IED multi vendor testing

06 aug 2015 20:06 #21 av Torbjörn Forsman
Om man går tillbaks till hur utbildningarna såg ut förr i tiden, så hade väl det där varit utmärkta arbetsuppgifter för en drifttekniker eller gymnasieingenjör med elkraftinriktning. Synd att 4-årig teknisk linje inte finns kvar i den nya gymnasieskolan. Den gamla driftteknikerutbildningen utgjordes av någon 2-årig gymnasielinje (t ex el-tele eller styr- och regler) och därefter 2 år på högskola.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2015 20:45 #22 av Michell Martic
Men vad motsvarar 4-årig teknisk idag? Har förstått det som att om man bakar ihop elprogrammet på 3 år, lägger till kurserna för allmän behörighet (med HSP-delen) samt de mattekurser och fysikkurser som finns på gymnasienivå idag så skulle man kunna möta kunskapsnivån.

Min åsikt gällande "Teknis"; Ett politiskt misslyckat beslut att ta bort detta program. Just denna typ av folk som elkraftbranschen har störst behov av framöver. Någon som är lite mittemellan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2015 17:43 - 07 aug 2015 17:43 #23 av Michell Martic

Mikael Malmgren skrev: Näten byggs ofta i maskor men vad jag vet så är dessa så gott som alltid öppna i en frånskiljare någonstans. Som du nämner själv så blir hanteringen av selektiviteten mycket svårare i ett maskat nät. De enda maskor jag har stöt på är när man kör med parallella kablar från olika fack till samma kund.

Undersökte saken och precis så som du beskrev det ser det ut. Någonstans i slingan ligger alltid en brytare med normalt kopplingsläge "från". Slingorna är alltså inte slutna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 aug 2015 18:15 #24 av Mikael Malmgren

Michell Andersson skrev: Har förstått det som att det börjar råda större och större brist på provare inom reläskydd. Vilket är det lägsta utbildningskravet egentligen för att överhuvudtaget syssla med detta? Det känns nämligen som att en elektrikerutbildning är inte bara under målet utan även fel inriktning. Men samtidigt känns det som att en högskoleingenjör inom elkraft kanske är överkvalificerad? Nu syftar jag inte på utredningar utan enbart provande. Alltså någon som kontrollerar strömtrafonas riktning och att skydden faktiskt löser som de ska o.s.v.


Skulle säga någonstans mellan elektrikerutbildning och högskoleingenjör. Det finns inga utbildningar som riktar in sig på detta området vad jag vet. Det känns som att de som finns är självlärda, har råkat ramla in i yrket som driftsättare. Jag tror att några av våra (Rejlers) provare är högskoleingenjörer.
Det viktiga är att man är duktig på att läsa scheman, kunnig på datorer och läsa engelska manualer.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2015 17:45 #25 av Michell Martic
Har projektet fortsatt under sommaren eller har ledighet kommit i vägen? Kommer det fortsätta under hösten eller är det avslutat? Finns det några slutsatser du får lov att delge här?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 feb 2016 18:09 #26 av Michell Martic
Satt och läste på dLabs hemsida under dagen. Ingick dLabs koncept i testet?

De verkar verkligen tro på sin produkt, jag undrar om den verkligen är så bra som den påstås vara.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 feb 2016 20:33 #27 av Mikael Malmgren
Var ett utvecklingsprojekt med dem som inledde hela testet.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2016 16:55 - 15 jun 2016 16:57 #28 av Mikael Malmgren
Lyckades få ihop en rapport också. :)

OBS! Reklam Reklam Reklam. :P

www.mmalab.se


Test av reläskydd för att se hur de hanterar transienta-intermittenta jordfel.

Skydd som ingår i testet är bl.a.;

Siemens SIPROTEC 4 7SJ62
Schneider Electric MiCOM P132
VAMP 255
Erbele EOR 3D
ABB REF 615
Schneider Sepam S40
Dlaboratory
ABB RXHL 421

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg