Dimmerpuck för apparatdosa med DALI-styrning.

18 sep 2016 17:39 #1 av Electrum
Finns det?

Ge mig vänligast alla alternativ ni vet. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2016 06:27 #2 av Robin Strandberg
Jag tror inte detta finns. Har själv letat det för ett tag sen. Den bästa lösningen jag hittade var att använda Vadsbos puck med Dali->0-10/1-10V och sen ha en dimmerpuck som styrs med 0-10/1-10V. Följer med spänning om någon annan vet ett annat alternativ.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2016 06:46 #3 av Anders Folke
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2016 14:33 #4 av Electrum

Anders Folke skrev: Hejsan,
Kanske produkterna nedan är vad du söker.

www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9919015

www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9919016

Med vänlig hälsning
Anders

Alldeles exakt vad jag letar efter. :)

Jag var förbi Malmbergs idag, de har inte kommit ut till butikerna än, någon gång i oktober var det sagt. Känner jag malmbergs rätt kan det lika gärna ta ytterligare lite tid. ;)

Priset låg (fritt ur minnet) ca 350:- för dimmerpucken och 250:- för on/off-pucken.
(Ge och ta någon tia, det var inte exakt dessa priser).

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2016 16:50 - 19 sep 2016 16:50 #5 av Robin Strandberg
Malmbergs slutar aldrig att förvåna...
Återkom gärna med recension hur den funkar att gruppera och om det finns inställningsmöjligheter på dimmerkurvan.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2016 17:24 - 19 sep 2016 17:31 #6 av Electrum
Ja jag är bara i början av en tankebana här.

Detta är alltså en grej som jag funderar på att installera hemma.
När jag byggde för några år sedan så gjorde jag bara ett snabbt och enkelt - basic - elsystem, typ svensk standard.

Nu har jag som sakteliga börjat ångra att jag snikade.
(Men det var så fruktansvärt många olika beslut att ta, så jag orkade inte tänka mer på elen då).


Så på flera platser har jag nu börjat tänka på att lägga in dosdimrar och switchdim.
Men då jag lite som smått börja programmera DALI på jobbet så började tankarna gå mot att kanske gå "all in" och bygga ett DALI-system hemma.

Men det är ju inte alls förberett för detta, jag har bara vanliga apparatdosor och grunda takdosor ute i anläggningen
Lite för lite plats i centralen och för klen kanalisation för att sätta DIN-monterade DALI-prylar.

Så min tanke var att enda chansen skulle vara att hitta en liten DALI-puck för apparatdosa. :)



Sen blir nästa fundering; vilken vilka DALI-kontroller ska jag använda?
Kanske bäst att jag skapar en ny tråd för denna fråga ...? :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2016 19:58 #7 av Anders Folke
Jag kommer att få in ett antal dimmerpuckar i början av nästa vecka. Så om du behöver några så kan du ringa till Malmbergs och fråga efter mig (Anders Folke).
Skulle vara kul om du använder denna produkt och senare få läsa din recension.

Du ska inte behöva oroa dig för funktionerna då produkten är installerad på flera olika testanläggningar i Sverige utan att fel har rapporterats.

mvh Anders
Malmbergs El
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2016 18:31 #8 av Patrik Hedlund
Hur pass bra dimrar dimmerpucken LED?

Vi har beställt både brytaktorn och dimmerpucken för att testa.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 19:24 #9 av Electrum

Anders Folke skrev: Jag kommer att få in ett antal dimmerpuckar i början av nästa vecka. Så om du behöver några så kan du ringa till Malmbergs och fråga efter mig (Anders Folke).
Skulle vara kul om du använder denna produkt och senare få läsa din recension.

Du ska inte behöva oroa dig för funktionerna då produkten är installerad på flera olika testanläggningar i Sverige utan att fel har rapporterats.

mvh Anders
Malmbergs El

Nu har jag fått hem min Helvar 125 digidim panel, så nu kan jag börja fundera på Dali-drivdon på allvar.
Fungerar dessa malmbergspuckar till helvar ingångsenheter?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2017 10:15 #10 av Marcus Lundström
Låter smidigt med DALI-puckar. Såg att Malmbergs även har en med endast brytaktorfunktion. Kan man i princip göra en KNX-anläggning med bara ett spänningsaggregat och en DALI-gateway i centralen och sedan 5-ledare till varje armatur och lamputtag. -UNDERBART!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2017 10:51 #11 av Electrum

Marcus Lundström skrev: Kan man i princip göra en KNX-anläggning med bara ett spänningsaggregat och en DALI-gateway i centralen och sedan 5-ledare till varje armatur och lamputtag. -UNDERBART!

Ja i princip blir det väl så.

Men då naturligtvis utan den utökade funktionalitet som KNX har att styra väldigt mycket annat än ljus.

DALI är ju endast ljusstyrning, fast man kan ju trixa lite och få fram något utökad funktionalitet om man vill, t.ex. låta ett on/off DALI-don dra en kontaktor som slår av strömmen till t.ex. spis osv.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2017 17:22 - 15 jan 2017 17:26 #12 av Marcus Lundström
Fick hem en Malmbergs DALI dimmerpuck och en brytarpuck och de fungerade perfekt utan krångligheter.

Brytaktorn var hel tyst, förmodligen är det inget relä i utan i princip samma produkt som dimmer-aktorn fast med blockerad dimmerfunktion.
Har länge varit skeptiskt till KNX-anläggningarnas centraliserade aktorer med stora röriga centraler med en väldig massa tänd-trådar. Det tar tid att sätta sig in i en befintlig anläggning som man inte själv gjort även om dokumentationen är bra. Vill man utöka så är tändtrådarna slut eller omöjligt att dra i fler. Också om man ska komplettera med fler din-monterade aktorer så är det ont om plats i centralen.
Att köra KNX-puckar ställer dels problem med delningen av kopplingsutrymme 24V/230V och dels blir det väldigt kostsamt. En KNX-puck är väl minst 4- 5ggr dyrare än Malmbergs DALI-puck. Att köra Malmbergs DALI-puckar är till och med billigare per kanal än en 12-kanals KNX-brytaktor av känt märke och definitivt billigare än KNX-dimmeraktorer.
Visst finns lite mer funktioner inbyggda i KNX-aktorerna, trappautomat etc. som kan vara användbara ibland.

Hoppas fler tillverkare hoppar på och tar fram billiga DALI-aktorer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2017 18:04 #13 av Patrik Hedlund
Selga har släppt en en egen DALI-dimmerpuck under namnet Zebra också, men tror inte att den går att få tag på ännu.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2017 20:09 #14 av Patrik Nilsson
Tror det rör sig om samma tillverkare av pucken som de sedan sätter sina namn på. De ser ju exakt lika ut Malmbergs och Zebras.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2017 20:11 #15 av Marcus Lundström
Ser man på 1360341 heter den. Ser likadan ut som Malmbergs, Zebra och Malmbergs brandar många identiska produkter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 16:13 #16 av Mikael Hallonqvist
Tar upp denna tråden igen då jag är inne i ett projekt där jag ev funderar på malmbergspuckarna i takdosor istället för dimmeraktorer.

Nån som provat dem ännu?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 16:05 #17 av Joel Ingolf

Marcus Lundström skrev: Ser man på 1360341 heter den. Ser likadan ut som Malmbergs, Zebra och Malmbergs brandar många identiska produkter.


En skillnad verkar vara att Zebras variant faktiskt har en Dali-stämpel vilket Malmbergs inte har. Vad detta betyder i verkligheten vet man ju inte, men generellt ska man akta sig för Dali-prylar som inte har märkningen då de förmodligen inte är testade enligt standard.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.102 sekunder