Hur vet man att Lumen stämmer med det angivna?

15 maj 2015 20:59 - 29 jul 2018 11:41 #1 av Eric Lander
Jag ska köpa takarmaturer i LED för större ombyggnad, men är osäker på om den lumen som anges verkligen stämmer. Armaturerna är endast 40w det är därför jag funderar på om de verkligen ger 3800 lumen. Har hittat ett par nya armaturer som verkar funka: Hade en annan som jag tänkte köpa utav kollade även Jula och Storel för att jämföra, ha en annan källa men det blev denna till slut. https://ecobysweden.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2015 06:39 #2 av Ronnie Lidström
Det man måste kolla när man jämför olika armaturer är vilket Lumen de angett. Vissa anger "armatur-lumen" vilket är det ljus som kommer ut ur armaturen efter förluster i plastkupor och dylikt. Det kan vara rätt stor skillnad på detta och LED-chippets ljusflöde mätt i ett labb.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2015 08:51 #3 av Marcus
De flesta armaturer jag tittat på ligger mellan 90-120 lumen/W. Det är ute från armaturen som Ronnie beskriver.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2015 10:23 #4 av Markus Ågren
Som Ronnie skriver så anges många olika värden på armaturer.
Vissa anger lumen ut ur armaturen och vissa lumen ut ur LEDen. Jag har märkt att ofta när det är angett ett ojämnt tal så är det lumen ut ur armaturen t.ex 3657 lm. Medans när det är ett jämnt tal så är det LEDens ut värde.

Men självklart kan det vara olika beroende vilket fabrikat.
Det är svårt att jämföra armaturer tycker jag idag då alla anger olika värden och på olika sätt. Man får titta på alla olika värden som anges. Sedan bästa sättet är väl att köpa hem och testa, kvalité och ljus m.m.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2018 11:42 #5 av Eric Lander
Mina låg på 120 lumen men har läst nu att det finns upp till 200 lumen per watt kan det stämma det är det dubbla

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2018 14:52 #6 av Bo Siltberg
Om inte så är nog utvecklingen av LED snart där.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jul 2018 20:23 #7 av Torbjörn Forsman
Förutom alla osäkerheter när det gäller ostandardiserade mätmetoder, tillverkare som "förbättrar" siffrorna av marknadsföringsskäl mm, så måste man ju också ta hänsyn till spridning mellan olika exemplar av samma slags ljuskälla eller armatur - och man kanske också måste fråga sig om den siffra på ljusflöde som tillverkaren anger är ett garantivärde (dvs att alla levererade exemplar garanteras nå upp till minst detta ljusflöde/ljusutbyte vid leverans), eller om det är ett medel- eller medianvärde, dvs att ett större parti armaturer i genomsnitt når upp till det uppgivna värdet, men bland armaturerna finns både bättre och sämre exemplar.

En sak till som är värd att tänka på är åldring. Det är knappast troligt att ljusflödet ökar allteftersom under armaturens livslängd, snarare tvärt om.

Och en tredje sak är hur drivdonet är konstruerat, om det är stabiliserat på ett eller annat sätt eller om ljusflödet kommer att variera med nätspänningsändringar, vissa konstruktioner kan nog vara känsliga för kurvform/övertonshalt även om nätspänningens effektivvärde är konstant.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2018 15:58 #8 av Electrum
LED med högsta lumen/watt-tal har ofta sämre ljus-kvalitet.

Ett sätt att skrämma upp lumen lite extra är att ha en peak vid grönt ljus, då får man per automatik högre lumen, men sämre ra.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2018 20:20 #9 av Robin Strandberg
Tyvärr är en ljusberäkning med de verkliga förutsättningarna det närmaste teoretiska alternativet.
Bästa alternativ är självklart att provbelysa.

Det är väldigt enkelt i t ex dialux att sätta t ex 3x3 armaturer i ett rum. Utgå efter standardreflektioner om man är osäker. Få ett kvitto på vad armaturen kommer ge även efter några år med nedsmutsning och LED som tappat i ljusutbyte.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2018 16:47 #10 av Eric Lander

Robin Strandberg skrev: Tyvärr är en ljusberäkning med de verkliga förutsättningarna det närmaste teoretiska alternativet.
Bästa alternativ är självklart att provbelysa.

Det är väldigt enkelt i t ex dialux att sätta t ex 3x3 armaturer i ett rum. Utgå efter standardreflektioner om man är osäker. Få ett kvitto på vad armaturen kommer ge även efter några år med nedsmutsning och LED som tappat i ljusutbyte.



Jag läste att man delar kvadratmeter med antalet lumen för att få LUX som väl är rätt belysning men det är i ett mörkt rum om jag fattade rätt, man måste också se hur ljuset utanför påverkan ljuset inomhus. Jag förstår inte riktigt med fick det förklarat av en försäljare. Ska be och se om man får en dialux beräkning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2018 20:18 #11 av Robin Strandberg

Eric Lander skrev:

Robin Strandberg skrev: Tyvärr är en ljusberäkning med de verkliga förutsättningarna det närmaste teoretiska alternativet.
Bästa alternativ är självklart att provbelysa.

Det är väldigt enkelt i t ex dialux att sätta t ex 3x3 armaturer i ett rum. Utgå efter standardreflektioner om man är osäker. Få ett kvitto på vad armaturen kommer ge även efter några år med nedsmutsning och LED som tappat i ljusutbyte.



Jag läste att man delar kvadratmeter med antalet lumen för att få LUX som väl är rätt belysning men det är i ett mörkt rum om jag fattade rätt, man måste också se hur ljuset utanför påverkan ljuset inomhus. Jag förstår inte riktigt med fick det förklarat av en försäljare. Ska be och se om man får en dialux beräkning.


Det är något i den stilen men aldrig något som används vad jag känner till.

Fenomenen som kan uppstå ibland när man plockar in en ny armatur i dialux är att ljusbilden är så väldigt anorlunda de tidigare armaturerna för samma miljö man arbetat med så slutresultatet skulle blivit t ex punktbelysning, streckbelysning eller väldigt bländande belysning. Jämnhet i belysningen över ett rum är väldigt viktigt. En gatbelysningsarmatur som är gjord för att monteras på 5m stolpe gör sig inte bra på en 3m stolpe osv. Lumen ut ur armaturen förblir detsamma men ljusspridningen kommer bli väldigt punktig.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2018 07:22 #12 av Eric Lander
Jag förstår men måste inte alla lumen ta sig ner till marken? Och är det för högt försvinner väl ljusstyrka på vägen?

Och hur räknar man ens ut LUX utomhus när det är så mycket att tänka på? Punktig ljus är det då att man ser dioderna i marken? Fattade inte riktigt vad du menade med det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2018 07:24 #13 av Eric Lander

Torbjörn Forsman skrev: Förutom alla osäkerheter när det gäller ostandardiserade mätmetoder, tillverkare som "förbättrar" siffrorna av marknadsföringsskäl mm, så måste man ju också ta hänsyn till spridning mellan olika exemplar av samma slags ljuskälla eller armatur - och man kanske också måste fråga sig om den siffra på ljusflöde som tillverkaren anger är ett garantivärde (dvs att alla levererade exemplar garanteras nå upp till minst detta ljusflöde/ljusutbyte vid leverans), eller om det är ett medel- eller medianvärde, dvs att ett större parti armaturer i genomsnitt når upp till det uppgivna värdet, men bland armaturerna finns både bättre och sämre exemplar.

En sak till som är värd att tänka på är åldring. Det är knappast troligt att ljusflödet ökar allteftersom under armaturens livslängd, snarare tvärt om.

Och en tredje sak är hur drivdonet är konstruerat, om det är stabiliserat på ett eller annat sätt eller om ljusflödet kommer att variera med nätspänningsändringar, vissa konstruktioner kan nog vara känsliga för kurvform/övertonshalt även om nätspänningens effektivvärde är konstant.


Så länge man får konstant ström ska det hålla har jag hört. Jag har begärt en dialux analys och ska få en av företaget jag kontaktade det ska bli intressant även om jag inte har någon aning om hur det ska tolkas. Jag kanske lägger upp den här om någon vill se? Och hjälpa till att tolka!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2018 10:27 #14 av Robin Strandberg

Eric Lander skrev: Jag förstår men måste inte alla lumen ta sig ner till marken? Och är det för högt försvinner väl ljusstyrka på vägen?

Och hur räknar man ens ut LUX utomhus när det är så mycket att tänka på? Punktig ljus är det då att man ser dioderna i marken? Fattade inte riktigt vad du menade med det.


Det är absolut komplext att räkna ut lux-värde på en yta med enbart lumen ut från chip/armatur.

Punktigt menar jag en ljuspunkt på marken. Hur ljuset landar och upplevs på golvet/marken/väggen beror på mer än bara lumen och avstånd.

Här ser du ett exempel på hur resultat kan se ut.
www.google.se/search?q=ljusber%C3%A4knin...imgrc=V1qEcuHg-93IFM :
www.google.se/search?q=ljusber%C3%A4knin...imgrc=9vgWMZgiGWxghM :
www.google.se/search?q=ljusber%C3%A4knin...imgrc=7KXw8EloGkROeM :

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Eric Lander

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2018 11:43 #15 av Eric Lander
www.dial.de/en/dialux-desktop/download/

Det är förmodligen programmet som används.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 aug 2018 15:02 #16 av Bo Siltberg

Eric Lander skrev: Jag läste att man delar kvadratmeter med antalet lumen för att få LUX som väl är rätt belysning men det är i ett mörkt rum om jag fattade rätt, man måste också se hur ljuset utanför påverkan ljuset inomhus. Jag förstår inte riktigt med fick det förklarat av en försäljare. Ska be och se om man får en dialux beräkning.

Det blev upp o ned där, lumen/area ger lux.

Först och främst handlar det om det ljusflöde (lumen) som når golvet (ytan). Det är inte samma ljusflöde som en ljuskälla är stämplad med, för kanske hälften studsar bort dit man inte vill ha det.

Så, om armaturen lyser upp 8 m2 av golvet med 80 lumen så blir belysningsstyrkan 80/8 = 10 lux.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2018 15:48 - 03 aug 2018 15:59 #17 av Eric Lander
Här har jag fått en beräkning för vår lokal. Jag har fått instruktioner om vilken LUX vi ska ha och fick två alternativ där jag valde att få en dialux på den lite billigare varianten de menade att man kanske behövde 200 wattare så man kunde justera som man ville men det blir för dyrt och jag tror det räcker med 100 watt för vi fick dem LUX som jag skulle ha. Sex lampor blir det Model 1 heter dom och ser lite häftiga ut måste jag säga. Vi har inte bestämt oss för något det är fler i beslut processen men ett bra steg på vägen. Bifogar bild på belysningen vi har fått en beräkning på. De har en som heter Mars som var väldigt billig men denna verkar vara super har fått en längre produkt beskrivning är den de har på sidan också med beräkningen. Den fick jag på två dagar utan att betala eller behöva köpa vi måste ta beslut i styrelsen i vilket fall som helst. Råkade posta två gånger, skickar med en bild på lampa här. Det verkar inte gå att lägga upp bilden ska försöka senare från telefonen det är en häftig lampa inte direkt som våra lysrörs armaturer de har inte ens samma färg det är lite blandat jag har märkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2018 15:55 - 03 aug 2018 16:02 #18 av Eric Lander

Eric Lander skrev: Här har jag fått en beräkning för vår lokal. Såg den nu men vi fick den i mailen igår. Jag har fått instruktioner om vilken LUX vi ska ha och fick två alternativ där jag valde att få en dialux på den lite billigare varianten de menade att man kanske behövde 200 wattare så man kunde justera ljuset mer som man ville men det blir för dyrt och jag tror det räcker med 100 watt för vi fick dem LUX som jag skulle fått instruktioner att få i vår lokal. Sex lampor blir det Model 1 heter dom och ser lite häftiga ut måste jag säga. Vi har inte bestämt oss för något det är fler i beslut processen men ett bra steg på vägen. Bifogar bild på belysningen vi har fått en beräkning på. De har en som heter Mars som var väldigt billig men denna verkar vara super har fått en längre produkt beskrivning är den de har på sidan också med beräkningen. Den fick jag på två dagar utan att betala eller behöva köpa vi måste ta beslut i styrelsen i vilket fall som helst.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2018 16:10 #19 av Eric Lander

Bo Siltberg skrev:

Eric Lander skrev: Jag läste att man delar kvadratmeter med antalet lumen för att få LUX som väl är rätt belysning men det är i ett mörkt rum om jag fattade rätt, man måste också se hur ljuset utanför påverkan ljuset inomhus. Jag förstår inte riktigt med fick det förklarat av en försäljare. Ska be och se om man får en dialux beräkning.

Det blev upp o ned där, lumen/area ger lux.

Först och främst handlar det om det ljusflöde (lumen) som når golvet (ytan). Det är inte samma ljusflöde som en ljuskälla är stämplad med, för kanske hälften studsar bort dit man inte vill ha det.

Så, om armaturen lyser upp 8 m2 av golvet med 80 lumen så blir belysningsstyrkan 80/8 = 10 lux.


Det var ett enkelt sätt att förklara saken på. Man måste ju då kunna mäta att de 8 m2 har 80 lumen då och vilken höjd ska man välja är det förutbestämt? Och då kan man inte heller använda den lumen som står på specifikationen eller har jag fattat helt fel. Jag måste kontakta säljaren igen tror jag, det är inte helt enkelt och mitt första projekt där jag ska sköta belysningen så det är i nybörjar stil men det får inte bli fel. Måste få dialux beräkningen förklarad lite närmare jag förstår en del men inte hela de får förklara.
Man kunde också få ljus styrning på den här lampan som anpassar sig efter våra arbetsdagar och arbets tider men vi kommer ju och går sen släcker vi när vi går så det känns lite onödigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2018 17:54 #20 av elmont
Ska du verkligen sköta projekteringen? Skulle det inte ha varit lite utbildning först?? Du kan ju knappast mena att ett forum ska hålla dig under armarna i dina projekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder

Senaste foruminlägg