Hjälp med bedömning av "Extraisolering"

06 nov 2018 10:41 - 06 nov 2018 17:15 #1 av Joakim Granberg
Hej.
Jag har blivit ombedd att reparera en portabel ljudanläggning. Intagsdonet (C8) för 230V hade spräckts och åkt in i apparaten.
När jag tar isär den så blir jag lite tveksam till hur den är konstruerad.
  • Den är märkt som klass II med dubbel kvadrat.
  • Uttag, brytare, trafo, kretskort mm sitter monterat på insidan av en ledande platta som är åtkomlig utifrån
  • Dessa delar är monterade med genomgående skruv.
  • Hela plattan sitter fäst i högtalaren med spetsiga genomgående träskruvar.
  • Lödpunkter på kontakter, brytare etc har ett lager krympslang monterat.
  • Interna sladdar är är ej fixerade, men ligger ej heller emot åtkomlig utsatt del.

Jag försöker bifoga en bild.
Nu till den stora frågan! Kan man anse att denna apparat uppfyller kraven för klass II-materiel?



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2018 14:06 #2 av Torbjörn Forsman
Jag skulle tro att den uppfyller kraven. Åtminstone om de interna kablarna för nätspänning har isolation i två lager (om det hade varit vanlig RK så hade det behövts isolerslang, t ex krympslang, utanpå dem). Nättransformatorn har tvåkammarbobin, vilket gör att man inte behöver vara tveksam till den.

Jag antar att den är typprovad enligt någon understandard till EN (IEC) 60065?
Finns det några nätspänningsförande komponenter på kretskortet elller ligger allting där på sekundärsidan om transformatorn?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2018 14:19 #3 av Joakim Granberg
Det är just det som jag tycker är problemet. Interna kablar mellan intag-brytare-trafo är enkelisolerade.
De är dock "förlagda" så att de i nuvarande läge inte direkt berör ledande åtkomlig del. Jag är dock tveksam om just detta är att klassa som att dubbel isolation är uppfylld?!

T ex ligger säkringshållarens isolation nästan an mot transformatorns hölje.

Trafon är en fulltrafo, och kablarna därefter är SELV (de som går över kretskortet). Dessa är dock ihopbuntade med ledarna för 230V.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2018 16:47 #4 av Claes Börjesson

Joakim Granberg skrev: Det är just det som jag tycker är problemet. Interna kablar mellan intag-brytare-trafo är enkelisolerade.


Dubbelisolerad enkelledare, är godkänd att använda, det kan ibland vara mycket svårt att se om ledaren är dubbelisolerad eller inte.

Detta är ett exempel, mycket svårt att i verkligheten se att den är dubbelisolerad.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2018 09:06 #5 av Joakim Granberg
Tack för svar!

Jag funderade på om det kunde vara dubbelisolerad kabel, men jag har aldrig sett någon sådan utan mantelmärkning.
Jag tror att jag ska laga den, och i den vevan kontrollera om kablarna är dubbelisolerade. Man kan ju sätta en extra slang över alla 230-kablar, men det bär lite emot att göra ändringar i konstruktionen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2018 10:07 #6 av Torbjörn Forsman
Ibland finns ju mantelmärkningen bara med ganska långa avstånd (ofta 1 fot dvs ungefär 30 cm, om det är kabel tillverkad enligt amerikansk standard). Och när det är så korta kabelstumpar som i det här fallet, så kan de ju ha råkat bli uttagna mellan märkningarna.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.222 sekunder

Senaste foruminlägg