Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger?

04 jul 2017 19:26 #81 av Bo Siltberg
Jag skrev ingenting om min ståndpunkt så det är kanske på plats: Jag anser att antalet "dåligt" har betydelse för om man ska bekosta insatser så där får vi lämna frågan oense.

Annars tycker jag det är en naturlig utveckling att elinstallationsföretagen får ett ansvar, rent allmänt. Den biten är ok ändå.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2017 11:15 #82 av Electrum
Det är mycket bra skrivet Mats Jonsson.
Du är den första som verkligen har lyckats på ett bra och begripligt sätt för mig beskriva någon verklig fördel med nya lagen. :tummeupp:

Och jag är med på finessen med att både få koll på företagen som jobbar inom området och ge ESV åtminstone något verktyg med dessa företag.

Jag har sett tillräckligt mycket skit utfört av riktiga elfirmor för att vara lite beklämd över läget idag, kan man hoppas på någon förbättring här? Problemet är dock att det allt som oftast är hos den enskilde elektrikern det brister, inte hos företaget han jobbar åt. Och de enskilda elektrikerna är fortfarande lika oåtkomliga för ESV som förut.


ESV har alltså nu i verktygslådan att de kan dra in företagets rätt att utföra elinstallationsarbete, bra så?
Tänk lite på den firman som du skrev om, de två som kopplade utan att det fanns någon behörig med i bilden.
Om deras rätt att få utföra installationer dras in (= de försvinner från ESV's hemsida såsom godkänt företag), skulle det hejda dessa två duktiga, men olagliga elektriker?
Behöver de ens försöka registrera sig hos ESV, det går väl lika bra utan...

ESV har fått ett nytt verktyg, är verktyget användbart till något?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2017 16:58 #83 av Lars Blomkvist
Jag vet ett 30 tal firmor som inte är registrerade men utför installationer. Frågan är hur ESV fångar upp dessa?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2017 19:51 #84 av Fredrik Sjödin

Lars Blomkvist skrev: Jag vet ett 30 tal firmor som inte är registrerade men utför installationer. Frågan är hur ESV fångar upp dessa?


ESV kan rent formellt sätta ett verksamhetsförjud på de firmorna. Men en liten tillsynsmyndighets verksamhet är eg en bisak. Tanken är helt enkelt att konsumenterna, privatpersoner såväl som professionella beställare, inte ska anlita de där 30 firmorna. Om det lyckas återstår att se.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2017 20:33 #85 av Electrum
Det nya systemet skulle ta ett fantastiskt kliv framåt ifall beställarna började kolla upp firman ifråga innan.

Men hur ska vi få tant Agda och morbror Arne att börja kolla det?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jul 2017 23:43 #86 av Electrum

Mats Jonsson skrev: Jag är lite förvånad över att så pass många var förtjusta i det gamla systemet och redan dissar det nya. Jag tänker inte bara på inläggen i denna tråd utan mer allmänt när man träffar elinstallatörer och andra yrkesverksamma personer.

För min del var jag absolut inte förtjust i det gamla systemet. Och jag anser att det nya tyvärr inte tillför så mycket egentligt nytt. Men du har ju nu fint klargjort att det finns bra mycket verksammare påtryckning mot företaget ifråga än förut. Och det är ju inte dåligt på något vis.

Men den stora nackdelen förut var enligt mig att hela regelsystemet fokuserar på vem som utför, inte hur det utförs.
Och det inkluderar sådana märkliga konstruktioner som att en otroligt kunnig och noggrann person är olaglig om denne gör något litet eljobb, men samtidigt är det fritt fram för den uslaste, slarvigaste mest outbildade och okunniga person att utföra vilka eljobb som helst bara den gör det inom ett företag med en behörig elinstallatör som sitter vid sitt skrivbord och räknar på anbud och delar ut uppdrag.

Jag skulle hellre sett att ett nytt system mer skulle fokusera på själva utförandets kvalitet och säkerhet, samt de kvalifikationer som utförarna verkligen har, inte de kvalifikationer som deras chef har.
Nu har det inte blivit så mycket av det. Det generella aktsamhetskravet kan möjligen komma tillämpas med syfte att nå ett bättre utförande. Men om det landar där är ju högst osäkert, vi får väl se hur ESV och ev domstolar/polis kommer att agera framöver.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jul 2017 06:44 #87 av Electrum
Jag ska väl kanske också nämna att vad jag egentligen är emot det nya systemet är att jag tror att trots allt detta spektakel så kommer inget att förändras.
Det är vad jag tror.

Och jag hoppas att inga av mina mörkare tankar blir verklighet.
Men jag tror alltså först och främst att inget blir sämre, men inget blir bättre heller. Det nya systemet är i grunden uppbyggt på samma vis som det förra.


Rätten till att utföra är fortfarande organisatoriskt bunden, inte efter kvalifikationer, eller utbildning, eller yrkesbevis osv.

Det känns som att det kommer vara lika svårt, och ointressant, att komma åt de som utför arbetet under rätt organisatoriska förhållanden, men gör felaktigheter.
Och inte heller verkar det betyda någon bättre utbildning. Jag har och har haft massor av arbetskamrater som gör en massa småfel i sina utföranden, allt ifrån att dra gulgrön mellan PEN-skena och JFB till att dra FK synligt i köksskåp till LED-drivdon. Och de vet helt enkelt inte att de gör fel.

ESV har fått ett nytt verktyg, bannlysa företag ifrån sin vitlista. Förhoppningsvis får det effekten att företagen skärper upp sig vad gäller t.ex. utförandefel och kontroller före idrifttagning, bara av oro för att mista sin plats i vitlistan. Särskilt i början här kan vi nog förvänta oss en viss sådan effekt.
Men att gå vidare med hårdare sanktioner kräver att övriga rättsvårdande myndigheter gör sitt. Det funkade ju lite sådär förut, vet inte varför det skulle ha blivit annorlunda nu.

Vidare skulle jag tro att hempulandet inte kommer påverkas det allra minsta. Möjligen ökar det ifall att konkurrensen minskar och priser ökar på elektrikertjänst.

Och samma lär gälla allt kopplande utav snickare och Polska multihantverkare.



Men summa summarum, jag tror vi kommer ha ett tämligen exakt likadant elSverige om några år som vi har nu, bara att alla "riktiga" elfirmor numera har ett papper med titeln "egenkontrollprogram" i en dammig pärm längst in i bokhyllan på kontoret.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jul 2017 17:11 - 10 jul 2017 17:11 #88 av elmont
Samt att sådana som mej, som dom senaste åren bara gjort enstaka jobb på begäran, som skiter i att registrera sig och skiter i att göra eljobb. Kanske inte pga kunnande eller behörighet utan för att det inte är värt pappersvändandet.
Jag har fulla dagar i alla fall om jag så önskar.
Numera delvis "statsavlönad" fd elinstallatör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2017 07:18 #89 av Fredrik Sjödin

elmont skrev: Samt att sådana som mej, som dom senaste åren bara gjort enstaka jobb på begäran, som skiter i att registrera sig och skiter i att göra eljobb. Kanske inte pga kunnande eller behörighet utan för att det inte är värt pappersvändandet.
Jag har fulla dagar i alla fall om jag så önskar.
Numera delvis "statsavlönad" fd elinstallatör.


Att man undlåter att följa reglerna på grund av "inte värt pappersvändandet" är en tråkig inställning. Jag är helt övertygad om att seriösa företag kommer att öka sin lönsamhet istället. Att få en bättre struktur på sin verksamhet brukar vara lönsamt. Detta gäller i synnerhet uppdragsdelen av egenkontrollprogrammet.

Är man ensam företagare tar det inte många minuter att upprätta sitt egenkontrollprogram.
Följande användare sa tack: Mats Jonsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2017 10:23 - 11 jul 2017 10:27 #90 av elmont
Och hur går det till???? ska man köpa en mall av någon utomstående. Till slut "orkar" man inte med alla "det är så enkelt och tar bara en kort stund". Det handlar inte bara om egenkontrollplan utan om tusen och en saker som som man ska och det tar bara en kort stund.
Det blir lika tröttsamt som när det kommer en ny "apparat" som har en "specialskruv" och man behöver bara skaffa ett nytt billigt verktyg för att använda "apparaten".
Man ska ju även syssla med det som man är en "fena på" dvs göra hantverket.
Ps
Hur ska en sådan som jag kunna få bättre struktur på verksamheten????

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2017 18:32 #91 av Fredrik Sjödin

elmont skrev: Och hur går det till???? ska man köpa en mall av någon utomstående. Till slut "orkar" man inte med alla "det är så enkelt och tar bara en kort stund". Det handlar inte bara om egenkontrollplan utan om tusen och en saker som som man ska och det tar bara en kort stund.
Det blir lika tröttsamt som när det kommer en ny "apparat" som har en "specialskruv" och man behöver bara skaffa ett nytt billigt verktyg för att använda "apparaten".
Man ska ju även syssla med det som man är en "fena på" dvs göra hantverket.
Ps
Hur ska en sådan som jag kunna få bättre struktur på verksamheten????


Man ska ha respekt och förståelse för att det här nya systemet kommer att kräva tid och resurser av företagen. Grejen för att lyckas är ju att hitta metoder och rutiner så att dessa merkostnader kan nycklas ut på kunderna, samt leda till effektiviseringar som på lite sikt minskar kostnaderna. Detta är fullt möjligt, men kräver systematik och en smula eftertanke. Klarar man inte som företagare det själv har vi lyckligtvis oerhört kompetenta konsulter och utbildare som till exempel Mats Jonsson att ta hjälp av.

Är man medlem i EIO eller VVS företagen, som snart går ihop till Installatörsföretagen, får man tillgång till kostnadsfri rådgivning, webbverktyg och annat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2017 21:03 #92 av elmont
Precis, man ska köpa in tjänsten och det kostar ungefär lika mycket om man är stor eller liten. Och det för att få en dammsamlare som står i en bokhylla.
Att kunderna ska betala ser jag som en självklarhet, men hur företagens arbete ska bli effektivare har jag svårt att förstå. Efter ett långt liv som arbetsledare och senare företagare har jag aldrig, i alla fall hittills, sett att ökad mängd pappersvändning gett effektivare företag, jag skulle vilja hävda motsatsen.
Som,numera, liten och inte tvungen, ser jag ingen orsak att göda konsulter/utbildare. Så jag överlåter till dom som måste/vill att slåss om smulorna från mitt bord.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2017 06:25 #93 av Ludde Svensson
Hur mycket tid kan man behöva köpa av en auktoriserad om man endast ska koppla in VVB och tvättmaskiner?
Räcker ett antal timmar för att ta fram ett egenkontrollprogram med rutiner och därefter tid för årlig uppföljning och att vara bollplank?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2017 17:26 - 12 jul 2017 17:27 #94 av Per-Erik Agneholm
Som jag ser det har nu elsäkerhetsverket fått verktyg för att se till att det endast finns seriösa aktörer på marknaden. Frågan är vad kommer de göra?
- se till att få bort oseriösa?
- jaga de seriösa?
- eller göra ingenting?
Bollen ligger hos dem nu, ska bli spännande och se vad de kommer göra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2017 19:07 #95 av elmont
Fortsätta att vara "osynliga" ute på fältet ????

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jul 2017 11:35 #96 av Ludde Svensson
Frågade tidigare om någon har förslag på tid som är rimligt att köpa av en auktoriserad om man endast ska koppla in VVB och tvättmaskiner?

Räcker ett antal timmar för att ta fram ett egenkontrollprogram med rutiner och därefter tid för årlig uppföljning och att vara bollplank? (Den tiden kommer förmodligen att ge sig själv).

Gäller givetvis att man ser till att arbetarna har erforderlig kompetens, men det kan ju uppstå funderingar i speciella situationer och då ska man givetvis i slutänden kunna rådfråga den auktoriserade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jul 2017 19:26 #97 av Electrum
Har du satt dig in i hur det nya regelverket fungerar? Vad "elinstallatör för regelefterlevnad" har för roll, resp företagsledningen...
Vi är nog många som är lika rådvilla som du själv, så det kanske lossnar lite mer om du framför dina egna åsikter om hur det kan tänkas gå till.

Ludde Svensson skrev: Frågade tidigare om någon har förslag på tid som är rimligt att köpa av en auktoriserad om man endast ska koppla in VVB och tvättmaskiner?

Räcker ett antal timmar för att ta fram ett egenkontrollprogram med rutiner och därefter tid för årlig uppföljning och att vara bollplank? (Den tiden kommer förmodligen att ge sig själv).

Gäller givetvis att man ser till att arbetarna har erforderlig kompetens, men det kan ju uppstå funderingar i speciella situationer och då ska man givetvis i slutänden kunna rådfråga den auktoriserade.


"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jul 2017 10:07 #98 av Electrum
För att förtydliga hur jag tänker...
Jag tror ingen idag vet hur det ska tänkas fungera, eller hur det kommer "sätta sig" i praktiken längre fram.

Det vi kan göra just nu är att diskutera hur vi tror det är, baserat på tillgänglig information.
Och för detta så måste nog alla som vill vara med försöka lägga någon timme på att plöja det som finns just, för att det alls ska bli någon givande diskussion.

Visst kan jag säga något.
Här får du något.
"Du måste lägga 16 timmar om året för din insats såsom ansvarig för regelefterlevnad!".
Vad du vill göra under dessa 16 timmar får du nu fundera över ... :cheer: B)

Nöjd?

Jag för min del tror att man kan lägga 5-10 minuter per år, för att utföra den rollen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jul 2017 07:20 #99 av Ludde Svensson
Ja, fem minuter om året är säkert mer än somliga ägnade åt detta före 1 juli, men det är ju historia.

Ditt andra förslag kan vara vettigt och jag försöker förstå hur du tänker enl. nedan:

Fyra timmar för att ta fram ett egenkontrollprogram och rutiner, för grundförslag finns på nätet.

Fyra timmar för att årligen kontrollera att allt fungerar.

Fyra timmar för att göra slumpkontroll m.m.

Fyra timmar för att svara på frågor och ge råd.

Därtill ev. restid.

Kan det stämma?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jul 2017 07:55 #100 av Electrum
För min del tror jag det beror väldigt mycket på vad företaget ifråga gör själv i sin egen organisation och hur kompetenta medarbetare de har osv.

Jag har jobbat för en firma med två delägare, båda varit elektriker hela livet, men bara ena innehar behörigheten.

Om de skulle avsluta sitt kompanjonskap men den utan behörighet vill fortsätta med firman (eller ny firma) så skulle han bara behöva en ren "galjonsfigur" såsom "elinstallatör för regelefterlevnad", då ha redan kan precis alla aspekter inom elinstallationsarbete och att driva elinstallationsföretag.
Åtminstone lika bra som den genomsnittlige behöriga elektrikern.

Så där kan jag tänka mig att ett samtal om året kan räcka. Ett samtal som minimum ungefär såhär.
-Hej hur går det?
- Bara bra.

- Följer ni er egenkontrollplan?
- Jajamän!

- OK, va bra, hej då.
- Hejdå.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.084 sekunder

Senaste foruminlägg