Arbeta med El

21 sep 2018 09:50 #1 av Jens Melin
Hej!

Är ny här och hade gärna haft lite hjälp utav er som kan.
Jag håller just nu på att utbilda mig till Energiingenjör, med elkraftsinriktning (Högskoleingenjör).

Jag känner mig ganska vilsen i vad som gäller ang. utbildning osv för arbete med el.

Då jag med lite tur antagligen har landat ett jobb på ett elnätsbolag undrar jag hur
allt fungerar ifall jag i tjänsten skulle utföra elarbeten utan att enligt ECY vara utbildad
elektriker eller ha någon egen behörighet. Detta skulle då handla om kabelförläggning i mark, koppling i kabelskåp osv.

Vad jag har förstått är det upp till den auktoriserade elinstallatören på varje företag att ställa utbildningskrav och
godkänna vilka arbetsuppgifter som får utföras av vem, så länge man ingår i egenkontrollprogrammet.
Har jag fel?

Hoppas någon här kan hjälpa mig, då det efter ett par års hårt slit i skolbänken hade känts som ett enormt nederlag att falla på målsnöret.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2018 13:38 #2 av elmont
Svar från elmont i ämnet Arbeta med El
Ja det är företaget som bestämmer vad du får göra och vilka kvalifikationer dom tycker att du behöver.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2018 18:50 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Arbeta med El
Inlägg #2 stämmer.

Så, vad du kan göra redan nu alltså är att höra av dig till det tänkta elnätsbolaget och höra vad de har för kompetenskrav för sina egna montörer.
Du bör även höra efter hur de hanterar nya som inte uppfyller kvalifikationskraven initialt. Har de tänkt till har de även beskrivit detta i sitt egenkontrollprogram.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder