Traditionell lärling.

12 jan 2017 16:46 #1 av Rulle
Min lilla syster ska ev. flytta upp från Spanien och ta med sig sin sambo som är intresserad utav att utbilda sig till elektriker.
Vad jag har hört så går det inte att gå som traditionell lärling (målarna har denna möjlighet). Men jag vet inte om det är mer att man "bör" gå utbildning eller hur det ligger till.
Har ni någon koll? Räcker det med att kanske gå till EUU för BB1, BB2 typ och sedan gå som lärling?
Tack på förhand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2017 17:02 #2 av elmont
Svar från elmont i ämnet Traditionell lärling.
Man ska ha praktik först SEDAN kan man, om man har tillräcklig "utbildning", få någon typ av behörighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2017 17:03 #3 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet Traditionell lärling.
Tror du missförstår mig.
Vi pratar inte om att bli installatör utan elektriker. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2017 22:21 - 12 jan 2017 22:33 #4 av Claes Börjesson
I "elsäkerhetsverkets" regler krävs inte någon viss ordning mellan utbildning och praktik.
Lärlingstid krävs inte, utan bara "praktik", dock minst 50% av tiden i Sverige.

Utbildningen skall ha ett visst innehåll och kan ta från några få veckor (distanskurser) till 2 år (komvux).
Praktik skall vara 2-4 år.

När man blir godkänd som elektriker från elsäkerhetsverket så kallas det: "behörig installatör", och man får ha underställda som utför elarbeten åt sig. Denna behörighet styrs "enligt lag"

Dessa finns i flera "klasser", i princip:

BB=Begränsad behörighet
AB=allmän behörighet.

Lägsta: BB3, får bara utföra vissa speciella arbeten (specas i fall till fall).
BB1 Får ej sätta upp säkringar och centraler, men alla övriga elarbeten från säkringen och ut.
AB Får göra vad som helst, allt från ställverk, högspänt, elcentraler m.m.
ABL samma som AB men max 1000 Volt.


Parallellt med elsäkerhetsverkets behörighetsystem, finns den som den privata elsektorn har, som stöttas av EIO (Elektriska Installatörs Organisationen).
Denna brukar kallas för ECY-certifikat.

En ECY-elektriker får INTE göra elarbeten på sin fritid, han måste göra allt sitt elarbete under ansvar från en "behörig installatör".
ECY står för Elbranschens Centrala Yrkesnämnd
Der har en koppling till en branschorganisation (EIO) och LO-facket.

Du gör först utbildningen (2-3 år ??) på gymnasium. Sedan 1 år lärlingsarbete med reducerad lön, och du skriver upp din praktik i en praktikbok. Du får sedan ett "certifikat" som gör att du kan få anställning som elektriker, men får inte göra egna arbeten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2017 04:22 #5 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet Traditionell lärling.
Tack Claes för ett långt men förklarande text. Jag har Abl själv som jag läste upp i somras så jag har lite koll gällande behörig installatör osv. Men som jag har förstått det sedan tidigare så har inte elsäkerhetsverket några speciella utbildningskrav på elektriker däremot som du säger att bla. Eio har det.
Så frågan är, kan jag ta någon som inte har gått en el utbildning via tex gymnasiet och ha denne som traditionell lärling? Då jag har kollektivavtal på mitt företag så måste jag följa eios krav och om han måste ha ecy cert kan han plugga upp det på distans?
Mvh Rulle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2017 17:04 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Traditionell lärling.
Elsäkerhetsverket har har krav på utbildningen. De hittar du i en av ESV's föreskrifter.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2017 20:25 - 14 jan 2017 20:34 #7 av Mikael Malmgren
Utan att ta hänsyn till vad olika organisationer kan tycka så kan ett företag ta in vem som helst att göra elarbeten så länge de har en behörig installatör.
Det är bara på den behöriga installatören Elsäkerhetsverket har krav på speciell utbildning och praktik.

På sin tid fick min far en maskinist som elreparatör under sig pga turordningsreglerna. :unsure:

Edit: Givetvis så skall den behörige ha sin talan i saken!

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg