Huvudbrytare apparatskåp

23 sep 2014 10:36 #1 av Rikard Ågren
Finns det något krav på att en huvudbrytare för ett apparatskåp ska vara åtkomlig med dörren stängd? Eller kan man montera en på DIN-skena i skåpet?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 sep 2014 15:23 #2 av Martin
Svar från Martin i ämnet Huvudbrytare apparatskåp
Har inte en susning men de apparatskåp man sett så har de flesta brytare suttit på insidan. Det kan ha lite att göra med om insidan är skyddad eller inte. Inte alltid det finns skydd framför stora plintar eller trafos mm.

Ett låsbart skåp ska ju inte icke behörig person var i.
Frågan är ju om de behöver komma i kontakt med huvudbrytaren dessutom?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 sep 2014 19:26 #3 av Nils Löfgren
I industrin där jag jobbar sätter vi allt den på utsidan. Maskinen skall kunnas göras spänningslös (bryt och lås) när tex en mekaniker behöver gå in och jobba. Alla får inte vara o pilla i skåpen utan bara behörig personal får öppna upp dörren..... Ja detta följs ju kanske inte alltid :( det finns alltid de som ska kolla o se om de kan laga sakerna när de pajjar.

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 06:31 #4 av Johan Lindell
Nils , tror du skriver om säkerhetsbrytare.
Dessa får ej användas för start o stopp.
Sbrytaren kan låsas av mek el o rör tex med eget lås.

Hb är ngt annat.Kan visst sätta den i skåpet På din skena.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 06:39 #5 av Rikard Ågren
Man har ju nödstoppen om maskinen måste stängas av

Men måste man kunna bryta skåpet innan dörren öppnas?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 07:22 #6 av Johan Lindell
Varför d ? Om allt är gjort med ip20 så...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 07:27 #7 av Johan Lindell
Man brukar ju låsa göra spänningslöst i stv eller central.
Sbrytare för att garantera spönningslöst tillstånd o avsoktog ingåmgkörning av maskin ellet motor!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 08:10 #8 av Stefan Ericson
Hej på er!
Jag håller på Nills. :)
Om man inte låser brytaren och hänger upp en skylt"bryraren får ej manövreras", så kommer det någon och tänker, är det riktigt säkert? Sedan vrider dom om brytaren och så smäller det till. Det var säkert och sedan går dom där ifrån utan att säga något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 08:29 #9 av Rikard Ågren
En vanlig Hager huvudbrytare för DIN-skena är låsbar

Frågan är om man måste kunna göra skåpet spänningslöst innan dörren öppnas

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 09:52 - 24 sep 2014 10:22 #10 av Stefan Ericson
Hej Rikard!
På en av våra maskiner ja, men ej på ett vanligt styrskåp. :)
Men jag skulle montera den uppe i hörnet på vänstra gaveln, så att den kan manövrerad utan att öppna luckan. En operatör får inte öpnna elskåp utan att gå en elsäkerhetskurs, på en industri. Då måste den sitta på utsidan för att kunnas manövreras.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 10:31 #11 av Ronnie Lidström
Rikard:

Jag är ju egentligen fel att svara på detta, nån annan kan säkert detta bättre.

Men jag tror det har att göra med hur "farlig" insidan är. Dvs hur beröringsskydd inne i apparatskåpet ser ut. Inom industri så är ju vissa skåp dessutom utformade så att man måste bryta strömmen för att kunna öppna luckan.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 10:36 #12 av Nils Löfgren
Nej jag pratar inte om säkerhetsbrytare, de sitter ute vid objekt (motor el liknande)
En huvudbrytare tål att brytas under drift....men det ska man undvika givetvis. :huh:

När vi bygger om maskinerna idag sätts en huvudbrytare och den bryter kraften till hela maskinen. Dvs när du bryter den så tas hela maskinen till ett säkert läge.(några maskiner är väldigt långa (70m) eller höga (150m))
De riktigt stora har eget stv och i det gör man bryt och lås till de olika komponenterna.

Nisses El
Installation och Service

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 11:08 #13 av Mikael Malmgren

Ronnie Lidström skrev: Rikard:

Jag är ju egentligen fel att svara på detta, nån annan kan säkert detta bättre.

Men jag tror det har att göra med hur "farlig" insidan är. Dvs hur beröringsskydd inne i apparatskåpet ser ut. Inom industri så är ju vissa skåp dessutom utformade så att man måste bryta strömmen för att kunna öppna luckan.


Håller med det borde bli en berömning av hur insidan ser ut.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 11:08 - 24 sep 2014 11:11 #14 av Rikard Ågren
Normalt ska ju kunden//operatören/användaren inte behöva vistas i skåpet. Men man kan ju behöva in dit för att tex återställa en säkring eller ett motorskydd

Om innanmätet håller IP20 kan de ju inte behöva göras strömlöst innan dörren är öppen iallafall

Om inte, borde rimligtvis huvudbrytaren förregla skåpdörren?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 12:18 #15 av Stefan Ericson
Hej igen!
Det gäller inte samma regler inom indusustrin som i hem.
En CNC maskin måste ha som du skriver Rikard. Dessutom luck brytare. Man måste vrida om en nyckel och öppna ett mekaniskt återfjädrande lås med skruv mejsel, för att få upp dörren med spänning på, vid felsökning.
Operatörer får inte öpnna dörren med spänning på utan att gått elsäkerhets kurs. Det är ingen avancerad kurs. I princip får man lära sig att ström är farligt.
Om brytaren sitter utanpå skåpet så kan dom stänga av strömen först och sedan återställa motor skydd spänningslöst.
Dom flesta känner inte till det här och dom skiter i regler så det svider i skinkorna. Jag tror inte det blir något problem hur du än gör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 15:04 #16 av Martin
Svar från Martin i ämnet Huvudbrytare apparatskåp
Lite off men har man plomberat en brytare och hängt upp en skylt och man ser en obehörig stå och försöker slå om brytaren eller sätta i säkringar. Då Låser man dörren om sig och "talar" om hur det ligger till för vederbörande.

Mina plomberingar och skyltar tar bara jag själv eller någon kollega som man verkligen litar blint på bort och ingen annan.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 16:01 #17 av Stefan Ericson
Hej!
Om jag vill va säker på att ingen ska slå om huvudbryrare, så gör jag något inne i skåpet, ex låssar hållkretsen eller skruvar bort faserna ut från huvudbryraren. För jag har inga skyltar eller lås. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 18:08 #18 av Joel Eljo
Svar från Joel Eljo i ämnet Huvudbrytare apparatskåp
Oj så många inlägg utan att någon tittar i facit. MAS 80 heter det väl ;)

Umkilb
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg