Är förimpedans och jordslutningsimpedans samma sak?

18 jan 2016 06:32 #21 av Bo Siltberg
Ja det där var ingen bra användning av jordslutningsimpedansen, och helt onödig då man får värdet på högsta kortslutningsström/lägsta impedans från nätägaren. Det är nog t.o.m bättre att själv mäta upp Ik2 och därifrån beräkna Ik3 istället för att försöka räkna baklänges på jordslutningsimpedansen.

För sakfrågan verkar det vara så att begreppet förimpedansen faktiskt saknar definition, därav de olika tolkningarna!? Namnet är ju väldigt allmänt. Ett och samma ord kan ju också ha flera betydelser beroende på i vilket sammanhang de används.. Det har dock varit med länge i svängen och har sin outtalade definition i lågspänningsnät. De som dimensionerar kärnkraftverks har säkert en annan bild av vad den innehåller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2016 15:14 #22 av Michell Martic
Ni hängde nog båda upp er på något helt annat än det jag syftade till.

Min poäng var inte själva uträkningen utan snarare att man uttryckligen påpekar att förimpedansen är just en enfasig storhet samt att förimpedansen jämställs med jordslutningsimpedansen i sammanhanget. Likaså är det i de flesta nätberäkningsprogram.

För övrigt bör man nog läsa dokumentet i sin helhet för att poängen med en sådan formel ska framgå tillsammans med syftet med dokumentet. Det är dock en annan poäng!
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2016 15:33 #23 av Oskar Ståhl
Hej

Är förimpedans och jordslutningsimpedans samma sak?

Förimpedans syftar på jordslutningsimpedansen framför ledningen som skall dimensionerinas och jordslutningsimpedansen kan syfta på både förimpedansen men även på hela felkretsen impedans vid jordslutning dvs även impedansen i den kontrollerande ledningen beroende på sammanhang.

Jag dimensionerar endast ledningar för lågspänning och får nog anse att förimpedans är ganska vedertaget att det syftar på impedansen fas till jord. Men det kan ju vara bra att tänka på att som Martin skrev att det kan betyda olika beroende på var du är.

/Oskar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2016 17:27 #24 av Bo Siltberg
Vi har sett exempel nu där begreppet förimpedans tolkas olika i olika skrifter så det är nog bäst att vi försöker glömma detta ord och använda jordslutningsimpedans när det är precis det vi menar, det är ett så attans långt och krångligt ord bara...

Man kan uppenbarligen inte begära att få ett värde på "förimpedansen" för då kan man antingen få den högsta eller lägsta som svar. Man måste i så fall samtidigt tala om vad man ska ha värdet till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2016 18:35 #25 av Rikard Ågren
Hur anger man jordslutningsimpedansen då? Förimpedans brukar man väl skriva Zför, eller?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2016 20:36 #26 av Bo Siltberg
Jag har brukat använda Zför ... får hitta på nåt annat nu, Zjf kanske, analogt med Ijf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2016 06:54 #27 av tobi
på mina gruppförteckningar i central skriver jag,
Uppmätt värde för förimpedansen 90 mOhm

om man ska vara petig ska man skriva
Uppmätt värde för jordslutningsimpedansen 90 mOhm?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2016 11:59 #28 av Bo Siltberg
Jag börjar bli mer o mer intresserad av ursprunget till "förimpedans" och hur det historiskt har tolkats. Är det ett enda ursprung som har klonats eller två (eller fler) separata spår? Själva ordet i sig säger ju ingenting om värdet är högt eller lågt, dvs i vilket sammanhang det gäller. Något för William kanske om vi kunde locka hit gubben :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2016 15:21 #29 av Stefan Ericson
För impedans, borde väl vara när man skruvar fast L1, L2, L3 i ett skruvstäd med koppar backar. Sedan slår till 130kV:en.
Jordslutning, borde vara, när en fas läggs mot PEN.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2016 15:37 #30 av Olle Andersson

Stefan Ericson skrev: För impedans, borde väl vara när man skruvar fast L1, L2, L3 i ett skruvstäd med koppar backar. Sedan slår till 130kV:en.


Nä det du beskriver kallas Darwins Lag, "Natural Selection", Den starke överlever osv osv...

Naturens sätt att diskvalificera dem som inte bör syssla med elektricitet...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2016 17:43 #31 av Michell Martic
Tittar man i dimensioneringsstandarderna inom lågspänning för IT-nät så används uttrycket även där.

Jag vidhåller nog att ordet förimpedans inte hör hemma i högspänningssammanhang Stefan, åtminstone har jag ännu inte träffat på någon som använder det.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2016 18:08 #32 av Bo Siltberg
Annars är det en talande beskrivning av Stefan av hur en trefasig kortslutning ser ut :)
Frågan är hur det kan inträffa i verkligheten, trefasig ljusbåge i en brytare kanske?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2016 18:19 #33 av Stefan Ericson
När jag gick i skolan, så räknade vi på kortslutnings strömmar. Vår lärare sa att det här kommer att bli viktigare i framtiden och det är nog ett av de områdena som ändrat sig mest, innom elen.
Så här räknade vi. Oändligt med effekt innan transformatorn. Så det var transformatorns impedans + lednigarnas som gav kortslutnings strömmen.
Olle, jag skulle hellre sitta en varm sommardag på sjön med en kall öl i ena näven och en het tjej i andra, än att vara vid skruvstycket när det smäller. Jag har sett resultatet efter en 3fas kortslutning på 20kV, med transformator och 130kV på andra sidan av väggen. Säkringarna gick på både nord och syd gående matningar till ställverket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg