Ny elsäkerhetslag

15 maj 2016 08:03 - 15 maj 2016 08:06 #1 av Mats Jonsson
Det verkar som om förslaget till ny elsäkerhetslag kommer att gå igenom och därmed beslutas som lag av vår riksdag. Jag hade heller inte trott något annat. Men efter att ha läst våra beslutsfattares motioner så ser det för mig klart ut. En miljöpartist vill återsända förslaget till regeringen och att regeringen kommer tillbaka med ett förslag som tar hänsyn till vagabonderande strömmar och dess effekter på elkvalité och hälsoeffekter.

Tre sverigedemokrater vill att regeringen kommer tillbaka med ett förslag där den som tillfälligt utför arbete i Sverige inte ska kunna godkänna en anläggning utan att personens kompetens är styrkt genom svenska myndigheter.

Som jag ser det kommer propositionen att gå igenom och beslutas som lag av vår riksdag den 26 maj.

www.regeringen.se/contentassets/932ff878.../elsakerhet-prop.pdf

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2016 19:28 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Ny elsäkerhetslag
Vad innebär denna nya lag rent praktiskt för oss elinstallatörer?

* Krav på egenkontrollprogram (finns väl redan krav på, fast inte skrivet i lag)

Samt detta?

att företag som utför elinstallationsarbete på
någon annans anläggning måste anmäla sin verksamhet till tillsynsmyndigheten,
att tillsynsmyndigheten beslutar om auktorisation för elinstallatörer
efter ansökan och att det bara är personer med auktorisation som
elinstallatör och personer som omfattas av ett företags egenkontrollprogram
som får utföra elinstallationsarbete, med vissa specificerade undantag.


Vad menas med detta?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 13:51 - 16 maj 2016 13:55 #3 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Ny elsäkerhetslag
av Jan Lindholm (MP)
"Att hindra att vagabonderande strömmar uppstår är tekniskt sett inte komplicerat och inte heller dyrbart. Väl genomtänkta och noggrant utförda installationer utgör inga problem i detta hänseende."

Förstår inte om han vill bygga om alla gamla anläggningar också?


:unsure:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 13:57 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Ja du Mikael! Muslimpartiet dom gröna har lösning på allt. Jag skulle vilja se en lösning på alminumbåt i vattnet som ligger med landström på. Elsäkerhetsverket kräver att en gulgrön ska anslutas till skrovet. Jag har löst problemet genom att ta upp båtarna ur vattnet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 16:42 - 16 maj 2016 16:48 #5 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Utan att citera tänkte jag försöka mig på att svara på Ronnies funderingar.

Min uppfattning är att det i dag inte finns krav på egenkontrollprogram och att få, om ens något företag inom elsektorn har något som liknar det som nya lagen kommer att kräva. Om man bara ser till det vi kallar kontroll före idrifttagning så har väl de flesta något som kan vara en del av egenkontrollprogrammet. Men vi får inte glömma bort att egenkontrollprogrammet ska ersätta elinstallatörens överinseende. Elinstallatören ska ju dels se till att det utförda arbetet kontrolleras i en betryggande omfattning, dels se till att de som utför arbete under överinseende har för arbetet nödvändiga kunskaper och färdigheter. Så här skriver regeringen:

"I egenkontrollprogrammet måste elinstallationsföretaget bland annat redovisa rutinerna för kontroll före ibruktagande. Av programmet ska också framgå vilka som ska utföra elinstallationsarbete och vilken kompetens de har inom olika områden. Programmet är en förutsättning för att någon som inte är auktoriserad ska få utföra elinstallationsarbete."

Det här är första gången som elbranschen måste redogöra hur man ser på detta kunskaper och färdigheter. Som jag ser det är yrkesperson vem som helst, det vill säga kan helt sakna utbildning. Men elektriker är ett yrke. För de företag som endast har elektriker anställda torde man kunna lösa detta i egenkontrollprogrammet på ett relativt enkelt sätt. Men frågan blir mer intressant när man har andra yrkeskårer som ska utföra elinstallationsarbete.

Att anmäla sitt företag på Elsäkerhetsverkets hemsida kommer att bli enkelt och kommer troligen bara ta några minuter, kanske 10. Detta gör man en gång och gäller alla som utför arbete på andras anläggningar. Men en kommun där personalen endast utför arbete på kommunens anläggningar behöver inte anmäla sig till Elsäkerhetsverket men de ska likväl ha ett egenkontrollprogram.

Som jag uppfattar sista meningen i citatet ovan behöver ett företag som bara har elinstallatörer anställda inte ha något egenkontrollprogram. Här får vi dock se hur Elsäkerhetsverket kommer att tillämpa lagen.

En viktig förändring för branschen är att vi i framtiden inte bör tala om "behörighetskrävande arbete" utan istället tala om arbete som endast får utföras av elinstallationsföretag. Detta då det kommer att finnas arbeten som inte kräver att företaget har en elinstallatör men ska likväl ha ett egenkontrollprogram och vara anmälda hos Elsäkerhetsverket. Så glöm begreppet "behörighetskrävande arbete" och tala i stället om arbete som endast får utföras av elinstallationsföretag :)

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 17:19 #6 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Ny elsäkerhetslag
eller nya ESA-förkortningen
AUE-arbete = Arbete Under Elinstallationsföretag

:klapp: :klapp: :klapp:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 18:49 #7 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Ny elsäkerhetslag

Mats Jonsson skrev: Detta då det kommer att finnas arbeten som inte kräver att företaget har en elinstallatör men ska likväl ha ett egenkontrollprogram och vara anmälda hos Elsäkerhetsverket.


Detta har jag missat, har ändå läst lagförslaget noga, trodde jag. Vad för slags elinstallationsarbete handlar det om?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 19:36 - 16 maj 2016 19:37 #8 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Ny elsäkerhetslag

Bo Siltberg skrev:

Mats Jonsson skrev: Detta då det kommer att finnas arbeten som inte kräver att företaget har en elinstallatör men ska likväl ha ett egenkontrollprogram och vara anmälda hos Elsäkerhetsverket.


Detta har jag missat, har ändå läst lagförslaget noga, trodde jag. Vad för slags elinstallationsarbete handlar det om?


Nuvarande lagstiftning ställer egentligen endast ett (1) krav för att få utföra elinstallationsarbete, nämligen att det ska finnas en elinstallatör. Elsäkerhetsverket har mandat att besluta undantag från detta krav och i verkets föreskrifter 2013:1 finns i 1 kap 3 § de arbeten som får utföras utan att det finns en elinstallatör.

I förslaget till ny elsäkerhetslag finns i vart fall tre villkor som ska vara uppfyllda för att få utföra elinstallationsarbete, dels ska det finnas minst en auktoriserad elinstallatör, dels ett egenkontrollprogram och dels anmälan av vissa verksamheter till Elsäkerhetsverket. Här får nu Elsäkerhetsverket tre variabler att spela med. Man kan tänka sig vissa arbeten som undantas helt från de tre villkorena, likt undantagen som finns i dag. Men sedan kan man tänka sig att göra undantag från ett eller flera av villkoren. Det som har diskuterats inom referensgruppen som Elsäkerhetsverket har engagerat är just undantag från kravet på att ha minst en auktoriserad elinstallatör men att behålla de övriga villkoren. Med en anmälan till Elsäkerhetsverket får verket se vilka företag som nyttjar undantaget och kan utföra tillsyn för att se om utförda arbeten ger en betryggande säkerhet.

Elsäkerhetsverket kommer att lämna förslag på föreskrifter när riksdagen har antagit den nya lagen, troligen i början av juni. Då vet vi mer exakt hur verket tänker nyttja sitt mandat att göra undantag från bestämmelserna. En inte allt för vågad gissning är att det avser relativt enkla arbeten.

Min gissning är att det skulle kunna gälla rörförläggning i mark, ett område som har ifrågasats ordentligt vad gäller kravet på elinstallatör. Men kravet egenkontrollprogram och anmälan till verket skulle ju kunna tänkas kvarstå.

Ett annat område skulle kunna vara prefabricerade moduler. När de i dag tillverkas inom Sverige måste man ha en elinstallatör. Men fler typer av moduler importeras från andra länder och då ställer vår elinstallatörsförordning till det för leverantörerna.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 20:31 #9 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Mats, om en modul byggs i Sverige och det aldrig läggs spänning på i Sverige och sedan skickas utomlands. Hur blir det då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2016 20:48 #10 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Ny elsäkerhetslag

Stefan Ericson skrev: Mats, om en modul byggs i Sverige och det aldrig läggs spänning på i Sverige och sedan skickas utomlands. Hur blir det då?

Så som lagstiftningen ser ut i dag så ser jag inga hinder i att utföra moduler i Sverige för export utan att det finns någon elinstallatör. Det blir ju ingen starkströmsanläggning i Sverige :)

Vad som gäller i det landet där modulen hamnar får man fråga där. För närvarande betraktas inte en modul som ska ingå en elinstallation som elektrisk utrustning och omfattas därmed inte av lågspänningsdirektivets princip om fri rörlighet.

I de få fall jag tagit del av har man varit väldigt skeptisk till svenska elinstallationer i andra länder. Ungefär som vi är mot andra.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 05:48 #11 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Mats, ok. Det var vad jag tänkte. Uomlands kan dom ha helt andra krav.
När vi installerar maskiner, har vi långtgående krav på oss om tester och dockumentation. Efter 3 månader på sjön, saltvatten och gunga, kan det hänt, rätt mycket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2016 18:06 - 08 jun 2016 20:42 #12 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 17:56 - 18 maj 2016 18:00 #13 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ny elsäkerhetslag
Någon som försökt sig på att snickra ihop ett egenkontrollprogram ännu?

Jag har själv gjort ett tappert försök för bror mins installationsfirma. Känns klurigt att skapa ett egenkontrollprogram utan att med detta skapa någon form av system för kompetenskontroll samt uppföljning.
Tror att resultatet skulle fungera i praktiken.

Men som skrivet ovan, någon annan som försökt snickra på något ännu?
Utbildningsföretag kommer säkert kränga detta i massor sedan, men jag undrar om det verkligen behövs. Borde inte behöva vara så svårt... eller?
Jag för min del ser också en risk i att egenkontrollprogrammet kommer utifrån då ett program som fungerar för en 100-mannafirma kanske blir ordentligt overkill för enmansföretaget.
Oavsett så tror jag att det kan vara en bra idé att redan nu försöka implementera någon form av program då det egentligen inte finns något hinder i att tillämpa idén redan idag, med skillnaden att ansvaret skiftar från en person till en annan. Sen har vi säkert 1 års övergångsperiod då man kan välja vilket man vill tillämpa...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 18:48 - 08 jun 2016 20:42 #14 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2016 19:24 #15 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Ny elsäkerhetslag

Michell Andersson skrev: Någon som försökt sig på att snickra ihop ett egenkontrollprogram ännu?

Jag har själv gjort ett tappert försök för bror mins installationsfirma. Känns klurigt att skapa ett egenkontrollprogram utan att med detta skapa någon form av system för kompetenskontroll samt uppföljning.
Tror att resultatet skulle fungera i praktiken.

Men som skrivet ovan, någon annan som försökt snickra på något ännu?
Utbildningsföretag kommer säkert kränga detta i massor sedan, men jag undrar om det verkligen behövs. Borde inte behöva vara så svårt... eller?
Jag för min del ser också en risk i att egenkontrollprogrammet kommer utifrån då ett program som fungerar för en 100-mannafirma kanske blir ordentligt overkill för enmansföretaget.
Oavsett så tror jag att det kan vara en bra idé att redan nu försöka implementera någon form av program då det egentligen inte finns något hinder i att tillämpa idén redan idag, med skillnaden att ansvaret skiftar från en person till en annan. Sen har vi säkert 1 års övergångsperiod då man kan välja vilket man vill tillämpa...


Mats gjorde väl ett försök på Voltimum

www.voltimum.se/articles/egenkontroll-oc...linstallationsarbete

d7d235ivsme61.cloudfront.net/sites/www.v...tallationsarbete.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2016 04:41 #16 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ny elsäkerhetslag
För enmansföretaget är det säkert enkelt Andreas, men i min värld vore det klokt att redan ha klart för sig vilka rutiner man ska tillämpa om man tar in någon ny i företaget, tillfälligt eller permanent, också. Men jag delar din uppfattning, att för enmansföretaget så är det rutiner för "kontroll före drifttagning" som utgör största delen av programmet. Man kan dock fundera över om det är givet att ett enmansföretag tvunget ger att man är elinstallatör själv och att kompetenskontroll därmed kan utgå. Ingenstans står det nämligen skrivet att elinstallatören ska vara anställd hos installationsföretaget. Ett enmansföretag kan då, enligt mig utgöras av en yrkesperson, så länge denna har en auktoriserad installatör knuten till sig.

När jag läser länkat dokument så uppfattar jag det som att det är skrivet utifrån nu gällande regelverk Marcus. Det skulle då inte gå att enbart sätta en klisterlapp på dokumentet och kalla det för sin egenkontroll enligt kommande regelverk.
Följande användare sa tack: Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2016 19:40 - 08 jun 2016 20:42 #17 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 maj 2016 19:09 - 21 maj 2016 19:14 #18 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Ny elsäkerhetslag
Ett förslag till föreskrifter för egenkontrollprogram planeras att sändas på remiss i början/mitten av juni. Då vet vi vad myndigheten har tänkt sig. Men min uppfattning är att ett egenkontrollprogram åtminstone bör innehålla följande:
  • vilka typer av elinstallationsarbete som företaget utför, t ex lågspänning/högspänning eller anslutning av utrustning
  • kompetenskrav för att få utföra olika typer av elinstallationsarbete. Och kanske en förteckning över vem som får göra vad.
  • vilka elinstallatörer som ska verka för att företaget bedriver elinstallationsarbetet på ett säkert sätt.
  • hur företagets organisation ser ut, vilka som har arbetsuppgifter i företagets egenkontrollprogram.
  • rutiner för elinstallationsarbete, t ex vilka regler som ska gälla för arbetet.
  • hur kontroller av utfört arbete utförs och hur eventuella fel och brister hanteras.
  • uppföljning av egenkontrollen

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2016 18:57 #19 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Ny elsäkerhetslag
Ingen jätteintressant debatt i kammaren idag om den nya lagen. Beslutet verkat dock inte ha hunnits med!

SD vill värna de svenska jobben och den svenska elsäkerheten och tog elinstallationerna i sydeuropa som exempel där ledningarna in till hus är fästa på en spik och går vidare in på balkongen, eller hur det nu var. Även den Rumänska lansbyggden hade visst brister i elsäkerheten.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2016 13:34 - 29 maj 2016 15:03 #20 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet Ny elsäkerhetslag

Mikael Malmgren skrev: Ingen jätteintressant debatt i kammaren idag om den nya lagen. Beslutet verkat dock inte ha hunnits med!

SD vill värna de svenska jobben och den svenska elsäkerheten och tog elinstallationerna i sydeuropa som exempel där ledningarna in till hus är fästa på en spik och går vidare in på balkongen, eller hur det nu var. Även den Rumänska lansbyggden hade visst brister i elsäkerheten.


Jag har också hört att beslutet inte hanns med. Trams eller rättare en dålig bortförklaring anser jag.

En votering i riksdagen tar ca 30 sekunder. Man hade denna dag 6 eller 7 voteringar. Om ni har tagit del av voteringarna i riksdagen så vet ni att det går undan med en hiskelig fart. Jag följde voteringarna i direktsändning och sista punkten var elsäkerhet där Försvarsutskottet hade förordat att anta förslaget till ny elsäkerhetslag. Men denna punkt kom alltså inte upp till votering. Jag vill tro att det var så helt enkelt att talmannen glömde bort sista punkten. Det är något som inte stämmer när man säger att man inte hann med denna votering. Nytt datum verkar bli 8 juni. Vi får väl vänta och se. Nu är det ju inte bråttom men jag tror att Elsäkerhetsverket vill avvakta ett riksdagsbeslut innan man presenterar förslaget till nya föreskrifter.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.076 sekunder

Senaste foruminlägg