CE märka kappsling med personskyddsautomatsäkring

30 mar 2017 18:29 #1 av Emil
Hejsan.

Jag skall bygga en kapsling som skall innehålla en personskyddsautomatsäkring och en 230v/24v traffo.
Även kopplad till personskyddsautomatsäkringen kommer 4 st vanliga strömuttag IP44 vara kopplade.

Detta kommer monteras in i ett skåp som har 1 till 3 st pumpar och ett vattenfiltreringssystem, dessa kopplas till uttagen.
en intelligens kommer vara kopplad till traffon.

Min fundering är, behöver man CE märka en sådan kapsling? Vad jag har förstått behöver man inte det men är osäker.
Betyder det att det är automat att det behövs CE märkas?

Vill helst slippa CE märkningen på kapslingen eftersom resten inte behövs CE märkas pga att det är ett filtersystem.

MVH
Emil

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 20:15 #2 av Jonas
Nej du behöver inte CE-märka.

Det är en installation du gör, ingen produkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 20:28 #3 av Emil
Tack för svar.

Jag monterar in filtersystemet och pumparna i skåpet och kopplar in dem i uttagen. Detta skåp säljer jag sedan till kund så det är iof en produkt. Slipper jag forfarande att CE märka?

MVH
Emil

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 20:39 #4 av Jonas
Tja... monterar du den inte själv hos kund så blir det vips en produkt som ska CE-märkas enligt mitt sätt och se på saken.

Installationer (platsbyggda) = Den sammansatta enheten behöver ej CE-märkas
Produkter som du bygger i hopp och säljer = CE-märkning

Mvh
Jonas
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2017 21:05 #5 av Emil
Tack Jonas.

Just när det gäller filtersystemet och pumparna så saknar ju de rörliga delar och innefattas inte av direktiven

"En grupp inbördes förbundna delar eller komponenter, varav minst en är rörlig, samt tillhörande drivorgan, styr- och driftkretsar mm, vilka förenats för ett särskilt ändamål, speciellt för bearbetning, behandling, förflyttning eller förpackning av material"

så skåpet med bara filtersystemet och pumparna behöver inte CE märkas men hur blir det om jag stoppar in kapslingen som har en personskydsautomatsäkring och en transformator i sig? Behöver jag då CE märka skåpet?

MVH
Emil

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 07:42 #6 av Örjan Borgström
Produkter som ska CE-märkas måste vara satta på en marknad. Dvs om du tillverkar likadana automatikskåp och säljer till vem som helst, då ska skåpen CE-märkas. Men inte ett skåp som är unikt och byggs för en enda kund.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 13:34 #7 av Joel Ingolf

Emil skrev: Tack Jonas.

Just när det gäller filtersystemet och pumparna så saknar ju de rörliga delar och innefattas inte av direktiven...


Jag har lite svårt att tänka mig en pump utan rörliga delar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 18:22 #8 av Electrum
Precis som det redan är skrivet, produkter "som sätts på marknaden" ska CE-märkas.

1. Så bygger du i förhand en produkt och sen väntar på att en kund kommer och köper den så ska den nog absolut CE-märkas.
2. Sätter du ihop en pryl eller anläggning hos en kund efter dennes direktiv så sätter du ej någon produkt på marknaden och det behöver ej CE-märkas.

Den smått jobbiga gråzonen hamnar i princip ifall du regelbundet sätter ihop likadana produkter hos kunder.
Det blir i princip som alt 1, men du bygger inte förrän du fått en beställning.
Jag är absolut inte säker på hur man ska bedöma detta fall.


Sen vad gäller CE-märkning ska elektriska produkter CE-märkas utifrån lydelser i LVD, LågVoltDirektivet. Men man får välja en harmoniserad standard. Själv är jag mest bekant med IEC 61010, som gäller för mätutrustning och laboratorie-utrustning.
Har produkten rörliga delar ska maskindirektivet beaktas.
Har produkten både och gäller båda direktiven.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 20:28 #9 av Torbjörn Forsman
Glöm inte EMC-direktivet!

Beträffande LVD så kan jag tänka mig att det antingen blir någon understandard till 60204 eller till 60335 som är mest relevant i det här fallet. De jag har haft mest att göra med är 60950 (IT-utrustning) och 61011 (äldre standard för elstängselapparater, numera ersatt av 60335-2-någonting).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2017 21:33 #10 av Richard
Bygg ihop med befintliga delar som är CE-märkta. Klart.
Behövs inget papper eller CE-märke.

Exakt samma som att jag som elektriker bygger ihop en elcentral med olika säkringar, jordfelsbrytare mm.

Krångla inte till det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2017 07:18 #11 av Electrum

Richard skrev: Bygg ihop med befintliga delar som är CE-märkta. Klart.
Behövs inget papper eller CE-märke.

Exakt samma som att jag som elektriker bygger ihop en elcentral med olika säkringar, jordfelsbrytare mm.

Krångla inte till det.

Mja, det behöver inte nödvändigtvis vara precis så.
Bygger du ihop saker utav delar som i sig är CE-märkta, och dessa nya ihopsatta produkter säljs över disk på affärer eller som webförsäljning osv så är detta en ny produkt som dessutom otvetydigt är "satt på marknaden" och då ska den nog CE-märkas och det ska finnas papper som intygar överensstämmelse, ett papper som dessutom ska vara undertecknat av VD, eller annan hög position som verkligen kan påverka produktens utformande.

Märkningen är en del av det hela, ev provning är en annan del. Det finns inga detaljerade krav på vad som ska provas, utan bara generellt utformade krav. Vissa produkter behöver inte testas och provas alls, om det är helt uppenbart att de uppfyller kraven så är det OK så.


Men som sagt, bygger du ett unikt exemplar åt en kunds räkning så är detta ingen "produkt satt på marknaden", ty ingen kan köpa just denna produkt på den öppna marknaden, den finns ju i endast ett exemplar, hos någon.

Om du veckan efter får ett till likadant uppdrag så blir ju inte heller detta en produkt som finns på marknaden, den byggs ju på uppdrag och finns aldrig allmänt tillgänglig på "marknaden".

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 apr 2017 08:02 #12 av Anders S
Hittade följande text om CE-märkning som kanske bringar klarhet:

"Skåpbyggare betraktas oftast (vid serieproduktion av skåp) som apparatbyggare. Apparatskåp förekommer ju ofta i många olika varianter, och det vore orimligt att verifiera alla typerna. Man får då konfigurera en “värstingvariant“ som man provar fullt ut för att verifiera EMC-kraven. Vid enstaka fall kan ett skåp betraktas som installation (vid fåtal, unika skåp). Då krävs att skåpet innehåller CE-märkta apparater och man har tagit hänsyn till placering av ingående komponenter, kabeldragning, filtrering mm, samt att de installeras enligt tillverkarens rekommendation."

"En installation behöver inte CE-märkas om de ingående apparaterna och delsystemen är CE-märkta och installareras enligt tillverkarens rekommendation."

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 apr 2017 09:16 #13 av Rikard Ågren

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2017 00:05 - 22 apr 2017 00:31 #14 av Anders S
www.oemmotor.se/Menykolumn2/CE-markning/2226036.html

Här kommer lite mer text:

"Specifik anläggning
Elektrisk utrustning som tillverkas för en specifik anläggning och därmed inte släpps till försäljning på marknaden ska inte CE-märkas.
Som exempel anlitar en beställare (tillverkare) en elinstallatör för att montera en kopplingsutrustning som beställaren ska ha i sin specifika anläggning. Kopplingsutrustningen släpps inte på marknaden och görs därmed inte tillgängligt för andra personer utan används av beställaren själv. En sådan kopplingsutrustning ska inte CE-märkas men ska likväl uppfylla säkerhetskraven i lågspänningsdirektivet innan den tas i drift."

Källa: www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_en/ce-markning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.111 sekunder

Senaste foruminlägg