Ojordade element

19 dec 2014 21:04 #1 av Timmy
Ojordade element skapades av Timmy
Skall ersätta ett gammalt stort plåtelement som ej är jordat med 2 st lite mindre monterade bredvid varandra.
Elementen har 400V.
Om det skulle bli fel mot godset på båda elementen fast på varsin fas då har blir det ju världens dödsfälla.
Bör/skall man förbinda elementens gods för att iaf få en kortis om det skulle inträffa?

Finns ju massor av sådana "teoretiska" risker med tex ojordade uttag bredvid element eller annat uttag på en annan fas.. Visst det krävs ju 2 fel, men helt bra känns det inte.

Men till frågan. Hur göra med elementen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2014 21:37 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Ojordade element
Kort svar nej.

En produkt som är dubbelisolerad får inte anslutas till jord.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2014 21:59 #3 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Ojordade element
Nestor William har sagt att skyddsutjämning är en god ide i detta fall.

www.voltimum.se/punbb/viewtopic.php?id=450

De gamla reglerna sa dessutom att om det förekom flera apparater av klass I inom räckhåll från varandra, då bör uttagen jordas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2014 22:13 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ojordade element
Nej, det ska du inte.

Är radiatorerna dubbelisolerade så behöver/ska du inte göra något alls.

Är rummet i övrigt skyddsjordat så ska ej dubbelisolerade radiatorer ovillkorligt skyddsjordas.

Är rummet ojordat så kommer det mest knepiga fallet.
Då ska radiatorerna ej skyddsjordas för att undvika att förstöra den "isolerade miljön"
Eller så skyddsjordas radiatorerna ändå "för att det är så man brukar göra".

Och skyddjorda radiatorerna är i vilket fall bättre än att göra som du funderade på.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 09:03 #5 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ojordade element
Är det dubbelisolerade radiatorer så ska du inte göra någonting, precis som föregående skribent skriver. Då ska det nämligen till 4 fel innan situationen du beskriver kan uppstå.

Det du själv nämner kan kallas 'jordfri lokal skyddsutjämning' och är ett alternativ till automatisk frånkoppling gällande att hålla berörinsspänningar nere på en ofarlig nivå. För att kunna tillämpa detta dock så krävs det att ingen annan jordförbindelse finns, på något sätt, samt att det inte är ett utrymme av typen som nämns i del 7 i elinstallationsreglerna. Vidare så ska anläggnigne stå under övervakning av en fackkunnig person för att metoden ska tillämpas.

Är det dubbelisolerade produkter så gör ingenting som sagt. Är det inte dubbelisolerade produkter så skulle jag föreslå att jorda hela utrymmet oavsett, samt jorda de nya radiatorerna och därmed förlita dig på den automatiska frånkopplingen (Eventuellt kompletterande skyddsutjämning om det behövs). Är detta för omståndigt så slulle jag införskaffa dubbelisolerade radiatorer istället.

Du har inte nämnt i vilken typ av miljö radiatorerna kommer installeras i.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 10:37 #6 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Ojordade element
Det är ett uthus som byggdes om till sällskapsrum för typ 30-40 år sedan, Det gamla plåt elemntet ersätts av 2 st bättre begagnade oljefylda LVI (klass 1)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 10:43 #7 av Timmy
Svar från Timmy i ämnet Ojordade element
Tror att det går ganska lätt att dra fram jord, fanns bara ett uttag för övrigt. Jord till det så är ju problemet borta.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 12:06 #8 av Joel Eljo
Svar från Joel Eljo i ämnet Ojordade element
Är det någon som kollat med radiator tillverkarna vad deras anvisningar säger om att installera
klass 1 element i isolerad miljö? Har länge tänkt göra det men det har inte blivit av.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 13:02 - 20 dec 2014 17:23 #9 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ojordade element
Elsäkerhetsverket har gett svar på denna fråga förut och de menar att om det är ett utrymme utan annan jordpotential så skulle det alltså vara bättre att INTE ansluta skyddsjord mot fast installerad klass 1 materiel. Det är dock under förutsättning att det finns andra utsatta delar som INTE har jordpotential. Finns det inga ojordade uttag eller annan klass 1 materiel ansluten så gäller inte regeln.

Jag kan personligen tycka att det borde vara ett 'NEJ' ändå. Är det ett ojordat utrymme så får man väl välja material efter detta och installera den som tillverkaren avsett att den ska installeras. En apparat kan ju ha jord av andra skäl än enbart skydd.

Min åsikt är alltså att elsäkerhetsverket har fel, fast de inte kan ha det eftersom de föreskriver metoderna.

EDIT: Bytat namn på klasserna. Tack för rättelse Bo.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 13:32 - 20 dec 2014 13:36 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ojordade element
I höstas var jag på ett litet snabbjobb, att byta ut en (av två i samma rum) elradiator i ett hus.
Det blev mindre snabbt än jag först tänkt.

Ty det visade sig när jag kopplade ur den gamla radiatorn (klass 2) så var den inte jordad, ingen jord framdragen heller.

Rummet i övrigt var "uppgraderat" med jordade uttag någon gång mellan byggnadsåret och när radiatorerna troligen satts upp, så att jorda radiatorerna hade den elektrikern helt enkelt glömt.


Hade nu rummet fortfarande varit ojordat hade jag med endast en liten aning obekväm känsla lutat mig på tanken med "isolerad miljö", dvs klass 1, och struntat i att skyddsjorda det nya elementet.

Iom att rummet redan hade uppgraderats till ett jordat klass-2-rum så försvann ju det alternativet och kunden fick helt enkelt betala mig nästan 2 timmar extra för att jag skulle slanga in jordledare till båda radiatorerna (det jävlades naturligtvis kolossalt i dessa gamla rör, bara för att både sabba dagens tidsschema och göra kunden ledsen över den kommande fakturan ... :()


Men i vilket fall är det allra enklaste, iaf föreskriftsmässigt, att jorda ner hela rummet inkl radiatorerna alt köpa in dubbelisolerade radiatorer.
Med de två olika lösningarna är det inget snack längre, båda ger installatören en mycket god nattsömn.

Att luta sig på att inte ansluta skyddsjorden i kraft av isolerad miljö känns lite sådär. Men jag anser att man kan tillämpa det i sådana fall där de två andra metoderna jag beskrev i föregående stycke inte kan anses praktiskt möjliga.


Jag håller alltså med Michell i föregående inlägg, men kan tänka mig att vid speciellt svåra fall luta mig mot ESV's tolkning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 15:21 - 20 dec 2014 15:22 #11 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Ojordade element
Hörrni, klass 2 == dubbelisolerad. Det är dessutom en elmaterielklass. Ett rum där skyddsmetoden isolerad miljö används har ingen klass, men rummet får inhysa apparater av alla klasser, t.o.m klass 0.

En klass I-apparat som alltså är skyddsjordad ska inte skyddsjordas i ett isolerat rum. Det är inget som är "bättre" eller "sämre" här, utan de ska inte skyddsjordas. Man får inte föra in jordpotential i ett isolerat rum!

Om elementet skulle kräva jord för sin funktion, vilket är högst osannolikt, så välj ett annat fabrikat...

Skyddsutjämning av flera elradiatorer är kanske inte tillåten, men det är inte isolerade miljöer heller... (Det kanske inte heter skyddsutjämning om den är jordfri?)
Följande användare sa tack: Henrik Eriksson, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 15:45 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ojordade element
Ja aj då, där fipplade jag iväg klasserna ... :blush:

Ta mina klassiffror minus ett, så blir nog klasserna rätt ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2014 17:38 - 20 dec 2014 17:42 #13 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ojordade element
Som jag skrev så syftade jag inte på specifikt radiatorer. Syftade på all klass 1 material. Och om man nu kan byta av den abledningen så kan man ju lika gärna byta till dubbelisolerade istället.

Om du har hela rummet under fullständig kontroll så finns det inget som är bättre eller sämre. Men jag tror inte du kan ha ett utrymme under fullständig kontroll. Och inte heller de som formulerar våra standarder och föreskrifter antagligen eftersom de inte tycker att det är lämpligt att använda sig av isolerad miljö längre. Det räcker ju med att du sätter en skruv i väggen som kommer i kontakt med något ledande så är miljön förstörd. Kan ju vara ett gammalt SP-rör till grannens stigare exempelvis.

Gällande 'jordfri lokal skyddsutjämning' så är det precis så det heter i nuvarande elinstallationsreglerna.

Och tack för rättelsen om klasserna! Jag har nog alltid trott att klass 1 va dubbelisolerad :lol: Aldrig kollat upp vilket som gäller...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2014 21:22 #14 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Ojordade element
Jorda allt och skicka faktura.
Inklusive dörrhandtagen.

Fast det är kanske min EX-arbetsskada som talar xD
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg