EBR P2 - Skillnad på kopplingsarbete och avbottsarbete?

24 mar 2017 07:48 #1 av Johan
Hej!

Sitter och gör en P2-kalkyl för ett kablifieringsprojekt och försöker förstå skillnaden på koderna 31261 Kopplingsarbete HSP och LSP / 31263 Avbrottsarbete 0,4kV. Har läst på EBR-e och exakt samma saker ingår i båda koderna så jag har svårt att veta hur jag ska mängda det hela. Dom kostar dessutom nästan precis lika mycket så jag blir inte klokare av det heller.

Vore jättetacksam om någon kunde förklara den skillnaden för mig.

Finns det kanske någon mer förklarande text över kodera i P1 och P2?

Stort tack!

Mvh
Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2017 18:29 #2 av Michell Martic
Kan kanske tänkas att 31261 kostar mer då den är generell för lokalnät och därmed omfattar driftplanering av högspänning medans 31263 enbart omfattar lågspänningsfördelning med överlåtet kopplingsansvar och därmed inte är i behov av driftplanering.

...men jag vet inte. Bara gissar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2017 13:04 #3 av Mikael Malmgren
Förklaring av tidsunderlag för "Avbrotts-,idrifttagnings-, och aviseringsarbete"

1. Omfattning
•Avbrottsarbete, idrifttagningsarbete och avisering av kunder i fält.

2. Förutsättningar
•Skriftliga förebilder för avbrott finns tillgängliga.

3. Resurser
•1-2 distributionselektriker.

4. Arbetsbeskrivning
•Kopplingsåtgärder i nätet i samband med avbrott och idrifttagning

•Avbrottsarbete i HSP- och LSP-nät , Luftlednings- och jordkabelnät.
•Avisering av kund i fält.

I P2 finns 312-61, -62, -63 och -64 att välja mellan beroende på typ av nät.
P2 sammanvägningar från P3 där det finns kopplingsarbete på HSP och LSP samt avbrottsarbete beroende på om det är JK eller LL i HSP- resp LSP-nät, 7 olika kategorier.

I P3 definieras kopplingsarbete i Hsp/Lsp-nät som driftomläggning i samband med avbrott.

Skulle kunna menas då att det kan ingå flera andra kopplingsarbeten i samband med ett avbrottsarbete.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg