Lösning på kabel område 3 i bastu?

03 maj 2017 14:59 #1 av Starkström
God eftermiddag!

Har idag en flexslang med fk 3x1.5 som kommer ner från taket i hörnan av bastun som ska spikas ner längs med panelreglarna för att placera bastuarmaturer på 80cm.

Alltså väggen är "klar" men skall ju kläs in i bastupanel vilken gör att varken FK´n eller flexslangen är godkänd på den höjden.

Jag har kikat efter installations kabel som skall klara 180grader men bara funnit RHH och sihf .
Problemet blir ju med RHH att men behöver typ flexslang då den inte är dubbelisolerad vilket jag inte hittat någon som är ok. Närmast var den svart skyddsslang som klarar 105grader, (skall klara 125 grader enligt SS)

Andra alternativet är ju sihf (Art: 0542465). Men det är ju en anslutnings kabel vilket inte heller blir okey om jag drar om den med fk´n till kopplingsdosan 5m bort.

Skulle alltså vilja hitta en kabel 2x1.5 alt 3x1.5 som sihf fast installationskabel. Då kan jag spika den från taket ner.

Har någon något bra alternativ eller förslag?


MVH //

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2017 15:29 #2 av Electrum
Flytta ut flexslangen till mot utsidan, dvs på kalla sidan av isoleringen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2017 17:50 #3 av Starkström

Electrum skrev: Flytta ut flexslangen till mot utsidan, dvs på kalla sidan av isoleringen.


Hade det varit möjligt hade jag gjort det, taket är målat, andra sidan av väggen är målad, och tätt isolerad vägg.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2017 09:12 - 05 maj 2017 09:14 #4 av Lars Sundbom
Väggen ska kläs med panel... jag fattar det som att bastuväggen alltså är öppen fortfarande? Flytta in slangen så långt in i väggen som möjligt, kloss mot spån/gipsskivan mot angränsande rum, och isolera. Då hamnar slangen på den kalla sidan bastuväggen (precis som Electrum redan skrivit...)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg