Canadastolpe

19 dec 2012 06:27 #21 av Johannes Hammarstedt
Svar från Johannes Hammarstedt i ämnet Canadastolpe
Skulle skorna släppa och man faller fritt innan linan hugger tag så är ungefär 1,5m vad en människa klarar vid bom-stopp. Det är vad jag hört från utbildare i alla fall.
Man hade tydligen testat detta på judar under andra världskriget...

Men har man linan som gubben på bilden och det inte är något material skruvat i stopen nedanför så blir det arslet i backen.
Precis som Tobias säger så är det en åtta som gäller. Men etfersom det är "jobbigt" och inte lika följsamt så är det nog få som gör på det viset.
När jag jobbade på elnät hängde linan i bältet på gubbarna tills de kommit upp...

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2012 18:38 #22 av Lars Engblom
Svar från Lars Engblom i ämnet Canadastolpe
Inte är jag väl så gammal så jag kan kallas gubbe än? :P Jo det är jag på bilden.

Testade dethär med att lägga repet som en 8:a runt stolpen idag och kom fram till att fast man har ut det släppt allt vad det går så slipper man nästan inte ut från stolpen, t.ex att skarva högspänningstrådar vid fel är helt att glömma.
Har aldrig sett någon sätta repet som en 8:a och har inte heller blivit lärd att göra så. Denna typ av rep är godkännd för stolparbete.
Är mer rädd stolpen stjälper eller går av än att stolpskorna skall släppa, använder den typ av stolpskor som synns på bilden och har 2 storlekar. En äldre arbetskamrat berättade att han fick hjälpa sin kompis fö herrans många år sen då repet gått av och han lämnade att hänga i stolpskorna, men mannen i fråga hade tur att fotlederna klarade sig utan benbrott.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2012 19:06 #23 av Mats
Svar från Mats i ämnet Canadastolpe
Har du en öggla mitt i bältet kan du prova att köra enkel lina.
En gubbe berättade om när han klättrade i en väldigt isig stolpe och skorna gled i väg utan förvarning, snabbare än blixten.. om hans lina inte hade varit snarad då hade han legat i en hög vid roten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 dec 2012 20:02 #24 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Canadastolpe
Antigen i en 8a eller rep runt stolpen och i karbinhaken, det är också godkänt enligt nya "standarder".

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2013 10:25 - 09 maj 2013 10:39 #25 av Simon Slotte
Svar från Simon Slotte i ämnet Canadastolpe

Slugge skrev: Ja, det lär rasa när som.. :silly: Är det den som är tänkt till skärgården som ska kunna monteras på 24 h av 100 man?

Vad gäller kompositstolpar finns det nog inte så mycket än men det lär komma då kostnaden sjunker. Används lika som trästolpar, skruvas och klättras, håller upp emot 90 år mot trästolpens 50.


Tror det kallades MegaTower och var tänkt för dom höga stolparna på Mälaröarna. Fick höra när jag var på rep utbildning sist på Åsbro Kursgård att dom hade skippat det projektet för basen blev för bred så den fick inte plats på ön ändå samt att det blev lite ostabilt. Min årskull i civilplikten 06 va med och byggde upp ett test torn med canadstoplen (själv va jag upp i lappmarken i Porjus och plockade ned ett 230 kV ställverk i molekyler för att sen sätta ihop det igen).

På reputbildningen 2009 testade vi att bygga en A-stope av canada med den iden skrotade man också.
Så nu senaste repet 2012 fick vi bara bygga en rak jävel. Men vi va bakfulla och solen sken så det gjorde inte så mycket.

Lite Bilder från 2009 och 2012.













Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2013 19:30 #26 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Canadastolpe
Enligt killarna på Åsbro så lades Megatowern ner pga att den inte skulle hålla tyngen av sig själv enligt konstruktörerna, ingen som vågade godkänna den med andra ord.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.448 sekunder

Senaste foruminlägg