Nya krav på egenkontrollprogram, hur gör man?

23 nov 2016 20:03 - 25 nov 2016 07:44 #1 av Ludde Svensson
Hej,

Är det någon som har förslag på en stomme för att ta fram det egenkontrollprogram, som vi måste tagit fram till den 1/7 nästa år?
Kan detta vara en stomme?
1. Avgränsning av verksamheten
2. Definition av Elinstallatör för regelefterlevnad
3. Definition av berörda medarbetare
4. Rutiner för kontroll före idrifttagning
5. Kompetenskrav på medarbetare och tillgång till denna kompetens
6. Organisation för elinstallationsarbetet
7 Hur elinstallationsarbete planeras och utförs
8 Hur kontroller före idrifttagning av utfört arbete ska göras
9 Hur uppföljning av egenkontrollen ska göras

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2016 20:44 #2 av Mats Jonsson
Jag skulle ta de 7 rubriker som finns i Elsäkerhetsverkets förslag till föreskrifter om egenkontrollprogram. Därefter ta 7 blad från ett linjerat block och sätta en rubrik på vart blad. Sedan läser jag vad Elsäkerhetsverket skrivit under varje paragraf och försöker besvara deras begäran om uppgifter. Till att börja med så tror jag mitt papper blir tomt så när som på rubriken. Det viktiga är ju att beskriva hur jag gör i mitt företag, jag har ju redan en fungerande organisation i dag. Det är ju det jag ska beskriva. Efter att ha funderat några dagar kommer jag säkert på lite text till varje rubrik och så fortsätter jag tills jag är nöjd. Ändrar, lägger till och tar bort sånt som jag inte blev nöjd med.

Till sist tar jag fram Elsäkerhetsverkets fastställda föreskrifter och ser om mina 7 blad svarar på Elsäkerhetsverkets föreskrifter.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2016 07:43 #3 av Ronnie Lidström
Jag kan tänka mig att denna tråd kommer att växa ordentligt framöver! Jag ändrar topic lite för att bättre beskriva innehållet.

Jag ska börja med att gå Mats kurs i ämnet i Januari :)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2016 16:16 #4 av Örjan Borgström
Det är viktigt att tänka på som Mats nämner i sin sista mening att de slutliga föreskrifterna inte är klara ännu. Vi på Installatörsföretagen har lämnat in ett ganska omfattande remissvar på över 20 sidor med förslag på förbättringar och förenklingar som vi hoppas slå igenom.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 21:03 #5 av Ludde Svensson
Kanske man nu som elanläggningsansvarig i större utsträckning än förut måste tänka på 6 § i nya elsäkerhetslagen för man kanske inte törs lita på installationsföretaget fullt ut??

6 § Innehavare tillse att:
arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på sådant sätt och utförs av eller under ledning av person med kunskaper och färdigheter så betryggande säkerhet ges mot person- och sakskada.


Det är ju slutligen den elanläggningsansvarige som har ansvar anläggningen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2016 15:49 #6 av Bo Siltberg
Som innehavare har man ofta inte kunskap att bedöma detta själv utan man behöver se ett kompetensbevis i någon form, t.ex ett leg.

Egenkontrollprogrammet är tänkt att styra upp elinstallationsföretagens kompetens så vi får ju hoppas att den inte blir sämre! Återstår att se hur (svårt eller enkelt) innehavaren kan ta reda på ifall företaget har ett sådant program enligt boken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2016 17:37 #7 av Marcus
Den 16 Dec informerade Elsäkerhetsverket att handboken för egenkontrollprogram (EKP) släpps! Så håll utkik då...
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2016 07:01 #8 av Örjan Borgström

Ludde Svensson skrev: Kanske man nu som elanläggningsansvarig i större utsträckning än förut måste tänka på 6 § i nya elsäkerhetslagen för man kanske inte törs lita på installationsföretaget fullt ut??

6 § Innehavare tillse att:
arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs på sådant sätt och utförs av eller under ledning av person med kunskaper och färdigheter så betryggande säkerhet ges mot person- och sakskada.


Det är ju slutligen den elanläggningsansvarige som har ansvar anläggningen


Vitsen med hela reformen är just att det ska vara enkelt att, via Elsäkerhetsverkets webbtjänst, kontrollera att företaget är registrerat.
Registreringen garanterar att företaget har en auktoriserad elinstallatör, det kollar Elsäkerhetsverket, och företaget intygar att de har ett egenkontrollprogram där de har koll på kompetensen i företaget.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2017 07:10 #9 av Fredrik Sjödin

Ludde Svensson skrev: Hej,

Är det någon som har förslag på en stomme för att ta fram det egenkontrollprogram, som vi måste tagit fram till den 1/7 nästa år?
Kan detta vara en stomme?
1. Avgränsning av verksamheten
2. Definition av Elinstallatör för regelefterlevnad
3. Definition av berörda medarbetare
4. Rutiner för kontroll före idrifttagning
5. Kompetenskrav på medarbetare och tillgång till denna kompetens
6. Organisation för elinstallationsarbetet
7 Hur elinstallationsarbete planeras och utförs
8 Hur kontroller före idrifttagning av utfört arbete ska göras
9 Hur uppföljning av egenkontrollen ska göras


Installatörsföretagen har ett helt mallpaket som du kan använda. Är du ett medlemsföretag har du dessutom tillgång till webbtjänsten Säker El.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2017 06:32 #10 av Electrum

Fredrik Sjödin skrev: Installatörsföretagen har ett helt mallpaket som du kan använda. Är du ett medlemsföretag har du dessutom tillgång till webbtjänsten Säker El.

Var finns de mallarna att hämta någonstans?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2017 14:45 - 29 aug 2017 14:47 #11 av Örjan Borgström
Om du loggar in på eio.se med din medlemsinloggning så hittar du en rubrik som heter "Ny elsäkerhetslag" en bit ner till vänster på sidan.
Klickar du på den dyker det upp en underrubrik med namnat "dokumentmallar"

Är du inte medlem kan du köpa paketet på IN förlag ( www.inforlag.se/artikel/elsakerhetsblank...mallar_arsabonnemang )


Men är du medlem tycker jag du ska titta på webbtjänsten

Lycka till

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2017 08:41 #12 av Karl Strömberg
Vi har två bra verktyg som hjälper er med ert egenkontrollprogram:
  1. Webbapplikationen EL-VIS Egenkontroll. Läs mer här
  2. Word-mall i EL-VIS Mall för Windows där också mängder av andra mallar som är bra att ha vid dokumentationen av sitt elsäkerhetsarbete finns. Bland annat en komplett kompetensmatris. Läs mer här .
Båda verktygen har en tydlig struktur samt guide- och exempeltexter anpassade för antingen enmans- eller flermansföretag som ska hjälpa till vid skapandet av sitt Egenkontrollprogram.

Webbapplikationen hjälper också till att hålla det uppdaterat tack vare påminnelsedatum och tydliga färger. Det går också att generera en snygg utskrift och dela hela sitt Egenkontrollprogram via mail vilket är klockrent om man får en kontroll från Elsäkerhetsverket.[/color]

Fil bilaga:

Karl Strömberg
EL-Info i Växjö AB
Adress: Lineborgsplan 3, 352 33 VÄXJÖ
Telefon: 0470-72 40 30

Hemsida: el-vis.com

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.081 sekunder

Senaste foruminlägg