Konstigt hängade plattformar i högspänningsledningar

18 apr 2012 15:24 - 18 apr 2012 15:25 #1 av Patrik Hedlund
I denna tråd på Byggahus.se så har en person bifogat en bild och ställt en fråga om vad det är som hänger i ledningarna.
Inget svar har kommit än och jag själv blev lite nyfiken. Tobbe eller någon annan högspänningsryttare kanske sitter på svaret?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2012 20:02 #2 av Martin
Är ett skydd som sagt för att kablar/varje ej ska hänga ner.

På lite mindre vägar som det går en HSP över så står det ibland 4 stolpar runt om med vajer/ i Balk högst upp. detta för att förhindra att evt kabel blir liggandes på vägen om olyckan är framme.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 08:08 #3 av Kent Pedersen

Martin Lund skrev: Är ett skydd som sagt för att kablar/varje ej ska hänga ner.

På lite mindre vägar som det går en HSP över så står det ibland 4 stolpar runt om med vajer/ i Balk högst upp. detta för att förhindra att evt kabel blir liggandes på vägen om olyckan är framme.


Enligt en kommentar på sidan: De där prylarna är skydd så att inte topplinan trillar ner på vägbanan när man byter topplinor. Svenska kraftnät kör hårt med topplinebyten just nu.

Kent

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 18:44 #4 av Tobias Karlsson
Martin: Du tänker på skydden som ska förhindra att spänningsförande lina ramlar ner på vägen, de är jordade och linjen ska lösa om något ramlar ner.
(sedan får du aldrig kalla linor för kabel...då bör du byta yrke=)

De på bilden ovan är till för linjedragning i befintligt nät. De används för undvika att linan kommer ner i väg eller på backen. Dels för att undvika olyckor men även för att linorna inte får komma i kontakt med marken, då de lätt blir skadade eller fulla med smuts som kan orsaka problem senare.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 apr 2012 18:48 #5 av Johan Sponton

Tobias Karlsson skrev: Martin: Du tänker på skydden som ska förhindra att spänningsförande lina ramlar ner på vägen, de är jordade och linjen ska lösa om något ramlar ner.
(sedan får du aldrig kalla linor för kabel...då bör du byta yrke=)

De på bilden ovan är till för linjedragning i befintligt nät. De används för undvika att linan kommer ner i väg eller på backen. Dels för att undvika olyckor men även för att linorna inte får komma i kontakt med marken, då de lätt blir skadade eller fulla med smuts som kan orsaka problem senare.


Du är så vis TK. :P

Linjemästare
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2012 19:16 - 28 apr 2012 21:15 #6 av Tobias Karlsson
Martin: En sådan här som du tänkte på?


/Linjemästare Karlsson
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2012 21:31 - 28 apr 2012 21:33 #7 av Martin
Tobias Karlsson Inte redigt. Det ser ut som någon annan skyddsordning.

Det jag snackar om är att en HSP ledning korsar en väg så är det ibland 4 stolpar vid vägen. 2 st på varje sida med ungefär samma avstånd imellan. ligger I-balk eller vajer spända imellan dessa för att förhindra att hsp blir liggande på vägen och istället åker ner i diket eller blir hängandes.

www.google.se/url?source=imglanding&ct=i...F3_oF8xCNlV34CM-EDHw

något liknande jag snackar om. träpålarna då.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2012 07:12 #8 av Tobias Karlsson
Sådana har jag bara sett under lindragning, aldrig permanent.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2012 08:58 #9 av Martin
vet var det står ett par permanent iaf. dock en bit ifrån här jag befinner mig nu.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2012 10:59 #10 av Tobias Karlsson
Vart i Sverige är det? Långt norrut eller? Hade varit "roligt" att se som den linjenörd man är =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2012 16:41 #11 av Martin
Närheten av Älmhult om jag inte minns fel. Om jag minns rätt så var den bara på 3-10Kv. För visst kan man väl räkna ringarna på isolatorerna för att typ kunna säga hur många Kv det går i en hsp? (iaf på de mindre hsp'na?)

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2012 18:14 #12 av Tobias Karlsson
Stämmer bra, man kan räkna, men bara grovt, storleken och arian på tallrikarna kan variera.
Så de kör med en sådan lösning på 10kvolten? Låter onödigt, säker på att de inte är på gång att byta någon lina?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2012 19:02 - 29 apr 2012 19:08 #13 av Martin
Hehe nej isf är de väldigt försenade. Har säkert stått så i 10år om inte mer!
Fick höra det när jag och en äldre gubbe var ute och mätte jordtag på runt 150 transformatorstationer ute i skogarna för ett par år sedan.

EDIT: till ett tidigare inlägg i tråden så skrev jag slarvit nog 'lina' som kabel. Dock finns det ju riktig jordkabel som häger lite runtom i landet som det bara är att gräva ner. men de är fåräknade. Vet på ett sätlle där de hade ca 500m så till en industri. Dock nergrävt idag då det ligger ett handelsområde där sen något år tillbaka.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2012 17:11 #14 av Tobias Karlsson
Jordkabel i luften? Det är nog jordkabel gjort för luft som du sett, den bör man inte gräva ner då den är gjord för att ha i luft.

Men det låter konstigt att ha sådana skydd för 10kv, onödigt om inte annat, finns ju smidigare lösningar.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2012 08:46 - 02 maj 2012 08:46 #15 av Johannes Hammarstedt

Tobias Karlsson skrev: Jordkabel i luften? Det är nog jordkabel gjort för luft som du sett, den bör man inte gräva ner då den är gjord för att ha i luft.

Men det låter konstigt att ha sådana skydd för 10kv, onödigt om inte annat, finns ju smidigare lösningar.


Han menar nog kabel som är godkänd för att förläggas i luft, vatten och mark typ: http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_245394/Axclight_F_LT_12_kV.html#top

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2012 14:52 - 04 maj 2012 14:52 #16 av Oskar
jag har också sett arrangemanget med 4 stolpar med vajer uppspänt mellan sig i en kvadrat om ca 10x10 meter runt en landsväg, där det korsade en 10kV ovanför, samtliga stolpar hade eget jordtag och dessutom var detta arrangemang anslutet till 10kV-ledningens jordlina.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2012 14:57 #17 av Martin
kommer du ihåg var du har sett detta?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2012 21:53 #18 av Oskar
här: www.hitta.se/karta?ref=start#var=fr%C3%B...%22h%C3%A4r%22%7D%5D

exakt mitt över pricken, om du tar bort pricken så kan man se skuggan av 2 av stolparna på vägbanan, det går en 400kV linje bredvid vägen också, 10kV:en går under 400:an och korsar vägen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2012 11:20 #19 av Tobias Karlsson
Så 400kv passerar där också? Kanske därför de har extra skydd under 10kvolten då.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2012 20:59 #20 av Martin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.126 sekunder

Senaste foruminlägg