+40Vdc, +400Vdc, +4000Vdc Framtidens nät?

27 jul 2015 19:27 #161 av Michell Martic
Vanligt folk är kanske inte helt införstådda med svårigheterna med att allt skulle anpassas till dessa spänningar och dessutom med likspänning... Att kunna ladda mobilen är knappast det enskilda motivet till att distribuera kraft och därmed är det väl heller inte rimligt att hela elnätet skulle anpassas efter detta. Av den anledningen så tycker jag att det är fullständigt orimligt att alla befintliga nätdelar i Sverige skulle bytas ut till likspänningssystem för andra spänningsnivåer. När man ändrar spänningen i en kabel så ska man tänka på två saker:
Om spänningen höjs så ska kabeln klara den nya spänningen utan att isolationen ger vika.
Om spänningen sänks så ska kabeln klara den ökade belastningsströmmen eftersom uttagen effekt antagligen inte kommer ändras.
Kontentan av detta är att många kablar skulle behöva bytas ut.

Men om vi istället skulle se enbart till hushållselen så finns det väl ingenting som säger att du inte får lov att utföra hela ditt hus som en klenspänningsinstallation på 40V DC. Man kan ju istället fråga varför du inte gjort detta i det egna huset om det nu är så praktiskt?
Följande användare sa tack: Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2015 20:15 #162 av Torbjörn Forsman
Man måste ju också komma ihåg en del nackdelar med likströmsdistribution som man inte kommer ifrån hur billig och avancerad kraftelektroniken än blir.

Problemen med krypströmmar och gradvis försämrad isolation i fuktig miljö blir värre vid likström än vid växelström eftersom jonvandringen hela tiden sker i samma riktning.

Det är svårare att bryta likström än växelström eftersom det inte finns några nollgenomgångar som är naturliga tillfällen för en ljusbåge att slockna. Det ställer till med problem i många sammanhang - allt från att strömbrytare i småapparater och elinstallationer måste dimensioneras mycket kraftigare än vi är vana vid från växelströmsnät med bättre snäppmekanismer, stora brytavstånd och kanske gnistsläckningsanordningar, till problem med att obetydliga åsköverspänningar ger stående ljusbågar över isolatorer på friledningar. Smältsäkringar, dvärgbrytare mm får mycket lägre brytförmåga vid likström än vid växelström.

Överspänningsskydd som t ex zinkoxidvaristorer kan åldras i förtid om de utsätts för likspänning år ut och år in.

Vagabonderande strömmar i marken pga bristfälliga jordtag mm ställer till med mycket värre korrosion på rörledningar och andra nergrävda metallföremål än vid växelström. Det är problem som idag är välkända i närheten av likströmsmatade spårvägar och järnvägar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2015 08:24 #163 av Stefan Ericson
Nu tycker jag ni missar hela poängen.
Fördelen är att samma apparat går att använda i hus,bil,båt,flyg,buss,tåg osv.
Även om det fins 40Vdc i ett hus så går det att mata med växel spänning och sedan likrikta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2015 08:57 - 28 jul 2015 08:58 #164 av Michell Martic
Som du själv beskriver var precis så jag menade med sista stycket i mitt senaste inlägg.

Michell Andersson skrev: Men om vi istället skulle se enbart till hushållselen så finns det väl ingenting som säger att du inte får lov att utföra hela ditt hus som en klenspänningsinstallation på 40V DC. Man kan ju istället fråga varför du inte gjort detta i det egna huset om det nu är så praktiskt?

Så jag förstår nog hur du menar, men ser för många praktiska problem. Det är ungefär som att fråga någon om de inte skulle tycka att det vore toppen att vinna tillräckligt på lotto för att de ska bli ekonomiskt oberoende. De flesta skulle säkert svara ja på den frågan. Men om man sedan berättar vad de måste lägga ut i pengar på lotter för att vara säkra på att vinna så bleknar vinsten som inte står i proportion till kostnaden.
Följande användare sa tack: Mikael Malmgren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2015 09:03 #165 av Stefan Ericson
Jag tror att det är viktigare att börja med bilar. Jag vet inte riktigt hur stor generatorn är i min D5, men säkert över 100A. Skulle spara koppar och vikt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 08:35 #166 av Stefan Ericson
Tommy, det är nog det som är problemet här. Pratade med Marianne i Göteborg som jobbat med sjukvård, 65 år gammal.
Jag frågade vore det inte bra att ha en knapp eller ett ljus relä som tänder alla fönster belysnig samtidigt? Svar ja.
Vore det inte bra om det var en spänning som inte känns eller någon kan dö av? Ja.
Vore det inte bra om en mobil laddare fungerade både hemma och i bilen? Ja.
Allt utan diskussion.
Här är det helt hopplöst att få folk att tycka samma sak.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 15:39 #167 av Stefan Ericson
Jag har pratat med folk som lagt fingrarna på ett 48 Vdc, med laddning igång. Dom säger att det kittlas i fingrarna. Stiga skruvar igen huven på sin elektriska stiga park. Dom menar på att det kan vara farligt. Golfbilarna har inga skruvar eller lås på samma spänning.
SELV spänningen är internationellt accepterad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 16:45 #168 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Här är det helt hopplöst att få folk att tycka samma sak.

Och du har inga tankar om varför?

Vi kanske helt enkelt inte håller med dig om några fördelar med DC i distributionsnät.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 17:49 #169 av Stefan Ericson
Elektrum, hur motiverar du att att det är bättre att mata en 4W lampa med 230 Vac än 40V dc. Jag ska pröva om Marianne köper ditt argument.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:18 #170 av Mikael Malmgren

Stefan Ericson skrev: Elektrum, hur motiverar du att att det är bättre att mata en 4W lampa med 230 Vac än 40V dc. Jag ska pröva om Marianne köper ditt argument.


Mindre förluster, dvs billigare elräkning :P

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:22 - 18 sep 2015 18:23 #171 av Michell Martic
Hon får ju först köpa en adapter. Annars kommer lampan explodera.

...men om vi säger att hon istället har en egen likriktare som tar hela huset, ja då får hon istället köpa adaptrar till alla sina apparater eller byta ut all sin utrustning i hemmet för den nya spänningen. Sen får hon dessutom betala för en likriktare till huset. Sen ska hon anlita folk till att installera den. Börjar bli dyrt.

...men om vi istället säger att hon vill ha likspänning på 40V direkt från nätägaren... Ja, då skulle hennes anslutning till elnätet behöva bytas ut. Hon skulle få en egen likriktare ute i nätet, vilken skulle kosta pengar. Servisen skulle behöva bytas dessutom eftersom den gamla kabeln troligtvis inte skulle klara den ström som huset skulle kräva på denna låga spänning.

...men om vi säger att hela lågspänningsnätet va utfört som likspänning istället, då skulle vi ha en ganska stor likriktare i föregående nätstation. Givetvis är detta inget som elnätsägaren gör gratis utan de skulle tveklöst ta ut kostnaden för detta av kunderna genom att höja sina nätavgifter, rejält. Men du kanske menar att vi till och med skulle byta ut överliggande nät till kanske 4000V likspänning? Då ska vi alltså byta ut en befintlig fungerande transformator till en switchad omformare istället. Jag är inte säker på detta, men vill ändå tro att förlusterna i en sådan låda är större än de som vi har i en traditionell transformator. Kostnaden för utrustningen är dessutom betydligt högre om effekten ska bibehållas. Men i gengäld så har vi minskade reaktiva förluster i ledningarna. Oavsett så innebär installationen en maffig kostnad, som även den skulle tas ut på kunderna i form av höjda nätavgifter. Likaså skulle kablarna behöva bytas ut eftersom de inte skulle vara dimensionerade för den ström som skulle gå i kablarna med den lägre spänningen. Vi skulle dessutom sätta en likriktare efter föregående transformator.

Så visst, allt låter bra... Fröken kan ladda sin telefon UTAN adapter i vägguttaget där hemma, men hon skulle behöva dra om all elen i huset och dessutom få en nätavgift som går från kanske någon hundring i månaden till flera tusen...

Säg det till henne så får vi se om hon fortfarande håller med om att det vore en bättre idé med 40V DC.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:23 #172 av Stefan Ericson
Är det självklart att det blir billigare med 230 från nätet än egenproducerad?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:26 #173 av Stefan Ericson
Michell, det ända hon behöver är en powersuplie som leverera 40 Vdc och utag. Ditt argumen är fel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:28 - 18 sep 2015 18:32 #174 av Michell Martic
Om hon klarar sig utan el vissa dagar, särskilt den kalla tiden på året, så kan hon väl begära en servisbortkoppling och köra på egna solceller. Men hon ska punga ut med ca 150kkr för att få solcellerna installerade samt byta ut all el i hela huset (gruppledningar, brytare o.s.v. och hon ska ha folk till att göra det också)... för att kunna ladda mobilen... utan adapter... trots att hon troligtvis skulle behöva en adapter ändå... eftersom en mobil normalt inte har ett 40 Volts batteri. Asså, detta låter inte som en bra idé Stefan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:32 #175 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: Michell, det ända hon behöver är en powersuplie som leverera 40 Vdc och utag. Ditt argumen är fel.

Vilket argument är fel, för jag gav flera stycken? Då får nog precisera dig mer.

Med en egen omformare så skulle hon fortfarande behöva byta ut alla interna ledningar i huset för att kunna ta ut samma effekt som hon gjort tidigare i uttag och fast installerad material. Effektbehovet minskar nämligen inte magiskt enbart för att man sänker spänningen och likriktar den. Dessutom skulle hon behöva skaffa specialanpassade adaptrar till exempelvis TV, dator och i princip all annan utrustning i hela huset.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:32 - 19 jan 2016 22:35 #176 av Stefan Ericson
Med batterier så skulle säkert kylen gå i 3 dagar, det klarar min båt. Om kärnkraften läggs ner så kommer elpriset variera och då kan det vara bra med batterier och ladda när det är billigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:36 #177 av Stefan Ericson
Michell,led behöver inte 230. Utrustning går att byta successivt. När det kommer 40Vdc i bilen kommer folk att börja använda det hemma.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:40 #178 av Stefan Ericson
Om man bygger ett nytt hus, så vill nog folk ha 2st fönster belysningar och 2st 7 armade ljusstakar. Kanske några utag i varje fönster.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:41 #179 av Mikael Malmgren
Kom på det jag kan ju redan ladda mobilen både i bilen och i hemmet. Har USB uttag hemma och i bilen. :tummeupp:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2015 18:55 - 18 sep 2015 18:58 #180 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: Michell,led behöver inte 230. Utrustning går att byta successivt. När det kommer 40Vdc i bilen kommer folk att börja använda det hemma.

Nej, LED behöver inte 230V... Rätt där, men de byggs normalt inte för 40V heller så du skulle fortfarande behöva en omformare av något slag. Och det är just det som är min poäng. Du skulle behöva omforma all el oavsett vilket eftersom de flesta utrustningar går på mellan 5 och 12 V istället för 40V.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.079 sekunder

Senaste foruminlägg