Effektreserven

10 dec 2015 19:09 #1 av Jan Wahlberg
Lagen (2003:436) om effektreserv säger att Svenska kraftnät ska se till så att det finns en effektreserv på högst 2 000 MW under vinterperioden. Lagen gäller fram till den 16 mars 2020.
www.svk.se/aktorsportalen/elmarknad/effektreserv/

Möjligen dags att se över den lagen, sätta 2500-3000MW som nivå?
Om Ringhals 1 o 2 stängs, kanske elpriset stiger så de lyckas köra verken utan underhållsstopp vintertid..(!) Men, en kall vinter, utan den produktionskapaciteten, hur stor buffert har Sverige egentligen.

På mitt jobb har vi legat med i den upphandlade Effektreserven. 1 gång under 4 år har den aktiverats, för oss.
Vi har 5250hk på 3 dieslar, tänker på energipolitiken varje gång vi provkör dom:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2015 19:16 #2 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effektreserven
Det är väl komunala energinolag som eldar sopor och tjokolja, Danskar och Tyskar som eldar kol när det är kallt. Jag tror att folk satte in vedkamimer när priset var 14kr/kWh.
Elpriset är lågt nu och varit det länge.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2015 05:01 #3 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Effektreserven
Den där effektreserven är nog precis vad lagen kräver, och inte ett dugg mer än så.

För nägra veckor sedan så fick vi starta våran gasturbinanläggning några timmar på måndagsmorgonen, för många kaffebryggare som gick igång oväntat då...

Och kärnkraftverk servas när dom behöver service - helt oberoende av datum eller årstid.
Det är de flesta nog rätt nöjda med, alternativet vore havererande kärnkraftverk, eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2015 07:58 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effektreserven
Odd, i Västervik fans det förr itiden gasturbiner. Jag trodde inte det fans kvar, som effektreserv. Hur stor effekt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2015 12:08 - 11 dec 2015 12:20 #5 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Effektreserven
Tja, våran gamla antikvitet kan peta ut sådär 38MW efter en pålastningstid av några tiotal sekunder, om vi är lite taskiga mot henne. Används normalt för/till att stötta 70kV-nätet när något av blocken trippat och ligger på 70 (istället för 400)... Den drar sådär en halvliter fotogen (Jet-A1) per producerad kWh el (räkna med minst 20m3 i timmen), så det blir ingen billig el. Och det är tur att bränslecisternerna är stooora...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2015 12:32 #6 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effektreserven
När det gäller gasturbiner, så är det väl djust att det går fort vid uppstart, som är viktig. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2015 14:57 #7 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effektreserven
Fins det någon som vet om Karlshamn fins kvar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2015 18:51 #8 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effektreserven
Odd, jag tycker det verkar bra med .5 l/kWh. Mitt disel elverk tror jag tar 0.4l/kWh. Max 7.5kW.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2015 12:44 - 12 dec 2015 12:45 #9 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Effektreserven
Jag vet inte om frågan är relevant här, men vad är troligaste anledningen till att ett värmekraftverk blir skyddsobjekt idag? Att det är anslutet till stamnätet lr är med i effektreserven?
Sambon jobbar på ett vkk och hon berättade att dom håller på o bygger om för att bli ett fullfjädrat skyddsobjekt.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2015 13:06 #10 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Effektreserven
Jag var i södra Stockholm på en sopförbrännings anläggning och dom var skyddsklassade. Det är nog så att värme producenter är skyddade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2015 15:18 #11 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Effektreserven
Magnus,
det mesta offantliga omfattas numera. Plus allt som grönpissare och andra uppmärksamhetskåta muppar kan få för sig att använda för sina syften...

MSB: "Skydd av samhällsviktig verksamhet handlar om att säkerställa en förmåga att förebygga, hantera och återhämta sig från allvarliga störningar hos de verksamheter och funktioner som är av betydelse för befolkningens liv och hälsa, samhällets funktionalitet samt våra grundläggande värden."

Enklast är då att göra platsen/objektet/funktionen till ett av länsstyrelsen beslutat skyddsobjekt - då har skyddsvakter etc extraordinära rättigheter - och mupparna blir minst dömda för olaga intrång genom att bara ha varit där...
Följande användare sa tack: Magnus, Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2015 22:49 - 12 dec 2015 22:50 #12 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Effektreserven
Felcitat..

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2015 22:50 #13 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Effektreserven

Stefan Ericson skrev: Jag var i södra Stockholm på en sopförbrännings anläggning och dom var skyddsklassade. Det är nog så att värme producenter är skyddade.


Aktuell anläggning ägs nästan säkert av samma ägare som den du var på.
Dom eldar sopor ett par mil väster om stockholm.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg