Nya Elsäkerhetslagen

24 nov 2016 10:40 - 24 nov 2016 11:15 #1 av Lsse Jonsson
Hej,

Verkar som att det efter den 1/7 nästa år är chefen som ansvarar för allt inkl. dimensionering, kontroll före idrifttagning etc. och att han via sitt egenkontrollprogram kan fråga vem han vill?

Kan det vara så att vi bara behöver ha en elinstallatör, som rådgivare för att ta fram egenkontrollprogrammet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2016 16:11 #2 av Örjan Borgström
Elinstallatören får en helt ny roll efter den 1 juli 2017. Elinstallatören ska då verka för att företaget följer gällande regelverk genom att t ex se till att företagets egenkontrollprogram är komplett och fungerar med företagets organisation. Elinstallatören är ju redan idag oftast en på kontoret och nu bekräftas den ställningen i de nya regelverken.
Det innebär att arbetsgivaren kan bygga en organisation för elinstallationsarbete som bygger på hur det faktiskt fungerar på bygget. Projektledare och ledande montörer kan planera utförande och kontroll på ett sätt som dels ger säkrare installationer, bättre kontroll och effektivare arbete. Detta naturligtvis under förutsättning att det framgår i egenkontrollprogrammet hur detta ska gå till.

Hur många elinstallatörer för regelefterlevnad som företaget behöver måste varje företag själva besluta om men jag ser ingen större anledning att dela upp den tjänsten på flera om inte företaget har en verksamhet som är väldigt diversifierad.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2016 17:41 #3 av Ludde Svensson
Men man säger ju att elinstallatören för regelefterlevnad inte ens behöver ha sin huvudsakliga gärning på ifrågavarande företag för denne ska "bara" vara rådgivande vid uppbyggnaden av egenkontrollprogrammet.

Då kan det kanske ibland bli svårt att rådfråga denne i olika situationer.

Kanske ibland är lättare och billigare att rådfråga någon annan för företaget ansvarar fortfarande för att allt blir rätt dimensionerat etc.

Känns som att den dagliga kopplingen mellan elinstallatören och yrkesmännen inte alls är självklar och inte ens krävd!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2016 19:26 #4 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Nya Elsäkerhetslagen

Ludde Svensson skrev: Känns som att den dagliga kopplingen mellan elinstallatören och yrkesmännen inte alls är självklar och inte ens krävd!


Det är nog ytterst få elyrkesmän som dagligen träffar sin överinseende elinstallatör. Dom flesta vet troligen inte ens vem det är

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2016 19:34 - 04 dec 2016 19:47 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Nya Elsäkerhetslagen
#3 Ludde
Det är nog mycket vanligt redan i dag att elinstallatören inte har en daglig kontakt med sina yrkesmän.

I de nya föreskrifterna som ska komplettera elsäkerhetslagen kommer vi att se något som liknar följande text:

Egenkontrollprogrammet ska innehålla en beskrivning av organisationen för utförande av elinstallationsarbeten och egenkontrollprogrammet. Denna del ska minst innehålla beskrivningar av de funktioner eller personer som har arbetsuppgifter i företagets egenkontrollprogram eller utförande av elinstallations-arbete.
Egenkontrollprogrammet ska ha det innehåll som krävs för att säkerställa att det inför varje elinstallationsarbete klargörs vilka förutsättningar som gäller för elinstallationsarbetet med avseende på anläggningen och uppdraget (anläggningskännedom) och vilka krav som därmed ska gälla för arbetet (kravbestämning).


Det är naturligtvis inte bara elinstallatören som ska se till att vi gör säkra elinstallationer. Inte minst arbetsledare har en viktig roll i hur säkerheten ska säkerställas.

I dag saknas en tydlig koppling mellan anläggningskännedomen som innehavaren ska ge installatören och vilka krav som ska gälla för arbetet. Ni som är på detta forumet är ju intresserade av regelfrågor men i mitt dagliga arbete stöter jag ofta på montörer som inte ens vet om det krävs jordfelsbrytare. Man blandar ihop om kravet gäller allmänt för gruppledning eller, som det oftst är, endast uttag. Om reglerna gäller retroaktivt eller inte.

Därför tycker jag att de nya föreskrifternas krav på organisation, anläggningskännedom och kravbestämning blir bättre än så som elinstallationsarbete många gånger hanteras i dag.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2016 07:28 - 05 dec 2016 07:30 #6 av Örjan Borgström
Håller med Mats, genom att i ett egenkontrollprogram genomlysa den organisation som faktiskt leder och utför elinstallationsarbete blir det tydligare för alla vilken viktig del i arbetet de har.

Elinstallatören är idag, varje fall i de lite större företagen, ofta både företagsledare, kundansvarig, arbetsgivaransvarig, kalkylator etc etc. Därmed inte så synlig ute på arbetsstället.

Genom egenkontrollprogrammet kommer företaget att kunna visa på hur de fördelar ut de uppgifter som behövs, till personer med rätt kompetens, för att vi ska få säkra elinstallationer.

Det kommer att bli lite stökigt under våren och en del jobb att göra för företagen, men för seriösa företag kommer det att löna sig i längden.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 dec 2016 12:17 #7 av elmont
Svar från elmont i ämnet Nya Elsäkerhetslagen
Hoppas att det kommer någon statistik om ett eller två år som visar hur mycket bättre säkerhet vi fått.
Det var ju rätt länge sedan man började med egenkontroll, men i alla fall jag har inte sett någon "utvärdering" av den "reformen".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 11:16 #8 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Nya Elsäkerhetslagen

elmont skrev: Hoppas att det kommer någon statistik om ett eller två år som visar hur mycket bättre säkerhet vi fått.
Det var ju rätt länge sedan man började med egenkontroll, men i alla fall jag har inte sett någon "utvärdering" av den "reformen".

När du skriver "länge sedan man började med egenkontroll" så är jag inte med på vad du menade. Menar du ledningssystem som ett sorts kvalitetssystem? Eller menar du egenkontroll enligt plan och bygglagen, det som vi kallar kontroll före idrifttagning? Eller är det den lagstadgade egenkontrollen du avser?

När vi nu talar om lagstadgad egenkontroll så är detta ett relativt ny metod. Finns i dag inom några få sektorer såsom till exempel livsmedel. Med lagstadgad egenkontroll menas den egna kontroll ett företag ska göra för att se till att man efterlever vissa föreskrifter. Denna typ av egenkontroll ska utföras enligt beslutade föreskrifter.

Jag tror att det är många som inte läst Elsäkerhetsverkets förslag till föreskrifter. När man gjort detta så vet man omfattningen av egenkontrollen och vad egenkontrollprogrammet ska innehålla.

För elbranschen är detta något helt nytt.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 11:58 #9 av Örjan Borgström
Det finns också en stor förvirring i begreppen egenkontroll Vs egenkontrollprogram. Det hade varit bättre om myndigheterna valt ett annat begrepp. Egenkontroll har många gjort och gör fortlöpande av sitt elinstallationsarbete men egenkontrollprogram är något mycket större.

I egenkontrollprogrammet ska det bl. a. ingå hur egenkontrollen organiserar men det är en liten del, där ska också kompetens, organisation, planering och mycket annat ingå.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 12:54 #10 av elmont
Svar från elmont i ämnet Nya Elsäkerhetslagen
Med egenkontroll menar jag det system som någon gång i slutet av 80-talet infördes hos tex ABB installation. Egenkontrollen "styrdes" av företagets egenkontroll program. Och där den ledande montören blev ålagd att utföra och skriva på div. ,avsikten var bla att man skulle "slippa" besiktningar och lägga större ansvar på den ledande montören. Eftersom arbetsgivarna inte tänkte betala för dom "utökade" arbetsuppgifterna blev det på vissa orter rätt hårda strider.
OCH jag måste hålla med om att valet av namn på det nya systemet är mycket dåligt då det tidigare förekommit kontrollsystem med samma "namn".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 19:27 - 06 dec 2016 19:30 #11 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Nya Elsäkerhetslagen
Om namnet egenkontroll.
Ja, frågan är ju vad man skulle valt för namn på denna uppgift?

Elinstallationsverksamhet är en särskilt farlig verksamhet. Så farlig så att det inte räcker med myndighetens tillsyn. För att hantera faran måste efter 1 juli även företaget utöva en kontroll av sin verksamhet så att man verkligen säkerställer att man följer föreskrifter med mera. Man kan inte kalla det för egen tillsyn och egentillsynsprogram då ordet tillsyn är förbehållet myndighetsutövning.

Men jag har inga problem med att det heter egenkontroll och egenkontrollprogram i förskrifter. De nya föreskrifterna vänder sig enbart till företaget. Utöver företaget behöver ingen annan än Elsäkerhetsverket hantera ordet egenkontrollprogram.

Den företagsledare som har svårt att hantera föreskrifter om hur man ska bedriva intern elsäkerhetskontroll på grund av att föreskrifterna använder ordet egenkontroll borde kanske ägna sig åt något annat än att vara företagsledare.

Vad sedan företaget använder för begrepp i sin verksamhet är ju helt och hållet upp till företaget. Många talar i dag om ledningssystem eller kvalitetssystem.

I min verksamhet har jag sedan många år tillbaka använt "riktlinjer om elsäkerhet" för att beskriva hur ett företag tillämpar elsäkerhetslagstiftningen. Tycker jag själv är ett riktigt bra begrepp. Men den uppfattningen delas ju inte av alla. Det möter dock inga hinder i att inordna de föreskrivna kontrollerna i företagets övriga system eller riktlinjer så länge det går att identifiera de föreskrivna kontrollerna.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 21:34 #12 av elmont
Svar från elmont i ämnet Nya Elsäkerhetslagen
Jag tycker att förslaget verkar vara riktat mer till stora företag som kan avsätta person(er) för att ta fram program, men nu är ju merparten av installationsföretagen små företag där all pappersexercis är ett måste av ondo som stjäl tid och kraft från "produktionen". Det dom minst av allt vill är att sitta och försöka ta fram ett kontrollprogram när dom inte riktigt förstår vad som eftersträvas eller för dyra pengar köpa ett färdigt av någon konsult som ska sitta i någon pärm och samla damm . Inte minst när dom känner att det bara är ännu en "pålaga" av myndigheterna
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2016 19:34 #13 av Ronnie Lidström

Mats Jonsson skrev: ...Utöver företaget behöver ingen annan än Elsäkerhetsverket hantera ordet egenkontrollprogram...


Orden "Egenkontroll" och "Egenkontrollprogram" förekommer redan idag. Det är krav på att alla olika E ska upprätta detta vid entreprenader. Alltså inte bara elektriker utan även byggare osv.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: elmont

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2016 11:21 - 08 dec 2016 11:30 #14 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Nya Elsäkerhetslagen

Ronnie Lidström skrev:

Mats Jonsson skrev: ...Utöver företaget behöver ingen annan än Elsäkerhetsverket hantera ordet egenkontrollprogram...


Orden "Egenkontroll" och "Egenkontrollprogram" förekommer redan idag. Det är krav på att alla olika E ska upprätta detta vid entreprenader. Alltså inte bara elektriker utan även byggare osv.

Ja, och det är här vi ser är att man blandar ihop två lagstiftningar. Elsäkerhetslagstiftningens krav på egenkontroll och egenkontrollprogram är endast till för företaget, det är företagets interna styrdokument om hur man ska uppfylla den elsäkerhetslagstiftning som gäller elinstallationsarbete. Egenkontroll enligt Plan- och bygglagen är något helt annat och ska säkerställa att byggherren följer givna lagar.

Det är därför jag använder begreppet "Riktlinjer om elsäkerhet" för företagets interna styrdokument som gäller elsäkerhet. Nu diskuterar vi ju endast elinstallationsarbete. Men jag anser att man även behöver ha interna styrdokument över hur man utser elsäkerhetsledare, eldriftledare och hur man gör elsäkerhetsplaneringen, ett sorts egenkontrollprogram över hur man hanterar den elektriska faran vid arbete på elanläggningar, det vill säga riktlinjer om elsäkerhet vid arbete. Just när det gäller kravet på elsäkerhetsplaneringen så ser jag att många famlar i någon sorts mörker, men riktlijer kan visa på hur arbetsledning och övrig personal ska utföra elsäkerhetsplaneringen.

Man kan även behöva riktlinjer för hur man ser till sin elanläggning vad gäller kontroller med mera.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2016 21:09 #15 av Ronnie Lidström
Det finns en hel del matnyttigt att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida angående detta:

www.elsakerhetsverket.se/nya-regler/elin...-paverkas-elforetag/

Även information som riktar sig till beställare av elinstallationer.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2016 22:48 #16 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Nya Elsäkerhetslagen
Nu är en första utgåva av handboken släppt:
www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Ny...r/nu-finns-mer-stod/

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: tobi, Rickard Alvén

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg