Potentialutjämning i parkeringshus

22 aug 2013 10:27 #1 av Rikard Ågren
Vad säger expertisen? Är det lämpligt att potentialutjämna plattan i ett parkeringshus? Om armeringen är berörbar står det i SS. Borde man räkna med att den blir det när t.ex vattenrör, golvbrunnar, kabelstegar etc fästs i betongen?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2013 10:53 #2 av Johannes Hammarstedt
Berörbar i min värld är nåt jag direkt kan ta på. Inte via något annat.
Således kan armeringen inte bli berörbar. Antingen är den det eller inte.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2013 15:49 - 22 aug 2013 15:50 #3 av Odd Hedberg
Jag kan bara likna det med hur vi har det i Forsmark
- där är såväl armeringen som ytterskalet noggrant potentialutjämnade mot jord
precis som varenda bit kabelstege etc...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 06:32 #4 av Leif L
Är det skyddsutjämning eller funktionsutjämning du vill åt?

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 07:19 #5 av Marcus Lundström
Potentialutjämning i plattan är ju alltid en ur skyddssynpunkt. Alltså Skyddsutjämning.

Det är inte olämpligt men jag anser inte att det är nödvändigt i ett parkeringsgarage. Såvida det inte står i handlingarna från elkonsulten (om det finns någon sådan inkopplad)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 07:50 #6 av Richard
Borde inte det vara större skäl i ett parkeringsgarage jämfört med en villa?

/R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 08:55 #7 av Johannes Hammarstedt
Nu ska jag sticka ut min haka ohälsosamt långt och fråga varför ska man ansluta plattan om armeringen inte är berörbar? Som en del i ett åskskydd, ja men annars?
Känns som att många gör valdigt många saker för att sejfa med hänglsen och livrem bara för att man i efterhand inte ska kunna bli ifrågasatt snarare än att veta varför och vad man vill uppnå.

Måhända är jag ute på en tur med monarken här, men detta är den uppfattning jag fått.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 11:48 #8 av Joel Ingolf
Med berörbar armering menas även de fall där armeringen är galvaniskt sammanbunden med andra berörbara ledande delar (t.ex. kabelstegar och vattenrör), men för att en skyddsjordning skall till måste man även veta att armeringen är lagd på så vis att den är helt sammankopplad, alltså ledande i hela sin längd/mängd...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 11:56 #9 av Bo Siltberg
Kravet på skyddsutjämning gäller endast om
- armeringen har kontakt med jord,
- är tillförlitligt sammankopplad och
- är direkt eller indirekt berörbar (inomhus).
Dvs endast när den kan föra in jordpotential i byggnaden (=främmande ledande delar), och det handlar alltså om skydd mot elchock.

Hur väl motiverat detta är kanske någon kan svara på. Har inte hört talas om tillbud (åska, jordfel i nätet) som hade undvikits med skyddsutjämning.

Sedan kan man göra en potentialutjämning av funktionsskäl - skydd mot "störningar". Där kan jag ännu mindre säga något om den faktiska nyttan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 12:18 - 23 aug 2013 12:22 #10 av Leif L
Jo, lämpligt kan det vara men ingen krav.
Jag tycker inte att man kan anse att armeringen är berörbar pga vattenrör, golvbrunnar, kabelstegar etc fästs i betongen. Det innebär inte att den är tillförligtligt sammankopplad.

411.3.1.2 Skyddsutjämning
I varje byggnad ska jordtagsledaren, huvudjordningsskenan och följande ledande delar anslutas till
skyddsutjämningen:
– rörledningar av metall som förs in i byggnaden, till exempel gas- och vattenledningar
– främmande ledande delar som är del av byggnaden och som är åtkomliga under normala
förhållanden, metalliska delar av centralvärmeanläggningen och luftkonditioneringssystemet,
– armeringsjärn i betong, där armeringen är berörbar och tillförlitligt sammankopplad.

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 12:32 #11 av Bo Siltberg
Dessutom kanske man kan bedöma risken för samtidig beröring av främmande ledande delar och utsatta delar. I ett P-hus kanske det finns motorvärmaruttag vid varje bilplats, men finns där några främmande ledande delar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 15:00 #12 av Martin
Snor tråden lite. Är på ett jobb där allt tidigare installation av form av kabelstegar och maskiner är har en Potentialutjämning dragen till sig. Dock Det vi har fått uppdrag är att alla nya stegar ska ej göras något med och nya maskiner ska endast "maskinjordas" i form av en Svart MK/RK. Alla maskiner är ihopkopplade med varandra både kablar och metallstag etc.

Detta tycker jag låter vara lustigt.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 16:18 #13 av Marcus Lundström
I Länsförsäkringars Handbok för installationer i lantbruk står det att i utrymmen för "husdjur" ska det anordnas kompletterande skyddsutjämning där även utjämning av armering ska ingå. Med utrymmen för husdjur menar de då djurstall.

Min handbok är från 2004, någon som vet om det fortfarande är krav i djurstall eller bara en rekommendation?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 16:44 #14 av Johannes Hammarstedt

Marcus Lundström skrev: I Länsförsäkringars Handbok för installationer i lantbruk står det att i utrymmen för "husdjur" ska det anordnas kompletterande skyddsutjämning där även utjämning av armering ska ingå. Med utrymmen för husdjur menar de då djurstall.

Min handbok är från 2004, någon som vet om det fortfarande är krav i djurstall eller bara en rekommendation?


I "Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet" som ligger på elsäkerhetsverkets sida (daterad april 2011) står bl.a. följande:

I samband med nybyggnationer och större ombyggnader där golven
gjuts om, ska alltid kompletterande skyddsutjämning anslutas till
armeringen.

och

Den metod som i första hand rekommenderas är att en varmförzinkad
så kallad staglina eller homogen stålledare (50 mm²) fästs på armeringsmattorna
med två vajerlås eller klämförband på varje matta.


Men ett krav, nä, det är en handbok med råd.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 16:50 - 23 aug 2013 18:22 #15 av Mats Jonsson

Marcus Lundström skrev: I Länsförsäkringars Handbok för installationer i lantbruk står det att i utrymmen för "husdjur" ska det anordnas kompletterande skyddsutjämning där även utjämning av armering ska ingå. Med utrymmen för husdjur menar de då djurstall.

Min handbok är från 2004, någon som vet om det fortfarande är krav i djurstall eller bara en rekommendation?

Elinstallationer i lantbruk regleras av SS 4364000, utgåva 2009 med de särskilda regler som finns i avsnitt 705 som bland annat gäller för lantbruk. Här talas om kompletterande skyddsutjämning i utrymmen för husdjur.

En nyare version av den handbok du refererar till finns att ladda ner gratis på länken nedan. Handboken är dock en partsinlaga som kan medföra kostnader utöver svensk standard.

eltrygg.se/work/Elinst_lantbruk.pdf

Johannes och jag råkade nog svara samtidigt, låter dock mitt svar ligga kvar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 17:30 #16 av Rikard Ågren

Bo Siltberg skrev: Kravet på skyddsutjämning gäller endast om
- armeringen har kontakt med jord,
- är tillförlitligt sammankopplad och
- är direkt eller indirekt berörbar (inomhus).


Alla tre måste alltså vara uppfyllda. Så då kan man helt enkelt dokumentera att armeringen inte är sammanbunden så spelar de andra två villkoren ingen roll

Men om det är så att armeringen är sammanbunden och ett fjärrvärmerörs infästning tar i armeringen så sitter man på pottkanten? Hur man nu ska kunna kolla det i efterhand

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 17:44 #17 av Johannes Hammarstedt

Rikard Ågren skrev:

Bo Siltberg skrev: Kravet på skyddsutjämning gäller endast om
- armeringen har kontakt med jord,
- är tillförlitligt sammankopplad och
- är direkt eller indirekt berörbar (inomhus).


Alla tre måste alltså vara uppfyllda. Så då kan man helt enkelt dokumentera att armeringen inte är sammanbunden så spelar de andra två villkoren ingen roll

Men om det är så att armeringen är sammanbunden och ett fjärrvärmerörs infästning tar i armeringen så sitter man på pottkanten? Hur man nu ska kunna kolla det i efterhand


Det kan man inte kontrollera i efterhand.
Jag vill minnas att herr Jonsson här ovan skrev en text om just detta på, var det voltimum för en 2-3 år sedan?
Jag gick dock bet på att googla fram den...

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 18:38 #18 av Mats Jonsson

Bo Siltberg skrev: Kravet på skyddsutjämning gäller endast om
- armeringen har kontakt med jord,
- är tillförlitligt sammankopplad och
- är direkt eller indirekt berörbar (inomhus).
Dvs endast när den kan föra in jordpotential i byggnaden (=främmande ledande delar), och det handlar alltså om skydd mot elchock.


Nja, jag håller inte med riktigt här vad gäller första strecksatsen och sista meningen.

Huvudkravet för anslutning gäller ledande delar, inte endast främmande ledande delar.

Det vill säga armeringsjärn ska anslutas om båda följande villkor är uppfyllda:
1. är tillförlitligt sammankopplade, det vill säga en medveten handling
2. är berörbar

Om endast den ena är uppfylld behövs formellt sett ingen anslutning.

Vi får heller inte glömma att villkoret om skyddsutjämning gäller generellt för skyddsåtgärden skydd mot elchock genom automatisk frånkoppling av matningen, det vill säga oberoende av om man använder TN-, IT- eller TT-system.
Personligen kan jag tycka att skyddsutjämning blir mer intressant i TT-system men så är inte reglerna skrivna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 18:41 #19 av Mats Jonsson

Rikard Ågren skrev: Men om det är så att armeringen är sammanbunden och ett fjärrvärmerörs infästning tar i armeringen så sitter man på pottkanten? Hur man nu ska kunna kolla det i efterhand

Om armeringsjärnen har kontakt med fjärrvärmerör eller inte har inte med saken att göra. Se även mitt föregående svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 18:58 #20 av Bo Siltberg
Hmm ja, minnet har lite svårt att hålla isär fakta och uppfattningar ibland :blush:

Att kravet är skrivet som att alla utifrån inkommande ledande delar ska skyddsutjämnas beror väl ändå på att de kan föra in jordpotential?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.067 sekunder

Senaste foruminlägg