tillfällig el. typ bygg

18 aug 2014 02:11 #1 av Fredrik Morin
Vad gäller om man vill bygga en egen byggström central helt specialanpassad för ett visst ändamål? Får jag bygga en egen till företaget och använda den? Det jag vill undvika är en massa byggcentraler över allt då det inte finns någon på marknaden som passar mina ändamål.

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 05:23 #2 av Bo Siltberg
Visst får du bygga den, men om det krävs behörighet för att ansluta den är en annan fråga som säkert kan ta upp några sidor här... Mats J har tidigare sagt att en fast ansluten byggcentral är en del av starkströmsanläggningen, men det hindrar dig fortfarande inte från att bygga den, möjligen att ansluta den. Men frågan är egentligen ointressant då du givetvis kommer att bygga en central som är säker och som ditt företag är nöjd med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 05:39 #3 av Fredrik Morin
Om jag har förstått det rätt så är det ingen fara så länge den är gjord av en behörig kille? Eller? Den ska kunna användas i stället för vanliga byggskåp och anslutas på samma sätt som dem..

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 07:52 #4 av Lars Sundbom
Att bygga den och ansluta den är ju knappast ett behörighetskrävande arbete? Jag jämför t ex med de som bygger stora drift- och styrskåp och som i många fall inte är behöriga installatörer.
Så länge den dessutom sitter ansluten med ett CEE-don så bör den inte anses som en fast installation.
Om du ska marknadsföra och sälja och/eller hyra ut den måste den dock CE-märkas och till en CE-märkt vara hör också en "försäkran om överensstämmelse", det är ett dokument där tillverkaren (alltså du och ditt företag) försäkrar att varan överensstämmer med EU:s säkerhetskrav.

Låter det rimligt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 14:41 #5 av Fredrik Morin
Låter rimligt.

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 17:11 - 18 aug 2014 18:16 #6 av Mats Jonsson
De regler som kan vara aktuella om man ska bygga en byggplatscentral kan vara:
Förordning om elektromagnetisk kompabilitet SFS 1993:1067
Förordning om elektrisk materiel, SFS 1993:1068
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om elektrisk materiel, ELSÄK-FS 2000:1
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om elektromagnetisk kompabilitet, ELSÄK-FS 2007:1.

I dessa föreskrifter finns krav på dokumentation med mera samt krav på CE-märkning. Det många missar är att dessa regler är aktuella även om man bara bygger en enda produkt och även om den bara används för internt bruk. Man brukar tala om "att släppa ut på marknaden" vilket man gör när man börjar använda den.

En bra standard som visar vad man bör tänka på när man ska bygga en byggplatscentral är SS-EN 61439-4 som just ger tilläggsfordringar för byggplatscentraler och ska läsas som komplement till SS-EN 61439-1 som gäller allmänt för kopplingsutrustningar.

Men någon behörighet är inte aktuell när man bygger kopplingsutrusningar enligt dessa föreskrifter och standarder.

shop.elstandard.se/Sok/?search=61439-4

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 17:45 #7 av Bo Siltberg
Du vänder upp och ned på min begreppsvärld (igen) :blink:
Uppfattar jag dig rätt att det krävs dokumentation och CE-märkning även för apparater som man bygger för eget bruk? Nu är det visserligen inte privat bruk i detta fall utan inom ett företag - är det det som ställer kravet?

Säkerhetskraven är givetvis desamma(?)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 18:38 #8 av Mats Jonsson

Bo Siltberg skrev: Du vänder upp och ned på min begreppsvärld (igen) :blink:
Uppfattar jag dig rätt att det krävs dokumentation och CE-märkning även för apparater som man bygger för eget bruk? Nu är det visserligen inte privat bruk i detta fall utan inom ett företag - är det det som ställer kravet?

Säkerhetskraven är givetvis desamma(?)

Var finner man undantag för "eget bruk"? Jag känner inte till några undantag för elektrisk materiel som används för eget bruk. Men så kan det ju vara.

Men förordningen om elektrisk materiel talar om bland annat dokumentationskrav med en eller-sats: "Elektrisk materiel får släppas ut på marknaden eller tas i bruk, om ..."

Det torde ju vara självklart att jag får bygga vilken materiel jag vill om jag inte avser att ta den i bruk.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 18:57 - 18 aug 2014 18:58 #9 av Jan Wahlberg
Det torde ju vara självklart att jag får bygga vilken materiel jag vill om jag inte avser att ta den i bruk.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 20:02 #10 av Bo Siltberg
Ok, så då landar vi i följande ?

- Det krävs ingen behörighet för att konstruera byggcentralen.
- Det krävs behörighet för att ansluta byggcentralen fast, inte med stickpropp.
- Konstruktionen ska följa tillämpliga standarder, dvs säkerhetskraven ska alltid uppfyllas.
- Det ska finnas minst en bruksanvisning på Svenska. Omfattningen lite beroende på apparaten. En apparat avsedd för privat bruk kräver väl inte lika omfattande dokumentation ;)
- Men CE-märkning, jag tolkar föreskriften som att det endast krävs om den ska sättas på marknaden!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 aug 2014 20:22 #11 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet tillfällig el. typ bygg
Vad är då definitionen av "sätta på marknaden" ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 06:54 #12 av Michell Martic
Står inte uttryckligen i SFS 1993:1068 att materielen ska CE-märkas vid ibruktagande, men man särskiljer inte marknadstillträde och ibruktagande. Står dock att föreskrivet förfarande för verifiering av överensstämmelse ska ska tillämpas. I ELSÄK-FS 2000:1 så är huvudet till paragraf 5 "Marknadstillträde och ibruktagande". Man särskiljer inte där heller.

Min slutsats är att lagstiftaren och verket inte verkar tycka att det är någon skillnad på ibruktagande och att släppa ut på marknaden. Enda undantaget som specifikt nämns är vara som ska exporteras till tredje land.
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 12:54 #13 av Mats Jonsson

Bo Siltberg skrev: Ok, så då landar vi i följande ?

- Det krävs ingen behörighet för att konstruera byggcentralen.
- Det krävs behörighet för att ansluta byggcentralen fast, inte med stickpropp.
- Konstruktionen ska följa tillämpliga standarder, dvs säkerhetskraven ska alltid uppfyllas.
- Det ska finnas minst en bruksanvisning på Svenska. Omfattningen lite beroende på apparaten. En apparat avsedd för privat bruk kräver väl inte lika omfattande dokumentation ;)
- Men CE-märkning, jag tolkar föreskriften som att det endast krävs om den ska sättas på marknaden!?

Vi är helt överens!
Uttrycket "att släppa ut på marknaden" omfattar alla sätt som tillverkaren överlåter produkten till annan. Så även att ge bort en egentillverkad bordslampa eller liknande medför CE-märkning med allt vad det innebär.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg