Fartygsel

19 apr 2015 08:45 #1 av Johan Breiler
Fartygsel skapades av Johan Breiler
Hej,
Jag har fått ett jobb ombord på ett fartyg. Har aldrig utför liknande förrut men läst mig till att alla grupper skall skyddas 2-poligt? Om så är fallet hur gör man vid 3-fas matningar? Räcker det med en hjälpkontakt monterad på dvärgbrytaren eller finns det 4-poliga dvärgbrytare?
Kan lägga till att den delen av anläggningen jag gör kommer bara vara spänningssatt via landström och ej via generator eller omvandlare. JFB skyddet finns på stolpen iland så jag utgår från att det inte behövs någon i den nya centralen?
Som vanligt har kunden väldigt kort framförhållning så jag hinner inte läsa mig till allt eller köpa dokumentation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 10:10 #2 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Fartygsel
Din fråga tyder på att du inte har som jag ser det tillräckliga kunskaper för att utföra jobbet i nuläget, låt dig aldrig stressas att göra något du är osäker på. Att kunden har kort framförhållning är inget skäl, det kan om oturen är framme ge tråkigheter och de drabbar ju isf dig, det är riktigt onödigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 10:26 - 19 apr 2015 11:30 #3 av Johan Breiler
Svar från Johan Breiler i ämnet Fartygsel
Jag känner själv att jag inte har tillräcklig kompetens för centraldelen. Tänkte utföra installationen i bostadsutrymmena då det gäller samma regler som vanlig installation fast med marin kabel. Kunden tänkte själv ansluta den via byggcentral. Vad som händer när jag lämnat kan jag inte påverka men skulle vilja informera dem om vad som gäller. Om det är vanliga regler när centralen är ansluten till landström kan jag se till att det blir säkrare från början och fixa ett klokt intag m.m.

Jag har kört med öppna kort och förklarat att jag inte har rätt kompetens men de vill ha min hjälp ändå.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 15:07 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fartygsel
Johan, vad menar du med fartyg, är det inte en fritidsbåtar. Är den av metall, och den jordas fel kan hela båten bli förstörd. Den vanliga gulgröna brukar ställa till problem. Du måste ta hänsyn till båtens elsystem. Reglerna kräver för det mesta att jord ansluts. Du måste ha tätning klasser på materielen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 17:03 #5 av Johan Breiler
Svar från Johan Breiler i ämnet Fartygsel
Det stämmer, en fritidsbåt. All el skall rivas och den enda elen som kommer att finnas till att börja med är min nyinstallation. Nästa år skall de försöka få igång maskin och fixa en ups men det lämnar jag över till mer kompetenta företag. Enligt transportsstyrelsens hemsida gäller endast IP21 i de vanliga utrymmena. Jag kör som lägs IP44 så det kommer att funka även när de skall bygga ut elsystemet. Eftersom jag tar all jordning från anslutningen via land och rycker man den försvinner all spänning på hela båten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 17:12 - 19 apr 2015 17:13 #6 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fartygsel
Johan, det var vad jag misstänkte. Du har säkert 12Vdc eller 24Vdc på motorerna. Och jag är tveksam på vad jag skriver nu, men enligt regelverk, är det tveksamt om en behörig elektriker får byta en 35A generator mot en 70A generator på 12V på en båt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 17:35 #7 av Johan Breiler
Svar från Johan Breiler i ämnet Fartygsel
Just därför jag inte tänker röra fartygselen i övrigt. Vet att det finns ett ganska stort regelverk angående generatorer samt avbrottsfri kraft när man går till sjöss. Ingen mening att grotta ner sig i ett nytt regelverk när det kan dröja ytterligare 20 år innan jag gör något på en båt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 17:41 - 19 apr 2015 17:42 #8 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fartygsel
Jag kan nog hjälpa dig med rätt beslut. Det var inte min menig att få dig att hoppa av.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 17:44 #9 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Fartygsel

Johan Breiler skrev: Det stämmer, en fritidsbåt.

Se SS 436 40 00, 709 - Elinstallationer i småbåtshamnar och liknande platser.

Och jag är medveten om att du inte nödvändigtvis har denna dokumentation. Men då rekommenderar jag att du skaffar den. Denna dokumentation är inte tillämplig enbart för fritidsbåtar utan för alla installationer för systemspänning under 1000V. Beställer du på SEK's hemsida så får du PDF-versionen med detsamma.
Jag skulle själv inte få för mig att utföra ett jobb om jag kände att jag inte hade erforderlig kompetens till det enbart för att kunden är påstridig. Inte när det handlar om el. Så antingen läser man på eller så står man över.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 17:49 #10 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fartygsel
Vad gäller för en fritids bår. Lite uppkopplad mot land, lite problem. Mycket uppkopplad mot land, mycket problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 17:49 #11 av Johan Breiler
Svar från Johan Breiler i ämnet Fartygsel
Givetvis har jag läst på Michell. Hela SS 436 40 00, 709. Jag känner bara att den är ofullständig och behöver kompletteras. Den är bara ett komplement till transportstyrelsens regelverk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 18:21 #12 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Fartygsel
Du kan hitta lite mer information här:
www.sxk.se/content/s%C3%A4ker-anslutning-av-landstr%C3%B6m

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2015 19:26 - 19 apr 2015 19:53 #13 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Fartygsel

Johan Breiler skrev: Givetvis har jag läst på Michell. Hela SS 436 40 00, 709. Jag känner bara att den är ofullständig och behöver kompletteras. Den är bara ett komplement till transportstyrelsens regelverk.

Givetvis behöver fordringarna i del 7 av elinstallationsreglerna kompletteras. Och de är kompletterade då resten av SS 436 40 00 är tillämpligt. Del 7, med kapitel 709, är enbart tillägg specifikt för småbåtshamnar och fritidsbåtar, men betyder ingenting om inte resten av standarden följs. Ska du asnluta till land så är det dessa reglers tillämpliga delar som gäller.

De scheman som hänvisas till i din länk Bo är precis de samma som i elinstallationsreglerna. Dock med fler förklaringar. Kanske inte så konstigt med Horst Blüchert vid rodret. :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg