Skatteverket vill förmånsbeskatta privatsamtal och surf!

28 aug 2014 13:44 #1 av Ronnie Lidström
Tidigare har det varit OK att prata privat med företagsabb som har "flat-rate" dvs att det inte kostar nåt extra om man gör det.

Nu vill Skatteverket ändra detta.

>> Läs mer här (Artikel på elinstallatoren.se)

Får ni ringa privat med er firmatelefon?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 14:34 #2 av Christopher
Jag har bara jobbtelefonen som ja använder både på jobb/privat,
Har man fast pris abonnemang verkar det ju stört löjligt av dom att ändra på det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 15:35 #3 av Ivar Ryding
Jag får, men vill hålla det separat.

Ett privat abbonemang är ju inte en stor kostnad, till skillnad från en bil.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 17:41 #4 av Michell Martic
Är väl egentligen inte konstigare än att man borde få göra avdrag om man använder sin privata telefon i tjänsten även fast man har fast pris där också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2014 17:47 #5 av Martin
Har företagsmobil som man får prata och sms i oändligt. Surfen är strypt. Dock är min mobil så gammal så de knappt ens går att surfa. Det sker väldigt få privatsamtal för min del på jobbtelefonen.

Dock vet man om de som sitter och pratar med allt och alla dagarna i ända och surfar övrig tid.
Nja. Tycker gott att man kan beskatta de som har förmåner och använder de utanför jobbet.
Jag köpte iaf mig en nyare mobil som jag sitter och leker med utanför arbetstid. Ser ingen anledning till att den ska vara med ute på jobbet eller att jag ska sitta och ringa icke jobb relaterade saker. Med undantag akuta samtal. Tex brand, vattenskada, olycka mm

Jag gör som så iaf att min jobbtelefon ligger kvar i byxorna på jobbet varje dag iaf.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 05:35 - 02 sep 2014 05:39 #6 av Lars Sundbom
Man kan ju enkelt lösa det med att man som arbetsgivare gör ett bruttolöneavdrag för telefonen, säg 100 kr per månad. Vid en revision kan man då enkelt visa att den anställde inte har en gratis förmån. Men jag antar att det är så ni menar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg