Nordpoolspot och Statnett

02 feb 2015 13:04 - 02 feb 2015 13:12 #1 av Stefan Ericson
Hej på er!
Startar en tråd om vår elmarkna och hur den fungerar.
Den ändrar sig hela tiden och därför är det viktigt att gå in och kolla när det händer.
Adresser
www.nordpoolspot.com/#/nordic/table
www.statnett.no/en/market-and-operations...m/nordic-power-flow/
Ämnet är låst.
02 feb 2015 14:54 #2 av Mikael Malmgren
Varför inte istället gå in på Svenska Kraftnät?
www.svk.se/Drift-och-marknad/Kraftsystemet/

Klicka på "Aktuell driftsituation" så har du samma karta som Norska Statnett.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson
Ämnet är låst.
02 feb 2015 15:24 #3 av Stefan Ericson
Tack Mikael!
Bara att jag inte hittat den. :)
Ämnet är låst.
03 feb 2015 13:16 - 03 feb 2015 21:40 #4 av Stefan Ericson
Hej på er!
Nu kommer några påståenden, så får vi se vad som stämmer sedan. :)

Norrmännen bestämmer.
Dom vill slå ut svensk kärnkraft.
När finnarna får igång sitt kärnkraftsverk, som dom har hållt på med i tio år, på 3 MW, så blir det katastrof för producenterna.
Danska elnätet med för mycket vindkraft, skulle inte fungera utan svensk och norsk vattenkraft.
Elproducenternterna använder svensk kärnkraft till att köra elpriset.
Det verkar som om kolkraft, olja och kärnkraft kommer att behövas under vintern.
Tekniskaverken i Linköping installerar solcells anläggningar på 20kW, som kostar 300 000kr st. Dom blir inte av med värmen på sommaren, när dom bränner sopor.
Jag tror att även kraftproduktionen i europa, behöver nordpool för att fungera.
När jag var i USA i början på 80 talet, sa läraren. Bästa sättet att åka ut från en marknad, är att försöka styra den.
Ämnet är låst.
03 feb 2015 16:16 #5 av Stefan Ericson
OKG i Oskarshamn, gick 2 milijarder back förra året. Efter det började O1 fungera. Dom körde knappt med den på 10 år. Jag tror dom fått order att stå still från Tyskland. Dom har Tyska och finska ägare.
När jag skickat e-mail till dom och skrivit, att jag hittat felet! Det är någon som haft blå piller i fickan och hål i fickan, för nu står det igen! Så svarar dom inte. Det sitter väl någon liten tjej på kundtjänsten. Om man beskyller dom för att köra elpriset, så svara dom direkt. Nej det gör dom inte.
O3 ÄR världen största reaktor nu, och den stannar så fort priset sjunker. Nu är den i drift. Nu står R4 i ringhals. Den stannar dom i februari med planerat stopp. Den kommer säkert stå hela månaden.
Av Sveriges reaktorer står nu 3 av 10. En sådan produktivitet inom CNC branchen, skulle leda till att den åker ut.
Ämnet är låst.
04 feb 2015 09:39 #6 av Stefan Ericson
Hej på er!
Nu ser ni ett extrem läge. Det högsta elpriset i vinter. Svensk och Norsk vattenkraft, går för fullt. Thermal, producerar mer än svensk kärnkraft. Det blåser knappt något.
Ämnet är låst.
04 feb 2015 17:09 #7 av Martin
Svar från Martin i ämnet Nordpoolspot och Statnett
Konstigt detta.
Men de vill väl hålla elpriset högt och sen vill ingen bo jämte ett kärnkraftverk etc.
De flesta vatten verk går för fullt och älvarna är utbyggda ganska bra och kostar idagens pengar förmycket att dämma upp nya ställen.

Men jag hade gärna sett mer kärnkraftverk iaf. Det hade satt snurr på Sverige en hel del.

42
Ämnet är låst.
04 feb 2015 22:10 #8 av Stefan Ericson
Martin!
Fransmännen har byggt ett kärnkraftsverk i England. Dom har blivit garantetade ett pris på 1 kr per kW/h. Det är dubbelt så högt som priset i dag.
Ämnet är låst.
05 feb 2015 07:18 #9 av Paul Wargenstahm
En sak är i alla fall helt klar... Om fransmännen börjar bygga kärnkraftverk i Sverige så emigrerar jag. :blink:

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.
Ämnet är låst.
05 feb 2015 09:36 #10 av Stefan Ericson
Hej på er!
SVT Txt 127 4.
Mer än 20 milijarder i förlust, på 2 år.
Ämnet är låst.
07 feb 2015 21:07 - 08 feb 2015 09:22 #11 av Stefan Ericson
Hej!
I dag har ni sett att vind och thermal har överstigit vatten och vind. Priset har sjunkit.
Ämnet är låst.
08 feb 2015 09:28 #12 av Stefan Ericson
Nu exporterar Danskarna strömm och Norrmännen importerar. Priset på dk1 16 euro/MW. Jag undrar vad daska politiker tänker, när dom upptäcker, att så fort det blåser så får dom inte betalt.
Vi är mitt i vintern nu.
Ämnet är låst.
11 feb 2015 16:04 - 11 feb 2015 16:06 #13 av Stefan Ericson
Hej på er!
Nu blåser det knappast, ändå importerar Danskarna inte så mycket. Dom kör kol kraf och annat. Det gör att priset stiger i se4 och se3.
Ämnet är låst.
13 feb 2015 11:56 #14 av Stefan Ericson
Nu till helgen har priset sjunkit. Kärnkraften går med förlust, enligt dom själva.
Ämnet är låst.
15 feb 2015 12:52 #15 av Stefan Ericson
Nu exporterar Sverige och Danmark. Norrmännen importerar, och deras produktion unyttjas til ca 60%. Samma pris över hela nordpool.
Ämnet är låst.
24 feb 2015 15:17 #16 av Stefan Ericson
Nu är vintern slut och alla kärnkraftverk går som borde gå. 2st står.
Sverige exporterar ström. Norge har dragit ner sin produktion. Priset samma som mitt i vintern. Kärnkraften går med förlust enligt dom själva. Dom kör ändå. Som jag ser det har norrmännen bestämt sig för att hålla ett pris.
Ämnet är låst.
28 feb 2015 12:56 #17 av Stefan Ericson
I morgon, det lägsta priset hitills i år.
Ämnet är låst.
28 feb 2015 17:34 #18 av Anders Svensson
Det skulle eventuellt regna en skvätt också.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.
Ämnet är låst.
05 mar 2015 19:29 #19 av Stefan Ericson
Nu har elpriset varit lågt länge. Då stannar ett par reaktorer. Precis som vanligt.
Ämnet är låst.
06 mar 2015 12:06 #20 av Stefan Ericson
Priset, sjönk ändå. Dom påstår att reaktorerna går på sina hemsidor. Ändå producerar, kärnkraften bara 6 GW.
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.090 sekunder

Senaste foruminlägg