kablar i mark/slang, vad är ok?

23 nov 2014 18:05 #1 av Daniel
Har ett gäng slangar i backen till diverse byggnader och ska dra i matningar till undercentraler, men även lite styrningar samt nätverk, så frågan är vilka kablar man får dra i backen om dom ligger i en slang? Den mesta styrningen är 24v så där är det ju inga broblem, men jag vill även ha nån lampstyrning med 230v, måste jag ha eklk eller är det ok med ekk eller pfxp(norska ekk fast flerkardelig) ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 18:28 #2 av Electrum
Kontrollera kabeltillverkarens anvisningar.

Men generellt är EKLK (och EXLQ, EQLQ osv) tillåtet men EKK och dess halogenfria och/eller PEX varianter otillåtna.
Sen är givetvis all markkabel ex.vis. N1XV ännu bättre.


Tänk också att även svagströmskablarna kan behöva vara av speciellt typ, inte för elsäkerhetsreglerna, men för funktionskrav. Använd t.ex. gärna Cat5/cat6 nätverkskabel i utförande för markförläggning för att få problemfri funktion.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2014 14:52 #3 av Daniel
Så samma regler gäller även om man använder slang?
Jag diskuterade detta tidigare med grannen som har allmän behörighet och han förklarade det som att man i princip kunde använda vilken kabel som helst så länge den låg i slang.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2014 15:14 #4 av Torbjörn Forsman
Ur funktionssynpunkt är det också mycket bra att ha kraftkabel med en jordad mantel (eller koncentrisk ledare) om man drar t ex nätverk, 1-wire eller annat som kan vara känsligt för kapacitivt kopplat "nätbrum" i samma rör. Ser man på detta sätt är alltså t ex EKLK eller EKKJ att föredra framför N1XV.

När det gäller nätverkskabel för markförläggning så är den ofta fylld med vaselin eller något liknande för att man inte ska riskera att kabeln blir full med kondensvatten med tiden.En "inomhus" nätverkskabel är ju dimensionerad för att ha en bestämd karaktäristisk impedans (vanligen 100 ohm) när det är luft omkring de tvinnade paren, om man byter ut luften mot vatten får kabeln helt andra transmissionsegenskaper som säkert inte är vad nätverkskort och routrar väntar sig.

Jag har ingen egen långtidserfarenhet av nergrävd nätverkskabel. En vanlig billig inomhus Cat 5 håller 3-5 år klamrad i en radiomast, sedan har yttermanteln vittrat sönder. En bekant lade nätverkskabel i rör till ett uthus härom året och än så länge fungerar den men man vet ju inte hur länge till. Själv har jag provat att köra nätverk på två lediga par i en ca 50 meter lång gammal vaselinfylld 10-pars telekabel, det fungerar halvdant med 100 Mbit/s, men om man tvingar ändutrustningarna till 10Base-T -läge (t ex genom att koppla in en uråldrig hub i ena änden) så går det efter omständigheterna bra.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2014 16:58 - 24 nov 2014 16:58 #5 av Martin

Daniel skrev: Så samma regler gäller även om man använder slang?
Jag diskuterade detta tidigare med grannen som har allmän behörighet och han förklarade det som att man i princip kunde använda vilken kabel som helst så länge den låg i slang.


Din Elektriker har fel. För isf kan man ju fylla en ränna eller kontorskanal med jord och på så sätt kunna belasta en kabel hårdare då den ligger i "mark".

Slangen ligger i mark därmed basta. EKLK eller N1XV som är storfavoriten är det som gäller.
Det brukar oftast stå vatten i gulrör så därmed är tex ekk olämplig.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg