+40Vdc, +400Vdc, +4000Vdc Framtidens nät?

22 maj 2015 17:49 #141 av Stefan Ericson
Hej Nomen!
Önskade du Stig välkomen in? Han kanske misstolkade det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2015 18:27 #142 av Stefan Ericson
Svar till Electrum, jag har skrivit tidigare att 4000Vdc är till för överföring.
Svar till Torbjörn, jag brukar lyssna på hur det låter och skiter i vad det står på skylten.
Här har det varit ljudnissar som är stolta över att knäppa en 32A säkring. Dom har 8kW i varje rack. Ändå så skulle jag inte acceptera det ljudet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2015 19:04 #143 av Anders Svensson
Hej Stefan!!!!!
Hur kom Stig in i bilden? Det var din konstiga osammanhängande framtoning som avsågs.
Jag är dock inte förvånad om du inte förstod detta.
Men det ska du inte ändra, det är kul att läsa lite tokigheter när man har en stund över.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2015 19:21 #144 av Michell Martic
Börjar bli dags att låsa tråden. Med facit i hand kan det nog bara sluta på ett sätt när ni två diskuterar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2015 19:29 #145 av Bo Siltberg
Detta är Stefans tråd så den låser jag bara på hans begäran.
Han må vara virrig men visst dyker det upp lite tankeställare som är intressanta, ofta saker som man annars bara tar för givet.
Så tjata på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2015 20:40 #146 av Torbjörn Forsman

Stefan Ericson skrev: Svar till Torbjörn, jag brukar lyssna på hur det låter och skiter i vad det står på skylten.


Jag blev tvungen att börja rota på djupet när det gäller högtalares egenskaper en gång i tiden när jag fick i uppdrag att försöka förbättra en sån här nödtelefon för hissar. I den satt en liten vandalsäker högtalare med membran av rostfri plåt, och man var tvungen att stryka den medhårs och ta till alla kända och okända knep med strömåterkoppling mm för att kunna få fram någorlunda begripligt tal via den.
Det gick inte för sig att byta till en bättre högtalare eftersom alla andra tänkbara alternativ antingen inte fick plats i kapslingen, inte uppfyllde miljökraven eller var för dyra.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2015 11:07 #147 av Stefan Ericson
Torbjörn, jag var iväg med mina PA igår och ska nu i väg på bröllop. Mina PA kommer stå för det mesta ljudet i ladan, även fast grannens förstärkare är stämplad med 500W och varit på Globen.
Hur D stegen fungerar är komplicerat, men låter med lite effekt gör dom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2015 12:40 #148 av Electrum

Bo Siltberg skrev: Detta är Stefans tråd så den låser jag bara på hans begäran.
Han må vara virrig men visst dyker det upp lite tankeställare som är intressanta, ofta saker som man annars bara tar för givet.
Så tjata på.

Ja jag tycker att tråden tog upp ett intressant ämne, bara synd att det hela tiden fransar ut i allt möjligt.

Intressant (för mig) för att jag har funderat en tid på nyttan med klenspännings DC-nät i hus, parallellt med det vanliga 0,4kV. Och för hus med mycket låga effektbehov endast DC-nätet.

Och det har väl i sak inte varit någon som protesterat mot mina tankar, mest hakade det bara upp sig över vilken spänning som skulle vara lämpligast. Och även om jag tror på vissa kandidater så är det inte helt självklart vad som är bästa valet.
Jag vet inte om jag kan ta det i intäkt för att många här på forumet också kan se nyttan med DC-nät på någonstans mellan 24 och 48 volt. Men protesterna har i alla fall uteblivit.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2015 13:04 #149 av Stefan Ericson
Electrum, spänningen är nog inte det som är viktigast. Det är standardiseringen. Samma över allt. 12 24 48 kommer från dussin systemet. Det är därför jag vill ha 40V. Då blir det helt nytt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2015 15:39 #150 av Anders Svensson

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2015 16:12 - 24 jun 2015 16:13 #151 av Stefan Ericson
Den har subwoofer skulle jag vlija ha. Den tars inte in till Sverige. Ett 40 V system skulle jag vilja styra på samma sätt som det går med Apples produkter, fast med android.
www.altoproaudio.com/products/black18s

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2015 18:35 #152 av Torbjörn Forsman
Och när man ändå är inne på högtalare, så...

jogis-roehrenbude.de/Kurioses/dyn-Trichter.jpg

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2015 17:11 #153 av Stefan Ericson
Torbjörn, den plåtbiten kan nog låta bättre än vad man kan tro. Jag har hört betong högtalare med små element, som har mycket bas. Jag kan inte se om den är elektrisk ens.
Altos, som jag la adressen till, går nog inte att ha inomhus ens.
Det jag syftade på är hur högtalaren styrs via blåtand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 08:39 #154 av Torbjörn Forsman
Det mest anmärkningsvärda är väl storleken, att man har fått släpa ut högtalaren på fabriksgården för att kunna fotografera den...
Ska man tro att den är tänkt som biografhögtalare från ljudfilmens barndom runt 1930, kanske? Tänkt att stå bakom filmduken i en biosalong?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 19:40 #155 av Claes Börjesson
Förklara för mig....
Hur kan en subwoofer som kontinuerligt kan ge 1200 watt (2400 w topp) bara drar 3 ampere vid 240 volt.

Med andra ord 720 watt in ger 1200 watt ut, ganska typiskt i datablad för HiFi-prylar.

:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 20:37 #156 av Stefan Ericson
Clase, ett D slutsteg som använder mot EMK som drivning. Mycket effektivt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 21:25 #157 av Christer Djerf

Claes Börjesson skrev: Förklara för mig....
Hur kan en subwoofer som kontinuerligt kan ge 1200 watt (2400 w topp) bara drar 3 ampere vid 240 volt.

Med andra ord 720 watt in ger 1200 watt ut, ganska typiskt i datablad för HiFi-prylar.

:)


Som Michael B Tretow sa: Det är en evighetsmaskin.....;-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 21:40 #158 av Stefan Ericson
Mina Alto TS 115 W har 350 W på 15 tums sub woffer. 700W i topp effekt. Hörselskydd på vid högeffekt och man börjar må illa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2015 16:22 - 27 jul 2015 17:48 #159 av Stefan Ericson
Nu så skriver jag bara för att tråden ska vara högst upp. Puss och kram på alla fluxio vänner och fiender. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2015 17:52 #160 av Stefan Ericson
När jag är ute och pratar med vanligt folk, så förstår dom fördelarna med att kunna använda en mobil laddadre både hemma, i bilen och båten och på alla andra ställen.
Men ingen på fluxio gör det! Varför?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.075 sekunder

Senaste foruminlägg