beräkna samanlagring

27 jun 2017 09:05 - 27 jun 2017 09:05 #1 av Niklas Hansson
Hej

är det någon som kan förklara hur man gör en sammanlagrings beräkning på en mindre central
det som ingår är
-16 A 3 fas uttag
- 16 A uttags grupp
-16 A uttags grupp
-belysning på cirka 1.5 A

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2017 11:29 #2 av Richard
Svar från Richard i ämnet beräkna samanlagring
Beror helt på hur det används..

Ex.
Om det är en lackverkstad. Så används värme, kompressor och fläktar hela tiden. Då får man säkra med 50 A.

Om det är i en verkstad där bara en person jobbar så räcker det kanske med 20A.

Beror helt på användningsområdet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2017 18:09 #3 av Niklas Hansson
Yes

Men säg att uttaget är till en mindre verksta/garage hemma . Hur ska man resonera. och det finna väl en sammanlagringsfaktor man kan använda?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2017 06:25 #4 av Oskar Ståhl
Svar från Oskar Ståhl i ämnet beräkna samanlagring
Vad jag vet finns det ingen standard eller liknade med sammanlagringsfaktorer. I SS4370102 finns ett avsnitt men det handlar om huvudledningar till lägenhetshus osv. Det bästa jag har hittat är i Schneider Electric installation guide som finns att hämta på Schneiders hemsida.

I övrigt så desto mindre grupper du har desto mindre kan du sammanlagra. Hemma har jag 16A huvudsäkring till en mindre villa inkl värmepump. Skulle man beräkna omvänt så skulle jag säkert få en faktor på 0,1. Använder du en diazedsäkring på 16A till garaget klarar överlastströmmar på det dubbla i ungefär en timme. Rent generellt tror jag det är betydligt vanligare att det blir överdimensionerat än underdimensionerat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.040 sekunder