns någon tidsregistrering för projekt på en dag från montör (sjuk mm) varnar programmet att det saknas tid alt frånvaro från montören för den dagen.


Vilken bra idé! Varför kom inte jag på det där :oops:

Det måste väl gå att fixa Magnus? Då blir säkert alla nöjda och glada.. Din funktion för in och utcheckning är kvar som den är men man måste inte använda den i normalfallet då man jobbar 8 timmar...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 07:51 #52 av Magnus Johansson
Så är det i princip idag, vi behöver bara lägga till varningen på instämplade timmar om det är under 7-8 h på en dag. Att stämpla in är ju inget måste. Du ser ju varje installatörs projekttider på varje dag.

Efter faktureringen så kommer jag finslipa tidstämplingen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 09:00 #53 av Lars Blomkvist

Magnus Johansson skrev: Så om jag sätter ett + tecken vid ett e-nummer så kommer läggs det till 1 st bland lagerartiklar.

Skulle det fungera som funktion? Jag vill inte lägga på antalet i inläst material då det inte då stämmer med EDI och framtida matchning med leverantörsfakturor.


Det funkar nog bra. Det enda är att om man t.ex beställer 4 armaturer och tar 1 från lagret. Klickar sedan på + knappen. i programmet hamnar armaturerna på olika rader. Lite bökigt att dubbelkolla för montörer och mig?
Om materialet skulle hamna under varandra spelar nog ingen roll bara inte 50 rader bort.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2014 09:20 #54 av Ronnie Lidström
Material som köps ska ju komma automatiskt in på rätt projekt med EDI.

Hur funkar det med material som märks fel eller typ "lager", "bilen" eller liknande?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2014 09:33 #55 av Magnus Johansson
1. Det Lars menar är att om han har samma artikel på sin lagerhylla som även har kommit med EDI så kan han trycka på ett + och få det som manuellt inlagt utan att behöva skriva in det. Ren lathet 8-)

2. Det skall komma under en flik på Materialhantering, men i slutändan är det upp till chefen att hålla lite koll på materialet. Där finns ett kommentarsfält som montören fyller i Orsak.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2014 07:23 - 11 feb 2014 07:24 #56 av Magnus Johansson
Vill ha lite förslag på ytterligare funktioner.

Här är en principskiss, vad mer saknas gällande att generera rapporter på montörer.



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2014 09:57 #57 av Lars Blomkvist

Magnus Johansson skrev: 1. Det Lars menar är att om han har samma artikel på sin lagerhylla som även har kommit med EDI så kan han trycka på ett + och få det som manuellt inlagt utan att behöva skriva in det. Ren lathet 8-)

2. Det skall komma under en flik på Materialhantering, men i slutändan är det upp till chefen att hålla lite koll på materialet. Där finns ett kommentarsfält som montören fyller i Orsak.


Det som montörerna tar från hyllan eller bilen är svårt att hålla reda på. Lite knepigt att inventera lagret inför varje fakturering om montörerna slarvar :lol:
En chef är självklart ansvarig MEN en montör ska självklart skriva in materialet som går åt på projektet.

Efter en test med kund fick jag gnäll om att samma material ligger utspritt på fakturan samt svårt att få överblick när det ligger utspritt på flera sidor.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2014 09:59 #58 av Magnus Johansson
Detta ändras i nya faktureringsrutinen, där listar den allt materialet enligt löpnummer principen .. kabel först osv ..

Att skriva in material ÄR en del av jobbet så där kan man slå ner hårt på montören om han missar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2014 13:22 #59 av Magnus Johansson
Ny funktion - SMS utskick.

Du skickar sms direkt till dina montörer.
Du kan skicka till valfritt mobilnummer.
Du kan skicka till en kunds kontaktpersoner

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2014 14:41 #60 av Simon Slotte
Hur blir prislistan för sms?
Samt vilken avsändare kommer smsen ifrån?

Tänkte rekomendera detta program för min gamla firma ca 12 montörer.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.239 sekunder

Senaste foruminlägg