Arbete nära 3G mast

10 maj 2014 20:43 #1 av Mikael ottosson
Hej!

Jag ska utföra ett jobb på en skorstens topp. Där uppe sitter en 3G mast (tror jag? Stod Ericsson på den.) vilket jag upptäckte när jag kollade på jobbet. Är det något man bör vara orolig över om man ska sitta i närheten av den någon timme?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2014 08:26 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Arbete nära 3G mast
Jag har lärt mig att man ej ska vara i närheten av "kraftiga" antenner iaf. Jag skulle hört med vad mastägaren säger. Jag hade nog inte velat gå upp där utan att få den avstängd iaf.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2014 05:55 #3 av Paul Wargenstahm
Vad jag vet så är det ganska låg uteffekt på 3G sändarna, men om man känner sig osäker så är det bäst att ta det säkra före det osäkra. Däremot så är det inte bra att stå framför deras minilinkar för länge då dessa har hyfsad uteffekt.
Nyckelordet här är "framför" eftersom det är frågan om riktantenner på både minilink och 3G, så den mesta effekten koncentreras framåt.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2014 09:33 #4 av Torbjörn Forsman
En enkel metod för att kolla om det finns högfrekventa fält som är så starka att man kan behöva bekymra sig över dem är att hålla fram ett lysrör (eller t ex en lågenergilampa) på det misstänkta stället. Om det lyser så pass mycket att det syns i fullt dagsljus så kan man behöva fundera närmare på saken, t ex fråga någon som vet hur det ligger till eller göra en "riktig" mätning. Men om det inte lyser alls eller bara flimrar knappt synligt så är man långt på den säkra sidan av alla gränsvärden.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2014 15:27 - 13 maj 2014 15:29 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Arbete nära 3G mast

Torbjörn Forsman skrev: En enkel metod för att kolla om det finns högfrekventa fält som är så starka att man kan behöva bekymra sig över dem är att hålla fram ett lysrör (eller t ex en lågenergilampa) på det misstänkta stället. Om det lyser så pass mycket att det syns i fullt dagsljus så kan man behöva fundera närmare på saken, t ex fråga någon som vet hur det ligger till eller göra en "riktig" mätning. Men om det inte lyser alls eller bara flimrar knappt synligt så är man långt på den säkra sidan av alla gränsvärden.


Man kan väl lyckas tända ett vanligt lysrör bara man befinner sig i närheten av en transformatorstation eller en kraftledning av lite högre kaliber? Vet flera kollegor som berättat att de som små sprang runt med lysrör under ledningsgatorna när de var på barnkalas på sen kvällarna.

Jag har säkert helt fel här men en person berättade för mig för ett gäng år sedan att de letade fel vid master genom att bara lyssna på radion och när bruset kom och signalen försvann så var de inte så sugna på att jobba då antennerna inte var avstängda. Hur det ligger till i signalvågor och hur de krockar eller om det ens är sant det är jag skeptiskt till. Tycker att man kan få en radio av att brusa bara man går förbi eller har den närma en strömsladd.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2014 20:10 - 16 maj 2014 20:11 #6 av Mikael ottosson
Tack för hjälpen. Jag fick tag i mastägaren som förklarade läget. Det är enbart rakt framför man inte bör vara, men 10 minuter räknat med höga värden är ingen fara. . Bakom eller på sidan är ofarligt.

Får väl passa på att bjuda på någon bild som tack för hjälpen




Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, puttrix, Michell Martic, Paul Wargenstahm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.154 sekunder