Vilka krav finns för industri eluttag inomhus och utomhus.

18 okt 2017 18:07 #1 av Lars Skoog
Vi fick uppdraget att titta över elanläggningen på ett varvsområde (industriområde), elanläggningen var byggd på 70 eller 80-talet. Inga uttag hade JFB som en modern anläggning numera skall ha. Det fanns 230V, 400V16A, 400V32A, 400V63A därav att samtliga 400V uttag var av blockerande typ (dvs.med separat brytare).
Jag läser i SS4364000 under 700 rubrikerna att JFB krävsi vissa fall men detta gäller väl inte retroaktivt ?
Viket är minimikrav för denna gamla industrianläggning, utomhus och inomhus ?
JFB på inga - vissa eller alla uttag ?
Blockerade uttag ex.vis utomhus ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 okt 2017 11:57 #2 av Michell Martic
Enligt det nya regelverket så gäller 411.3.3 i SS 436 40 00

411.3.3 Ytterligare fordringar för uttag samt fordringar för matning av flyttbar elmateriel avsedd att användas utomhus
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte
överstiger 30 mA anordnas för:
– uttag med högsta märkström 32 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.
Detta avsnitt gäller inte för IT-system i vilka felströmmen vid ett första fel inte överstiger 15 mA.
ANM – Tilläggsskydd för likströmssystem är under övervägande.
Sv ANM – Se även Elsäkerhetsverkets föreskrifter om krav på jordfelsbrytare.

Dessa regler är dock inte tillämpliga så länge ni inte förändrar installationen genom utökning eller ombyggnad. Vid nybyggnation är den alltid tillämplig.

Är installationen för övrigt uppförd och klar kring 70- 80-talet så är det troligtvis SIND-FS 1978:6. STEV-FS 1958:1 eller STEV-FS 1988:1 som är tillämpliga. I inga av dessa hittar jag krav på den typ av anläggningar du nämner för s.k. "strömkännande jordfelsbrytare" som det tidigare benämndes.

Det som krävs annars är ju petskydd när barn kan vistas, men inte annars. Men observera att även detta är ett nyare krav.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2017 06:05 #3 av Christer Djerf
Fundera på vilken ambitionsnivå man vill lägga sig på.
Är det minimikrav så är ju inte det samma sak som att man har en säker el-anläggning enligt dagens krav.

Enligt mig så är säkerhetsområdet det område man ska spara minst på, ett liv är mer värt än t.ex. en flådig dator och flashig firmabil.

Är anläggningen stor så att den är revisionsbesiktningspliktig?
Då kan andra krav gälla men kraven kommer då från försökringsbolagen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2017 07:11 #4 av Örjan Borgström
Jag anser att eluttag bör förses med jordfelsbrytare om det inte finns särskilda orsaker till att inte göra detta.
I en äldre elanläggning där det som Michell skriver inte är ett krav bör det ändå rekommenderas för kunden.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2017 18:49 #5 av Michell Martic
Jag kan inte annat än instämma om att JFB bör installeras.

JFB är i Sverige ett tilläggsskydd (415.1). I grunden ska felskydd utgöras av att det finns kontinuitet i skyddsledaren vilken är ansluten till den utsatta delen. Så skulle vi få ett fel i basskyddet ska detta ge en kortslutning vilket leder till hög ström vilket i sin tur ska vara tillräcklig för att säkringen ska lösa (411).
MEN, och detta är ett stort men, om det saknas kontinuitet i skyddsledare så fungerar inte detta skydd. Vid allmänna uttag ansluts apparater vars anslutningskabel kan ha fått mekanisk skada varpå skyddsledare exempelvis nöts av. I dessa fall är JFB enda skyddet som faktiskt fungerar.
JFB är ett bra skydd i alla lägen egentligen, men särskilt bra för uttag där man inte riktigt vet vad som kommer anslutas.

Ska och bör? Bör råder det inget tvivel om. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2017 20:32 #6 av Lars Skoog
Tack för svar, jag misstänkte detta. Vi får föreslå en modernisering för att närma sig dagens standard med andra ord. Inget att peka på i föreskriftsväg. Vad kan orsaken vara att man generellt har blockerade 3fas uttag, om det gäller allmän miljö och petskydd förstår jag men detta är på ett industriområde. Tacksam för detta forum som lärt mig mycket kring el, standarder och föreskrifter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder