kabel till undercentral. area?

22 nov 2014 20:31 #1 av Daniel
Ska dra en kabel till en ny undercentral och funderar lite på area.. föreskrifterna säger ju minst 10mm^2 en det är pen, men detta blir en femledare så 6mm^2 är ju godkänt. Inkommande till huset är 10mm^2. Det jag undrar är om jag kan gå ner till 6mm^2 från den första undercentralen utan att säkra av kabeln.. den sitter alltså direkt på servissäkringarna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2014 21:37 #2 av Mikael Malmgren
Det beror på...B)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2014 21:52 - 22 nov 2014 21:54 #3 av Mikael Malmgren
...

Ja, du får går från TN-C till TN-S
Ja, du kan gå ner i area, om säkringen i matande ände kan skydda din 6 kvmm

men det kan säkert finnas andra orsaker till att det inte går.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 08:39 #4 av Nils Löfgren
Det finns en tråd om detta där det diskuteras.
Du kan enligt Mats johnsson, dra en huvudledning med 2,5mm2 bara du håller dig till 16a som huvudsäkring.

Kolla denna tråd:
Sök på detta.....hittar inte hur jag klistar in länk :smack:

Dimensionera huvudledning

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 08:46 #5 av Ronnie Lidström
Är det ett 25A mätarskåp?
Är övriga huvudledningar 6 eller 10mm□?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 09:44 #6 av Daniel
Mätarskåpet är från stenåldern, har gänga 2, säkrat idag med 20A, kan komma att höjas till 25.
Övriga kablar är 10mm^2, jag kan sätta i en till säkring i undercentralen jag ska gå vidare ifrån, men behövs det inte slipper jag gärna, det tar plats och kostar mer. Har samma problem i 2 olika fastigheter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 09:57 #7 av Bo Siltberg
Du behöver göra en normal ledningsdimensionering.

Indata som du behöver
- förimpedans och kortslutningsströmmar i mätarskåpet
- kabellängd
- förväntad belastning

Sedan behöver du kontrollera
- vilken minsta säkring som behövs för belastningen
- vilken största säkring som fungera map frånkopplingstider, både personskydd och kabelskydd.
- vilken minsta area på kabeln som fungerar.
- kontroller av högsta kortslutningsström om anläggningen ligger så till.
- spänningsfall.
- selektivitet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 10:12 - 23 nov 2014 10:14 #8 av Mikael Malmgren

Bo Siltberg skrev: Du behöver göra en normal ledningsdimensionering.

Indata som du behöver
- förimpedans och kortslutningsströmmar i mätarskåpet
- kabellängd
- förväntad belastning

Sedan behöver du kontrollera
- vilken minsta säkring som behövs för belastningen
- vilken största säkring som fungera map frånkopplingstider, både personskydd och kabelskydd.
- vilken minsta area på kabeln som fungerar.
- kontroller av högsta kortslutningsström om anläggningen ligger så till.
- spänningsfall.
- selektivitet.


:tummeupp:

Det var lite där jag ville att frågeställaren skulle hamna själv. :)
Rent, som vi sa förr, "föreskriftsmässigt" finns det inget hinder att gå från 4 till 5 ledarsystem eller från 10 till 6 kvmm utan att säkra ner, om det bara vore detta det hängde på.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 12:12 #9 av Daniel
Att man måste uppfylla dom kriterierna är jag medveten om. I detta fall handlar dot om 15-20 meter med mindre kabel. Var mest inne på om det stod någonstans att man absolut Inte fick då jag själv inte kunde hitta något i föreskrifterna, men då jag bara har dom gamla att tillgå var jag lite osäker..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 15:10 #10 av Mikael Malmgren

Daniel skrev: Att man måste uppfylla dom kriterierna är jag medveten om. I detta fall handlar dot om 15-20 meter med mindre kabel. Var mest inne på om det stod någonstans att man absolut Inte fick då jag själv inte kunde hitta något i föreskrifterna, men då jag bara har dom gamla att tillgå var jag lite osäker..


Som jag svarade innan

1. du får går från TN-C till TN-S
2. du kan i princip gå upp och ner i area hur mycket du vill, om säkringen i matande ände kan skydda dina kablar.

så det är bara att sätta sig ner och räkna.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 17:59 #11 av Daniel
Då är det nog garanterat lugnt för anlägnningen är byggd för 6mm^2.. jag har byggt ut med en undercentras med 10mm^2 matning och det är utifrån den jag ska gå vidare med 6, men jag ska mäta upp förimpedansen och räkna.. är dock bara 100-150m till trafon så den e nog ganska låg.. i den andra anläggningen kan det möjligen vara 6mm^2 på servisen.. har inte kollat det än..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2014 19:54 #12 av Ronnie Lidström
Normalt är huvudledningar 6mm□ från ett 25A mätarskåp. Men om befintliga huvudledningar är 10mm□ så borde det ju vara så av nån anledning? Långa ledningar? Långt från trafo?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2014 11:17 #13 av Daniel
Läs tidigare inlägg.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder