Vad gäller ang. Länsförsäkringars jordfelsbrytarrabatt?

22 sep 2014 10:30 #1 av Pelle Svensson
Jag fyller i ibland sånt där intyg att jag har installerat jordfelsbrytare för att kunden ska få billigare premie. Nu är jag hos en kund som vill undanta vissa delar (gammal elvärmepanna) och undrar om man ändå får denna rabatt?

Eller om man kan sätta 300mA?

Jag har inte tillgång till det där brevet från LF just nu men jag har för mig att det står att "ALLT måste vara skyddat av JFB, INGET får undantas"?

Och Ja.. Jag vet att det hade varit snabbare och enklare att ringa till LF och fråga men roligare att fråga här :stubben:

Nån här som vet vad som gäller? Hur brukar ni göra?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2014 16:53 #2 av Gunnar Stenquist
Hej
Jag har bestämt för mig att allt ska skyddas "Gammal Värmepanna" låter som högre risk dessutom. Dela upp på flera brytare för att minska felrisken
Mvh Gunnar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2014 17:40 #3 av Ronnie Lidström
Jag vet inte exakt hur LF ställer sig till 300mA. I brevet så står det att man kan använda 300mA som brandskydd och 30mA som personskydd.

Det står inte var de sätter den gränsen utan då måste det väl vara som gällande föreskrifter/standarder?

Bifogar brevet från LF

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 sep 2014 05:48 #4 av Mikael Malmgren
Då vill man ju tro att alla uttag skall föregås av en 30 mA JFB och övrigt kan föregås av 300 mA?

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 08:28 #5 av Ronnie Lidström
Jag skrev ett mail till Länsförsäkringar och frågade om detta. Nu har jag fått svar!

Hej Ronnie!

För att få rabatten har vi hårdare krav än standarderna haft. Vi kräver ju att hela anläggningen måste skyddas med jfb. det gör inte standarden som ger möjlighet till bedömning om undantag på vissa utrustningar.

Möjligtvis är det en egen regel! Men vi kan inte ge rabatt på det som redan är standard i samhället eller lag.

Problemet uppstår hellre på gamla anläggningar där dåtidens regler gäller och inga krav på jfb finns.
Vi menar att vid komplettering i gamla anläggningar kan det alltid montaras in en jordfelsbrytare oavsett storlek eftersom anläggningens säkerhet ökas oavsett jordfelsbrytarens storlek.
Alla anläggningar blir bättre med jfb och ju fler desto bättre!

På uppvärmning (vi pratar då fast anslutna utrustningar) rekommenderar vi 300mA och krävs också av till exempel värmepumpsleverantörer, pannleverantörer i sina installationsanvisningar

Formellt kan kunden i teorin få rabatt om han kompletterat sin villa med bara 300mA jfb.
Jag har på 20 år aldrig sett ett intyg där kunden enbart valt 300mA för att få rabatten!
(Prata i så fall med kvinnan i huset som alltid vill ha personskyddsnivå)

Däremot kommer ibland in intyg där värmen inte omfattas av någon jfb och följaktligen ingen rabatt utgår.

På lantbruk har jag sett gamla byggnader (byggda före 1996 då det blev krav i den branschen) kompletterats med 300mA för hela byggnaden då man vill skydda för brand.

PS! Kom ihåg att standarder inte är tvingande. Standarder är det sämst tillåtna sättet att uppfylla lag, förordning, eller föreskrifter (vilka är tvingande). Du har alltid rätt att göra på annat sätt bara det blir minst lika bra

Hoppas jag lyckats förtydliga något


Med vänlig hälsning

Tomas Ekman
Skadeförebyggare
Länsförsäkringar Västerbotten


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2014 14:28 #6 av Alexander N

Ronnie Lidström skrev: Jag skrev ett mail till Länsförsäkringar och frågade om detta. Nu har jag fått svar!

Standarder är det sämst tillåtna sättet att uppfylla...


:blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2014 08:18 #7 av Ronnie Lidström
Alexander: Vad han menar är att standarden anger en lägsta nivå på hur man uppfyller föreskrivna lagkrav. Att man gärna får sikta högre än vad standarden säger.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg