Pen ledare

16 okt 2018 05:59 - 16 okt 2018 16:41 #1 av Peter Hallin
Pen ledare skapades av Peter Hallin
En fråga ang pen ledare. Enl elektriska nämnden är det detta som gäller 2010.
förutsatt att Pe skenan är minst 10 mm2.
Min fråga är ,vad gäller om man går från 5 ledar system till 4 ledarsystem.hadde för mig att det inte var okey?.
Med vänlig hälsning, Peter Hallin


Elinstallatör AB behörighet
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 12:32 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Pen ledare
Det får man nog förutsätta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 15:10 - 16 okt 2018 15:10 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Pen ledare
Finns det PE-skenor med mindre än 10mm² ...?

Men jag tror att kravet på 10mm² i kabeln ändå gäller.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 17:20 #4 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Pen ledare
Det var jag som tog fram faktabladet på Elektriska Nämnden. Och det gäller fortfarande.

Reijo Eriksson
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 17:23 - 16 okt 2018 17:48 #5 av Peter Hallin
Svar från Peter Hallin i ämnet Pen ledare
Då är det alltså ok att gå från 5 ledatsystem till 4 ledarsystem?.
Så om man har tex 3 centraler på rad,den första har inkommande 4 ledare som sedan ändras till 5 ledare i de andra 2 centralerna men man syr PE med 10 mm2 mellan centralerna,då är det ok att ansluta en pen på Pe skenan i 2 o3 e centralen?

Eller gäller förbud 5 till 4 ledare endast om inkommande matning är 5 ledarsystem?.

Elinstallatör AB behörighet

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 18:24 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Pen ledare

Peter Hallin skrev: Då är det alltså ok att gå från 5 ledatsystem till 4 ledarsystem?.

Nej, aldrig!

Peter Hallin skrev: Så om man har tex 3 centraler på rad,den första har inkommande 4 ledare som sedan ändras till 5 ledare i de andra 2 centralerna men man syr PE med 10 mm2 mellan centralerna,då är det ok att ansluta en pen på Pe skenan i 2 o3 e centralen?

Nej.

Peter Hallin skrev: Eller gäller förbud 5 till 4 ledare endast om inkommande matning är 5 ledarsystem?.

Förbudet gäller alltid, i alla möjliga varianter.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 18:28 #7 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Pen ledare

Peter Hallin skrev: Så om man har tex 3 centraler på rad,den första har inkommande 4 ledare som sedan ändras till 5 ledare i de andra 2 centralerna men man syr PE med 10 mm2 mellan centralerna,då är det ok att ansluta en pen på Pe skenan i 2 o3 e centralen?

Men lite förtydligande.

Om det är PEN mellan varje central så är det OK, det måste förvisso kopplas korrekt, men då är det OK.

Men har man kört med PE+N mellan två centraler får det ej kopplas ihop till PEN senare i kedjan.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 18:34 #8 av Peter Hallin
Svar från Peter Hallin i ämnet Pen ledare
Då är det endast ok i första centralen,där pen ledaren är ansluten på P-E skenan?.

Elinstallatör AB behörighet

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 19:54 #9 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Pen ledare
Jag förstår att du är förvirrad över PEN-skenan på bild som plötsligt kallas PE-skena på högra sidan. Det har jag också varit förvirrad över. Man kan argumentera för att man gör en övergång TN-C till TN-S i den punkt där skenan delas upp i N och PE. Men en PEN-skena upphör inte att vara en PEN-skena bara för att man tar ut en N-ledaren från den, inte ens om denna N-ledare matar en N-skena. Inte ens om man klipper isär PEN-skenan och drar en stump kabel emellan så upphör den att vara en PEN, det beror på vad man har bestämt sig för, om man har för avsikt att gå från TN-C till TN-S. Om man däremot delar upp PEN i separata PE- och N-ledare som går till en annan central, då har man underförstått bestämt sig för att det är TN-S som gäller även om det rent tekniskt inte behöver vara så.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 21:27 #10 av Sven Murberg
Svar från Sven Murberg i ämnet Pen ledare
Om jag fattar rätt, så är utgående PEN-ledare 4a,felaktigt ansluten. Där går man ju från TN-S till TN-C.
Hoppas att jag har tolkat bilden rätt. Om inte, så önskar jag en bra förklaring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 21:33 #11 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Pen ledare

Sven Murberg skrev: Om jag fattar rätt, så är utgående PEN-ledare 4a,felaktigt ansluten. Där går man ju från TN-S till TN-C.
Hoppas att jag har tolkat bilden rätt. Om inte, så önskar jag en bra förklaring.

Nejdå, där är det PEN till PEN.

Hela skenan får anses vara PEN då man i 4a tar ut en PEN-ledare från skenan

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Sven Murberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2018 22:25 #12 av Sven Murberg
Svar från Sven Murberg i ämnet Pen ledare
När slutar PEN benämningen, och när börjar PE benämningen? I och med att N-ledarskenan är ansluten, så har vi väl ett utgående TN-S system.Om man sen ansluter en PEN-ledare till den delen vi kallar för PE, tycker jag inte det ser bra ut.
Jag är tacksam för flera förklaringar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 04:55 #13 av Ennihp
Svar från Ennihp i ämnet Pen ledare
Kan det vara så, att det som finns ovanför den streckade linjen är - låt oss säga - en huvudcentral. Där kan man ta ut TN-C eller TN-S till undercentraler som finns under den streckade linjen. Från den undercentral där man valt att ha ett TN-S system, får man till under-undercentraler inte gå tillbaka till TN-C. Dock kan man från en undercentral med TN-C gå vidare med TN-C (eller TN-S om man i den centralen väljer att lägga till en N-skena).
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 05:17 #14 av Ennihp
Svar från Ennihp i ämnet Pen ledare

Sven Murberg skrev: När slutar PEN benämningen, och när börjar PE benämningen? I och med att N-ledarskenan är ansluten, så har vi väl ett utgående TN-S system.Om man sen ansluter en PEN-ledare till den delen vi kallar för PE, tycker jag inte det ser bra ut.
Jag är tacksam för flera förklaringar.


Det finns bara ett utgående TN-S system på bilden, nummer 2.
Att man valt att rita dit N-skenan mellan 3b och 4a, tycker jag var ett smart drag. Det som ligger till höger om 3b är inte ett utgående TN-S system, det är bara en fortsättning på en PEN-skena med N-skena ansluten till den. Man får ta ut ett TN-S system till höger, men man måste inte.
Följande användare sa tack: Sven Murberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 09:18 #15 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Pen ledare

Sven Murberg skrev: Om jag fattar rätt, så är utgående PEN-ledare 4a,felaktigt ansluten. Där går man ju från TN-S till TN-C.
Hoppas att jag har tolkat bilden rätt. Om inte, så önskar jag en bra förklaring.

Såg du mitt inlägg precis före ditt?
Bilden är lite förvillande ja. Det hade nog underlättat om det inte stod "PE" till höger.
Följande användare sa tack: Sven Murberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 11:50 #16 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Pen ledare

Bo Siltberg skrev:

Sven Murberg skrev: Om jag fattar rätt, så är utgående PEN-ledare 4a,felaktigt ansluten. Där går man ju från TN-S till TN-C.
Hoppas att jag har tolkat bilden rätt. Om inte, så önskar jag en bra förklaring.

Det hade nog underlättat om det inte stod "PE" till höger.

PE texten är nog det som mest förvirrar det.
Ifall det framgick att det antingen var en annan skena eller utgående kabel skulle det nog bli ganska glasklart.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Sven Murberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 11:54 #17 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Pen ledare

Sven Murberg skrev: När slutar PEN benämningen, och när börjar PE benämningen? I och med att N-ledarskenan är ansluten, så har vi väl ett utgående TN-S system.Om man sen ansluter en PEN-ledare till den delen vi kallar för PE, tycker jag inte det ser bra ut.
Jag är tacksam för flera förklaringar.

Om en central matas TN-C så är det en PEN-ledare som är kopplad till PE-skenan.
Därmed blir alltså hela skenan, i hela sin längd, en PEN-skena, inte PE.
Och man kan alltså ta ut både PEN, PE och N från denna skena.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Sven Murberg, William Henriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 aug 2023 22:04 #18 av Erik
Svar från Erik i ämnet Pen ledare
Hej

Har stött på ett problemet i verkligheten. Ett ställverk som har en N-skena och en PE-skena. I stort sätt är alla kablar 4-ledade förutom inklusive
Inkommande. Alla kablars PEN är ansluten till N-skenan. För att slippa byta alla kablar till 5-ledare tänker jag mig att märka om N till PEN och PE till N.
Men det är då mitt dilemma kommer in som har diskuteras i tråden med instruktioner från elektriska nämnden om vilka olika anslutningar man för göra .

Fråga 1 får vi benämna den PEN och inte ha en PE-skena. Alltså den heter PEN i båda ändarna av skenan. Svaret nu är nej kommer nästa fråga.

Fråga 2 om svaret på fråga 1 är nej, den ska märkas PE. Hur fungerar det då med resonemanget PE-ledaren får inte föra
belastningsström. Installationssätt 4a anses tillåtet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2023 10:08 #19 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Pen ledare
Skenan är vad du bestämmer att den ska vara. Är skenan ansluten med en PEN-ledare så är det ju en PEN-skena. Normalt gäller det då för hela skenan, och alla andra skenor som är förbundna med en PEN-ledare. Du bestämmer själv om och var den ska övergå till en PE-skena. Så svaret på din första är anser jag är Ja. Se också mitt svar i #9.

Det är mig veterligen inte förbjudet med en N-ledare och en PEN-ledare i samma kabel. Att man delar upp PEN betyder inte nödvändigtvis att man just gör en övergång till TN-S. Man kanske bara vill ta ut en separat N-ledare. Det är lite så jag tolkar bilden i #1. PEN-skenan slutar inte att vara en PEN-skena bara för att man tar ut en N-ledare. Men du skulle ju kunna bestämma att den gör det vid denna punkt om du vill, och kan märka upp det på nåt bra sätt. Att det står PEN till vänster på skenan och PE till höger kan tolkas så men det framgår inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2024 21:10 - 08 jan 2024 15:11 #20 av Emil C
Svar från Emil C i ämnet Pen ledare

Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.195 sekunder

Senaste foruminlägg