Märkningar av apprat skåp

22 jan 2018 07:48 #1 av Niklas Hansson
Hej

Vad hittar man information om standard märkning av apparatskåp?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2018 08:16 #2 av Mattias Lilliesköld
Är väl mycket upp till beställaren i fall dom har något system som skall användas

Skogsindustrin använder ofta SSG's standards ( www.ssg.se ) vilka bygger på ett "masterblad" som styr märkning ned i minsta detalj. Har även stött på KKS som standard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2018 08:29 #3 av Niklas Hansson
Detta är en mindre industri /företag där märkning är obefintlig och är ju hopplöst att jobba då..... så om det finns nåt bra för att använda så tar jag tacksamt emot det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2018 10:03 #4 av Rikard Ågren
Jag använder bipkoder.se i så stor utsträckning som möjligt. Apparatskåp märks ASxx enligt det

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2018 09:16 #5 av Niklas Hansson
Okej , men märker man huvudstyrskåpet med AS01? Och om man har under styrskåp som hör till systemet vad märks dem med?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2018 15:42 #6 av Rikard Ågren
Jag skulle märka skåpen med löpande nummer bara. AS01, AS02 etc

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2018 16:07 #7 av Mattias Lilliesköld
Hierarkisk märkning hittar man nog bara i de mest avancerade systemen (som t.ex KKS) medan man i t.ex SSG märker alla "individer" med ett eget nummer som sedan är listat i pärmar/tabeller.

Vill man veta var en apparatlåda är kopplad så är det dokumentation som gäller. Kabelnummer ges från en av individerna så beroende på ände kan man få en hint om vad som sitter anslutet då man kan utläsa "andra ändens namn" utifrån kabelnummer.

Går nog att doktorera i dylika system - helt enkelt är det inte ;-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2018 06:52 #8 av Niklas Hansson
Okej men om jag har huvudstyrskåpet som heter AS01 och första kabel går till frekvensare skall den döpas
AS01 WD101 TA201?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2018 20:55 - 31 jan 2018 20:56 #9 av Rikard Ågren
Frekvensomformaren hör kanske till ett annat system och är inte en del av appratskåpet? Är det tex en tilluftsfläkt skulle den tex kunna heta TA01-TA201

Vet inte om man brukar märka kablar med destination, men din kabel tycker jag borde heta AS01-WD101. Destinationen får man reda på i dokumentationen till skåpet. Har du plats på märkningen skulle man väl iofs kunna tänka sig att skriva ”till xx-TA201”. Men jag brukar köra med minsta möjliga info, resten finns ju i dokumentationen som sagt

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2018 12:51 #10 av Niklas Hansson
Matningen och styrningen till frekvensan kommer ifrån apparat skåpet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder