spottar frisörsalong

21 apr 2018 07:09 #21 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet spottar frisörsalong
I vintras gjorde vi om en frisersalong helt.

Innan hade de 2,7kK spottar utspridda på hela taket, ett lite nedsänkt tak (ganska OK original takhöjd i lokalen), dessa gav framförallt för lite ljus, inte alls tillräckligt för deras arbete. De själva hade nog inte riktigt reflekterat över den taskiga färgtemperaturen.

Vi var snabbt inne på DALI styrda LED-plattor (60x60), jag funderar om de var Zebra? jag kan kolla.
Färgtemp kom vi överens om 4000K såsom en kompromiss mellan färgtemp inomhus och utomhus, förklarade att man kan inte få båda utan att någon arrangemang med olika ljuskällor som kan slås på/av.
Ra var inte speciellt högt, 82-85 nåt, typ.

Vi slängde upp två plattor på vardera sidan om en arbetsplats, så de fick känna på lite hur det funkar.

Det föll väl ut. Vi drog kanalisation i bef tak, 3 olika faser som delar på lasten (LED har ju ofta ganska grymt med övertoner och annat skit, så lägg gärna ganska låg last/grupp, är mitt råd till alla). En DALI-slinga till alla armaturer. Lite ny kanalisation till annan belysning de nu passade på att fixa, t.ex. uttag över skyltfönster.
Sen kom en takfirma och satt nytt bärverk strax under befintligt tak, vi satt armaturer och de plattade igen.
Personligen tycker jag att de skulle sågat ut och rivit befintligt undertak, och satt bärverk i den nivån, men visst skulle det blivit lite dyrare och en dag eller två till då de inte kunnat haft salongen öppen, så det var ekonomin som avgjorde.

Sen var deras befintliga elcentral en katastrof, om man bara öppnade en enkel dörr kunde små barn nå strömförande plintar, och det såg öht för hemskt ut. *burr*
Så detta städade vi upp helt och hållet. Satt upp en liten extra kapsling med DALI-relän och det andra som behövdes. Reläna styrde en del belysning som inte skulle dimras, tex skyltfönster, produkthylla, belysning på fondvägg, takkrona osv osv.

Sen programmerade jag upp några scenarier.
Det blev :
dag/arbetsbelysning - Lysrören i alla arbetsstationer på och all annan belysning på. Takplattorna är individuellt inställda till exakt valda nivåer i detta läge. Plattorna som ger arbetsbelysning (2 per arbetsplats) nära 100%, plattor vid gångstråk och annat lite lägre, plattor över vänt/paus-hörna ännu lite svagare och mysigare osv.

Städbelysning - max på allt

Natt - belysning i skyltfönster, på produkthylla och svagt ljus på några strategiskt valda plattor.

Öppning/stängning - lite halvsvagt ljus i hela lokalen, så man kan röra sig runt utan problem, lysrör i arbetsstationer avstängda, belysningen här ska indikera utifrån att man inte har öppnat än.


Allt blev väldigt bra, och de blev väldigt nöjda.
Någon enstaka av frisörerna tyckte mer om det tidigare gula 2,7k K -ljuset, men majoriteten vart väldigt förtjust i 4kK. Alla älskade att det nu var mer än dubbelt så mycket lux på deras arbetsplats.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2018 14:49 #22 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet spottar frisörsalong
Dags för mig att göra salong nu. Patrik, vad landade du på för skenor och armaturer?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2018 18:07 #23 av Patrik Hedlund

Alexander N skrev: Dags för mig att göra salong nu. Patrik, vad landade du på för skenor och armaturer?

Det blev inget av jobbet, dom ansåg att det blev för dyrt. Det var Hide-a-lites spottar för skena och LED-plattor från Elektroskandia som var räknat med. Presenterade förslag med både av/på och LED-plattor med Tuneable White.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2018 05:52 #24 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet spottar frisörsalong
Ok tack. Funderar på hur viktigt det är med ljusfärgen om man ändå ser till att ha en RA>90. Många mindre salonger vill ändå ha en mysig och "inredd" känsla, svårt att få till det med 4kK.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg