Vilket personskydd behövs vid fel L-N?

04 jan 2015 11:08 - 06 jan 2015 15:32 #1 av Bo Siltberg
Utbrutet ämne från tråden om JFB för traktoraggregat

Michell Andersson skrev:

Filip skrev: Det jag skulle eventuellt kunna göra är ju att sätta JFB för brand istället och hoppas det inte läcker så mycket? Då uppfylls ju utlösningsvillkoret?

Du kan inte uppfylla utlösningsvillkoret gällande beröringsspänningar med ett brandskydd. Det krävs ett personskydd för detta. Och personskydd räknas det som om du bortkopplar på den tid som fordras eller att du kan begränsa beröringsspänningarna vid en eventuell kortslutning. Inget av detta lyckas du med med hjälp av ett brandskydd.

Jo, man får faktiskt använda en brandskydds-JFB för att uppfylla kravet på frånkopplingstid. Kravet är ju att frånkoppling ska ske inom 0.4 sekunder vid fel mot skyddsjord, och det kan uppnås med en JFB med Ian=300 mA, t.o.m en tidsfördröjd typ S. Man får dock inget personskydd vid direkt kontakt med en fasledare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 18:25 - 04 jan 2015 20:32 #2 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Jo, man får faktiskt använda en brandskydds-JFB för att uppfylla kravet på frånkopplingstid. Kravet är ju att frånkoppling ska ske inom 0.4 sekunder vid fel mot skyddsjord, och det kan uppnås med en JFB med Ian=300 mA, t.o.m en tidsfördröjd typ S. Man får dock inget personskydd vid direkt kontakt med en fasledare.

Du har nog rätt i det Bo. Gick för fort där. En förutsättning är dock att du kan få bortkoppling på 5 sekunder för fel FAS-NEUTRAL. Annars gör JFB ingen nytta eftersom anläggningen ändå inte uppfyller fordringarna i elinstallationsreglerna.

EDIT: Det finns väl ingenting som i så fall begränsar beröringsspänningen om du får fel mellan fas och neutral? Ej heller strömmen (mer än till 300mA) som skulle gå genom den som då kanske befinner sig mellan utsatt del och kanske sann jord. Så beröringsspänningen är inte begränsad och strömmen kan bli högre än 30mA men man skulle ändå tillåta 5 sekunders frånkopplingstid?

Får jag inte svar på detta så måste jag kanske gå tillbaka till min tidigare uppfattning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 21:46 #3 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev:

Bo Siltberg skrev: Jo, man får faktiskt använda en brandskydds-JFB för att uppfylla kravet på frånkopplingstid. Kravet är ju att frånkoppling ska ske inom 0.4 sekunder vid fel mot skyddsjord, och det kan uppnås med en JFB med Ian=300 mA, t.o.m en tidsfördröjd typ S. Man får dock inget personskydd vid direkt kontakt med en fasledare.

Du har nog rätt i det Bo. Gick för fort där. En förutsättning är dock att du kan få bortkoppling på 5 sekunder för fel FAS-NEUTRAL. Annars gör JFB ingen nytta eftersom anläggningen ändå inte uppfyller fordringarna i elinstallationsreglerna.

EDIT: Det finns väl ingenting som i så fall begränsar beröringsspänningen om du får fel mellan fas och neutral? Ej heller strömmen (mer än till 300mA) som skulle gå genom den som då kanske befinner sig mellan utsatt del och kanske sann jord. Så beröringsspänningen är inte begränsad och strömmen kan bli högre än 30mA men man skulle ändå tillåta 5 sekunders frånkopplingstid?

Får jag inte svar på detta så måste jag kanske gå tillbaka till min tidigare uppfattning.

Absolut, överströmmar L-N ska brytas innan kabeln tar skada - det är kravet enligt kapitel 43. Tiden 5 sekunder nämns inte där (tror jag) utan den kommer indirekt från formeln i 434.5.2 som stöder frånkopplingstider upp till 5 s. Längre tider tillåts tror jag bestämt.

Ja du har rätt där - varken säkring eller JFB begränsar vare sig beröringsspänning eller ström genom kroppen, de begränsar endast tiden man blir utsatt för denna spänning och ström. Säkringens/JFBns märk(utlösnings)ström är den minsta ström som de löser för, det är ingen ström som de begränsar till.

Men beröringsspänningens storlek mellan utsatt del och jord skiljer sig mellan kortslutning L-N och L-PE:
- Vid kortslutning L-PE ger spänningsfallet i PE att utsatt del får teoretiskt 115 V mot jord.
- Vid kortslutning L-N blir beröringsspänningen spänningsfallet i PEN mellan den punkt N övergår till PEN och närmaste jordtag, eller transformatorn. Betydligt lägre än i första fallet, men skulle det överstiga 50 V så krävs åtgärder.

Så man kan inte stirra sig blind på att ett enskilt kapitel i reglerna medger 5 sekunder eller liknande, man måste sätta samman alla krav i reglerna.

Bör kanske tillägga att detta är så jag uppfattat det hela :stubben:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 08:01 - 05 jan 2015 08:08 #4 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Absolut, överströmmar L-N ska brytas innan kabeln tar skada - det är kravet enligt kapitel 43. Tiden 5 sekunder nämns inte där (tror jag) utan den kommer indirekt från formeln i 434.5.2 som stöder frånkopplingstider upp till 5 s. Längre tider tillåts tror jag bestämt.

Det är max 5 sekunder som gäller, enligt 411.3.2.3. Undantagen är allmänna distributionsnät (med servisen undantagen från lättjan) samt anläggningar enligt
714.411.3.2.3 för utsatta delar i gatu- och vägbelysningsinstallationer.

Men beröringsspänningens storlek mellan utsatt del och jord skiljer sig mellan kortslutning L-N och L-PE:
- Vid kortslutning L-PE ger spänningsfallet i PE att utsatt del får teoretiskt 115 V mot jord.
- Vid kortslutning L-N blir beröringsspänningen spänningsfallet i PEN mellan den punkt N övergår till PEN och närmaste jordtag, eller transformatorn. Betydligt lägre än i första fallet, men skulle det överstiga 50 V så krävs åtgärder.

Men nu pratade vi om en reservkraftsanläggning där jordtaget är i omedelbar närhet av anläggningen. Dessutom så kan vi nog våga utgå från 92V i fallet med anslutning till allmänna distributionen eftersom frånkopplingstiderna är iskallt baserade på detta. Då förutsätter den beräkningen att 80% av spänningsfallet sker inne i anläggningen eftersom distributionsnätet är allmänt överdimensionerat ur ett belastningsperspektiv (dock inte ur ett ekonomiskt perspektiv gällande förluster). Det säger mig att du borde förvänta dig relativt litet spänningsfall från den del där du får PEN levererad till din anläggning i relation till spänningsfallet i den egna anledningen vid en eventuell kortslutning L-N trots att avståndet kan vara relativt stort. Oavsett så är detta dock fortfarande en reservkraftsanläggning där vi har ett jordtag i anläggningen. Tror sannerligen vi kan förvänta oss högre spänningar här på grund av de korta avstånden.

Så man kan inte stirra sig blind på att ett enskilt kapitel i reglerna medger 5 sekunder eller liknande, man måste sätta samman alla krav i reglerna.

Ja, precis min poäng.

Bör kanske tillägga att det är så JAG uppfattar det hela.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 08:30 - 05 jan 2015 08:31 #5 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Japp, det finns alltid en sådan förbindelse vid normalt installerad reservkraftsomkopplare. PEN får ju aldrig brytas av en strömbrytare.

Man kan ju losskoppla samtliga ledare från nätet, inkl PEN (skrev jag det i denna tråd?), dvs en förändring av den fasta installationen, men det är inte så praktiskt.

Du förutsätter alltså att det dessutom alltid är en servis levererad med TN-C. Eftersom mitt jobb delvis går ut på att granska scheman för reservkraftsomkopplare för att antingen godkänna eller icke godkänna dessa, samt beställa besiktningen av de samma, samt granska besiktningsprotokollen efter besiktningen så kan jag meddela att det inte alltid ser ut så. Absoluta majoriteten av de anläggningar jag granskar anslutningarna för är anslutna med TN-S. TN-C är vanligt vid gatubelysningsanslutningar samt anläggningar med reservkraft av kategori 3 och 4 (enligt svensk energis handböcker för mobila och permanenta reservkraftsanläggningar) eftersom båda dessa kategorier medger parallell drift med nätet. Max en sekund med kategori 3 och på obestämd tid med kategori 4. Utöver dessa typer så är det alltså absolut vanligast med TN-S anslutningar. I alla fall i dagsläget. Saker och ting kan ju förändras.

Förutsatt TN-S så är det enbart en ledare då som behöver bortkopplas och det är skyddsjorden eftersom neutralen redan SKA brytas i reservkraftsomkopplaren. Vid TN-C skulle det alltså vara den gemensamma PEN-ledaren istället som bortkopplas. (Jag menar inte att man skulle göra såhär. Detta är dock ett tänkbart motiv för de som förespråkar metoden). Funktionen för jordanslutningen vid anläggningar som matas av ett nät med överliggande högspänningsnät är att kunna begränsa beröringsspänningarna vid jordslutning från just det överliggande nätet enligt Figur 44.A1 i elinstallationsreglerna. Man kan ju fråga sig vilket syfte jordanslutningen då har i en anläggning utan överliggande högspänningsnät, exempelvis en anläggning som körs på reservkraft, som i detta fallet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 08:47 - 05 jan 2015 08:48 #6 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Ja du har rätt där - varken säkring eller JFB begränsar vare sig beröringsspänning eller ström genom kroppen, de begränsar endast tiden man blir utsatt för denna spänning och ström. Säkringens/JFBns märk(utlösnings)ström är den minsta ström som de löser för, det är ingen ström som de begränsar till.

Tillåter inte produktstandarden för jordfelsbrytare frånkoppling vid 50% av In t o m? Vi har dock garanterad frånkoppling vid Ifel ≥ In. Vad Ifel kan tänkas bli styr impedanserna i anläggningen samt kortslutmingsströmbegränsande skydd som exempelvis smältsäkringar vilket antagligen va det du syftade på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 10:54 #7 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev: Det är max 5 sekunder som gäller, enligt 411.3.2.3. Undantagen är allmänna distributionsnät (med servisen undantagen från lättjan) samt anläggningar enligt
714.411.3.2.3 för utsatta delar i gatu- och vägbelysningsinstallationer.

Kapitel 411 handlar om felströmmar mellan fas och skyddsjord. Du pratade om L-N tidigare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 10:57 #8 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev: Men nu pratade vi om en reservkraftsanläggning där jordtaget är i omedelbar närhet av anläggningen.

Ja, och? Vad menar du med men? Jag käbblar inte med dig här, bara försöker förklara.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 11:00 #9 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev: Du förutsätter alltså att det dessutom alltid är en servis levererad med TN-C.

Ja, och? Jag känner till allt detta (förutom att de flesta av era system är TN-S). Var det något i min text du hade invändningar mot?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 11:02 #10 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev:

Bo Siltberg skrev: Ja du har rätt där - varken säkring eller JFB begränsar vare sig beröringsspänning eller ström genom kroppen, de begränsar endast tiden man blir utsatt för denna spänning och ström. Säkringens/JFBns märk(utlösnings)ström är den minsta ström som de löser för, det är ingen ström som de begränsar till.

Tillåter inte produktstandarden för jordfelsbrytare frånkoppling vid 50% av In t o m? Vi har dock garanterad frånkoppling vid Ifel ≥ In. Vad Ifel kan tänkas bli styr impedanserna i anläggningen samt kortslutmingsströmbegränsande skydd som exempelvis smältsäkringar vilket antagligen va det du syftade på.

Ja, och?
Nej, jag syftade inte på något av det du skriver, jag skrev att en JFB inte begränsar strömmens storlek, bara dess varaktighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 11:50 - 05 jan 2015 12:23 #11 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Kapitel 411 handlar om felströmmar mellan fas och skyddsjord. Du pratade om L-N tidigare.

Har du rätt i! Lärde man sig något nytt. Undrar dock hur datorstöd är konfigurerade gällande denna biten för jag tror nämligen att beräkningar är gjorda med en förutsättning att bortkoppling måste ske inom 5 sekunder oavsett om det är L-N eller L-PE. Får kolla på onsdag när jag är tillbaka på jobb. Jag tror dock att det ändå är 5 sekunder som gäller med hänsyn till att 442.5 utgår från detta.

Ja, och? Vad menar du med men? Jag käbblar inte med dig här, bara försöker förklara.

Eftersom du skrev detta i en tråd som handlar om en reservkraftsanläggning så antog jag att du syftade på att det du skrev va tillämpligt i det aktuella fallet, vilket jag motsatte mig.

Ja, och? Jag känner till allt detta (förutom att de flesta av era system är TN-S). Var det något i min text du hade invändningar mot?

Nej, bara påpekade att du antog saker som kanske skulle vara tillämpliga mer på undnataget än det generella fallet. Olika nätägare kör olika dock. Vattenfall vill nog helst ansluta med TN-C exempelvis.

Ja, och?
Nej, jag syftade inte på något av det du skriver, jag skrev att en JFB inte begränsar strömmens storlek, bara dess varaktighet.

Du skrev att In är:

den minsta ström som de löser för

...vilket det inte är. In är minsta ström som de garanetrat löser för. De kan dock lösa på 50% av In också, om det nu är 50% som gäller.

...slutligen, känner du dig kränkt av någon anledning? Jag hoppas att du förstår att det inte är avsikten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 14:54 #12 av Bo Siltberg
Jag tror vi pratar förbi varandra pga att du ställer krav på detaljer och en exakthet som jag kanske inte tycker är så relevant för aktuell fråga. Låt vara att en säkring/JFB löser för 50-190% av märkströmmen, den begränsar i alla fall inte strömmen eller beröringsspänningen som var på tal här. Det är alltid givande att resonera om hur skydden egentligen fungerar, men då är det bra om vi är på samma våglängd, annars blir det bara jobbigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2015 22:28 - 05 jan 2015 23:17 #13 av Michell Martic
Jag funderar dock bara på den ursprungliga frågeställningen gällande om det är okej att använda en jordfelsbrytare med In = 300mA för att uppfylla fordringarna på automatisk bortkoppling. Vid ett fel L-N så finns det fortfarande en risk att en ström på mer än 30mA kommer passera mellan en utsatt del, som spänningssätts till följd av kortslutningen, och en främmande ledande del (dock inte om det är en anläggning utan eget jordtag samt som är frånskild från nätet på alla sätt. Jag förespråkar dock fortfarande inte metoden). Eftersom detta fel kan kvarstå till upp emot 5 sekunder eftersom det är ett fel L-N så kan en person alltså utsättas för strömgenomgång på uppemot 299mA (teoretiskt. Jordfelsbrytaren löser troligtvis vid omkring 250mA skulle jag tro) under upp till 5 sekunder vid en installation enligt din anvisning. Jag får inte ihop det till att detta skulle vara okej. Vid användning av jordfelsbrytare med In = 30mA så kan vi dock garantera att skydd kommer utlösa inom föreskriven tid för alla strömmar över 30mA (inom den gräns som jordfelsbrytaren klarar). Antingen detta eller så får vi garantera att spänningssättningen av den utsatta delen håller sig under 50V. Som skrivits tidigare så är det så jag uppfattar det hela eftersom det är så långt jag förstår helt enkelt. Det kanske är annorlunda än så jag tror det är, men tills jag tror något annat kommer jag tro att det är såhär.
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]

Vidare så är min uppfattning också att det är fel L-PE som blir dimensionerande eftersom detta generellt skapar den minst fördelaktiga situationen gällande beröringsspänningen. Kravet med jordfelsbrytare hänger alltså, så vitt jag förstår det, fortfarande ihop med fel L-N eftersom det begränsar strömgenomgången mot en främmande ledande del då utsatt del spänningssätts som en följd av kortslutning L-N. Alltså där frånkopplingstid på 0,4 sekunder fordras så innebär det inte att det enbart gäller för L-PE utan även för L-N, som jag förstått det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2015 13:18 #14 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev: Jag funderar dock bara på den ursprungliga frågeställningen gällande om det är okej att använda en jordfelsbrytare med In = 300mA för att uppfylla fordringarna på automatisk bortkoppling.

Det korta svaret är att reglerna medger det.

- Kapitel 41, som handlar om skydd mot elchock, anger frånkopplingtider för fel L-PE, inte L-N.

- Kapitel 43 handlar om skydd av spänningsförande ledare mot överströmmar. PE och PEN räknas inte dit, utan det handlar om L och N. Detta kapitel innehåller allmänt hållna krav på att koppla bort farliga överströmmar, men allt är beskriver under rubriker som skydd av fasledare etc. Det verkar mao inte finnas krav på personskydd i kapitel 43 (?).

Så vad jag kan se innehåller reglerna inga krav på frånkopplingstid för fel L-N för personskydd. Kravet i 43 är att frånkoppla innan kabeln smälter. Att fel L-N trots allt kan ge beröringsspänningar har aldrig tidigare nämnts vad jag hört. Ditt virrande kring ämnet har fört upp det i ljuset och det är alltid intressant med nya vinklingar som man inte tänkt på tidigare :) Troligen är det dock inget problem i praktiken, men det kan ju något man stuckit huvudet i sanden för, som med vattenradiatorer i isolerade rum ;)

Dessa båda krav har gemensamma metoder för detta skydd, men det är alltså två helt olika saker som skyddas, personer och kablar.

För personskydd ska antingen överströmsskydd eller JFB bryta matningen vid fel L-PE inom 0.4 s. Ett överströmsskydd behöver kanske 100 A för att lösa inom denna tid, en JFB behöver bara några hundra mA. Även en tidsfördröjd JFB med bryttiden 300 ms uppfyller detta krav. Så det står klart utom rimligt tvivel att en JFB både är tillåten och gör detta jobb bättre än ett överströmsskydd.

Michell Andersson skrev: Vid ett fel L-N så finns det fortfarande en risk att en ström på mer än 30mA kommer passera mellan en utsatt del, som spänningssätts till följd av kortslutningen, och en främmande ledande del. ... Eftersom detta fel kan kvarstå till upp emot 5 sekunder eftersom det är ett fel L-N så kan en person alltså utsättas för strömgenomgång på uppemot 299mA under upp till 5 sekunder vid en installation enligt din anvisning.


Jag har ritat en fin bild som jag hoppas gör det lättare att förstå det här.



Den första frågan att reda ut är hur stor strömmen blir. Låt säga att det blir stum kortslutning mellan L-N i apparaten till höger, och vi får då en felkrets som innefattar L och N+PEN. Ledningens impedans från transformatorn/generatorn är 500 mohm i detta exempel. Frågan är då, begränsar säkring och JFB strömmens storlek? Nej, en JFB har inget motstånd, eller jo lite, säg 10 mohm, så med säkringen blir den totala impedansen ca 520 mohm. Strömmen blir därmed 230 V / 520 mohm = 440 A.

En dvärg eller JFB behöver några tiotals millisekunder på sig att bryta. Under denna korta tid släpper de igenom så mycket ström de bara kan, flera hundra ampere!. En smältsäkring kan däremot begränsa strömmens storlek något.

Nästa fråga, hur stor blir strömmen genom en person? Den styrs enligt ohms lag av spänning och impedans, den impedans Rp kroppen har. Kroppsimpedansen är visserligen lite beroende av spänning, men låt oss för enkelhetens skull säga 1000 ohm. Så man kan inte säga att bara för att något släpper igenom 300 mA så kommer denna ström att gå igenom en människokropp, den strömmen kommer att minska motsvarande kroppens resistans. Man får leta efter beröringsspänningen här. Jag hoppas vi är överens om att det endast är ledningens impedans och spänningskällans spänning som begränsar strömmen här.

Så, vid stumt fel L-N ser vi i bilden att den beröringsspänning som uppstår mellan utsatta delar i anläggningen och jord är det spänningsfall som uppstår mellan punkt A och B, dvs dULN. Det går ingen ström i PE, endast i PEN. JFBn kommer inte att lösa för detta fel!

Vidare, vid ett stumt fel L-PE blir beröringsspänningen högre, nämligen spänningsfallet mellan punkt A och C, för nu går det en ström i PE som orsakar ett spänningsfall som personen upplever. I detta fall kommer JFBn att lösa inom 0.4 s. Detta oberoende av om en person håller i apparaten. En brandskydds-JFB kan alltså användas för att uppfylla kravet på 0.4 s.

Däremot skyddar den inte mot ett fel där personen har direkt kontakt med en fasledare, det är en annan sak som ju idag kräver en personskydds-JFB. Så fort det är uttag med i bilden som krävs i allmänhet en personskydds-JFB.

Om vi nu återvänder till felfallet L-N. Genom att använda en JFB kan vi alltså tillåta att överströmsskyddet löser efter kanske en halv minut! Är detta ett faktiskt problem? Beröringsspänningen får inte blir högre än 50 V. Dagens regler räknar med att ca 80 % av spänningsfallet sker inom anläggningen. Utifrån detta antagande, att nätet är starkt (inklusive TN-C-ledningar i anläggningen), skulle denna beröringsspänning inte vara något problem. Men vi ska kanske inte väcka den björn som sover.

Michell Andersson skrev: Jag får inte ihop det till att detta skulle vara okej. Vid användning av jordfelsbrytare med In = 30mA så kan vi dock garantera att skydd kommer utlösa inom föreskriven tid för alla strömmar över 30mA (inom den gräns som jordfelsbrytaren klarar). Antingen detta eller så får vi garantera att spänningssättningen av den utsatta delen håller sig under 50V. Som skrivits tidigare så är det så jag uppfattar det hela eftersom det är så långt jag förstår helt enkelt. Det kanske är annorlunda än så jag tror det är, men tills jag tror något annat kommer jag tro att det är såhär.

En JFB löser som sagt inte för fel L-N.

Michell Andersson skrev: Vidare så är min uppfattning också att det är fel L-PE som blir dimensionerande eftersom detta generellt skapar den minst fördelaktiga situationen gällande beröringsspänningen.

Instämmer.

Michell Andersson skrev: Kravet med jordfelsbrytare hänger alltså, så vitt jag förstår det, fortfarande ihop med fel L-N eftersom det begränsar strömgenomgången mot en främmande ledande del då utsatt del spänningssätts som en följd av kortslutning L-N. Alltså där frånkopplingstid på 0,4 sekunder fordras så innebär det inte att det enbart gäller för L-PE utan även för L-N, som jag förstått det.

Instämmer inte här.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2015 14:15 - 06 jan 2015 14:51 #15 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: - Kapitel 41, som handlar om skydd mot elchock, anger frånkopplingtider för fel L-PE, inte L-N...

...Det verkar mao inte finnas krav på personskydd i kapitel 43 (?).

Jag har inte heller uppfattningen att 43 rör personskydd överhuvudtaget. Vi är helt överens om detta.

Jag har dock också gjort en bild.

Du använde felställe 1 (F1 i bild) i ditt exempel. Tittar man på hur tidigare versioner av elinstallationsreglerna (inklusive 1999:5) är utformade och formulerade så vill jag ha det till att man dimensioner enligt L-PE enbart för att detta ger den ogynnsammaste spänningssättningen. Skulle dock felfall 2 (F2 i bild) inträffa och den utsatta delen inte är för långt från centralen så skulle jag säga att vi har ett problem som inte skiljer sig särskilt mycket från felfallet L-PE. Du skulle alltså ligga nära nog 115V. Vid detta felfall, alltså felfall 2, så skulle det, enligt mig, teoretiskt kunna flyta en ström på 299mA upp till 5 sekunder genom "R". Det enda som skulle begränsa strömmen är den sammantagna impedansen, inklusive "R". Och jag har verkligen försökt att se detta ur ett perspektiv där jag skulle kunna använda mig av en jordfelsbrytare med märkström 300mA, men jag får inte ihop det. "R" är i mitt exempel en människa, inklusive Zför, med en impedans på 1000Ω. Med spänningsättning, enligt mitt exempel felfall 2, på 115V och 1000Ω så har du en ström på 115mA. Ingenting som en jordfelsbrytare på 300mA skulle lösa för överhuvudtaget, men en på 30mA skulle. Jag kanske tänker fel, men detta är verkligt så vitt jag förstår.

Jag tror att meningsskiljaktigheten rör det faktum att du har inställningen att 41 inte berör felfallet L-N, medans jag har inställningen att det måste det göra för detta felfall kan vara "nästan" lika illa som felfallet L-PE. Jag har även uppfattningen att man valt att nämna L-PE specifikt eftersom det ger högst spänningssättning.

En JFB löser som sagt inte för fel L-N.

Jo, om det skulle stå en person mellan utsatt del och främmande ledande del eftersom det då kommer gå en läckström denna vägen också, oavsett hur stor strömmen L-N är. Alltså löser den inte för det direkta felet L-N, men det felet kan i sin tur ge upphov til att det skulle fordras ett personskydd, inte i enlighet med 43, utan enligt 41.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2015 15:39 #16 av Bo Siltberg
Jag har gjort en egen tråd åt oss i denna fråga.

Jo, där har du nåt på gång. Kortslutning L-N nära punkten där PEN delas kommer att ge höga beröringsspänningar. Jag tror att vi räddas av sannolikhet här. Kapitel 41 tillåter 5 sekunders frånkopplingstid i huvudledningar, och jag tror att skälen är dels sannolikheten/risken för fel i en sådan kabel och den förväntade beröringsspänningen (beroende på var det finns jordtag). 411.3.2.3 nämner ju riskhantering.

Jag kan dock inte tolka reglerna så att man måste ta hänsyn till de beröringsspänningar som uppstår vid kortslutning L-N, finner ingen grund för det i texten. Men jag säger inte att det är omöjligt.

Jag ser heller inte hur du får en JFB att lösa vid detta fel, om JFBn är installerad så att L+N passerar, och felet L-N inträffar efter den. Du får nog rita en bild.
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2015 16:36 - 06 jan 2015 17:29 #17 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Jag ser heller inte hur du får en JFB att lösa vid detta fel, om JFBn är installerad så att L+N passerar, och felet L-N inträffar efter den. Du får nog rita en bild.

Nej, det behövs nog ingen bild för jag hade fel. Givetvis kommer inte jordfelsbrytaren lösa för detta felfall oavsett märkström. Tankevurpa.

Inser även att om 411.3.1.2 efterlevs och den främmande ledande delen är ansluten på något vis till HJS så är fel L-N inget problem eftersom spänningen kommer vara , nära nog, densamma på den utsatta delen och den främmande ledande delen eftersom de båda kommer utgå från den spänning som finns på HJS. För min del så innebär detta att jag känner mig ganska klar.
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2015 19:29 #18 av Bo Siltberg
Skönt att vi är överens. Lite svettigt är det att diskutera med dig ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2015 19:47 - 06 jan 2015 19:48 #19 av Michell Martic
Jo, detsamma Bo! :) Jag uppskattar verkligen din insats av tålamod, kunskap och tid.

...och i slutet av dagen så landar man ofta där man började, det gällande regelverket. Skillnaden är dock att jag har en större förståelse för skyddsutjämningen, beröringsspänningar samt automtisk frånkoppling med anledning av kapitel 41. Med andra ord så måste jag säga att det har varit väldigt utvecklande för min del.

Tack!
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.191 sekunder

Senaste foruminlägg