ESA, ISA eller Skötsel av elanläggningar?

17 jan 2014 11:35 #1 av Svenne Eriksson
Jag har fått för mig att man inte ska gå både ESA och "Skötsel av elanläggningar" utan att det är två olika arbetssätt.

Vi på vår firman har alltid gått "Skötsel av elanläggningar" eftersom det känns som att den passar oss bäst så vi främst arbetar hos privatpersoner, butiker osv.

Nu börjar vi dock dra oss lite mer mot industrihållet och upptäcker att vissa industrier/gruvor osv KRÄVER att alla som arbetar med el där har gått ESA kurs.

Är det då kanske bättre att alla går ESA istället för "Skötsel av elanläggningar"? Det är ju nämligen ingen kund som har krav på "Skötsel av elanläggningar"..

Vad är det för skillnad på dessa arbetssätt?

Finns ju även olika ESA-varianter.. Jag känner mig ganska förvirrad :smack:

* Skötsel av elanläggningar
* ESA
* ESA 05 (distribution/elnät?)
* ESA Industri
* ESA Installation - ISA (Denna kurs verkar ha försvunnit från EUU??)

Någon som kan bringa klarhet i min förvirring?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2014 17:16 - 17 jan 2014 18:41 #2 av Mats Jonsson
En jättestor fråga. Kort kan man i alla fall säga att Skötsel av elanläggningar enligt SS-EN 50110-1 är den enda anvisning som har ett förhandsgodkännande av Elsäkerhetsverket.

ESA ISA och ESA Industri har arbetsmetoder som inte följer svensk och europeisk standard. Min bedömning är att dessa arbetsmetoder har sådana brister att de faktiskt i sig utgör fara.

ESA ISA saknar så väsentliga delar i förhållande till svensk standard att jag valt att inte utbilda i detta regelverk. ESA ISA har inget med elsäkerhet att göra utan får ses som en kommersiell produkt, en intäktskälla.

Även ESA 05 saknar viktiga delar men kan hyfsat fungera om den används av fackkunniga personer.

Om jag vore arbetsgivare skulle jag utbilda personalen så att de har vetskap om Elsäkerhetsverkets föreskrifter och kan tillämpa svensk standard. Vi får heller inte glömma att Elsäkerhetsverket kräver att den som arbetar där det finns elektrisk fara ska ha kunskap om innebörden och konsekvenserna av den elektriska faran. Denna kunskap ska ge förståelse för riskerna med arbetet och motivera till säkerhetsåtgärder.

Om en kund därefter begär att vi ska arbeta enligt någon annan metod får vi väl komplettera med de delar som avviker mot svensk standard.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Ola Sjöberg, Svenne Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2014 20:02 #3 av Ronnie Lidström
Du rekommenderar att man går "Skötsel av elanläggningar" då alltså?

Vi har här i Skellefteå också företag som kräver att alla anlitade elektriker ska ha gått ESA (bland annat).

Vilka är de största skillnaderna i dessa arbetssätt och varför vill vissa att vi elektriker följer ESA?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2014 20:24 #4 av Ola Sjöberg
Jag arbetar med kunder som tillämpar och därmed "kräver" ESA industri.
Jag har därför genomfört den kursen och tyckte den var bra.

Det är självklart så att säkerhetstänkandet måste man ha i ryggmärgen, det är inget man läser sig till bara så där.
Däremot är det viktigt att få in ESA terminologin och delegeringssättet som man ju kommer i kontakt med ute på arbetsplatserna.
Det är nog en förutsättning att man redan kan SS-EN 50110-1 innan man påbörjar ESA industri kursen.


Jag tänkte faktiskt fortsätta med ESA 05 och ESA installation, mest av intresse men även för att kanske tillämpa dessa i framtiden.
Jag kanske får omvärdera den tanken nu efter att ha läst Mats inlägg?

Det jag har konstaterat ute på fältet är att ESA industri tillämpas nästan överallt på den typen av anläggningar och ESA 05 har jag knappt stött på alls (vissa nätägare tillämpar ESA industri).
ESA installation hade jag inte ens hört talas om innan jag hittade kursen.

Jag vill gärna veta mer om ESA 05 och ISA!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2014 13:59 #5 av Mats Jonsson
Svar till Ronnie.
Största skillnaderna mellan ESA ISA och ESA Industri delen lågspänning i förhållande till svensk standard. De tre arbetsmetoderna AMS, ANS och AUS saknas i dessa ESA. I stället finns en arbetsmetod utan angivelse av risk- eller närområde. Många viktiga delar i svensk standard saknas i dessa ESA. Det begränsar starkt vilka arbeten en yrkesman kan utföra om man endast har utbildning i ESA.

I grunden är ESA en anvisning som visar vilka dokument som ska upprättas och utväxlas mellan vilka personer vid ett elektriskt arbete. Det här är ESAs stora styrka, ESA är i denna del ett mycket bra verktyg. Arbetsbegäran, skriftlig förebild som t ex kopplingssedel, arbetsbevis och driftbevis är i många fall viktiga för att öka elsäkerheten och även minska risken för felgrepp och därmed öka driftsäkerheten.

Det kan ju vara därför vissa kunder vill att ni använder ESA.

Jag skulle önska att ESA omarbetades och blev ett komplement till svensk standard, komplement till de delar där standarden är tunn. Men ESA ska inte ändra erkända arbetsmetoder, och heller inte selektera information efter författarnas tycke. Elyrket har ett oerhörd brett spektrum och då är det viktigt att standardens hela information finns tillgänglig för de som ska utföra arbete.
Följande användare sa tack: Svenne Eriksson, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jan 2014 14:08 #6 av Svenne Eriksson
Tack för ett bra svar Mats!

Om en beställare (industriföretag) anger i FFU att alla elektriker ska ha gått ESA, är det då "ESA Industri" man menar?

Är det någon nackdel att skicka alla elektriker (var tredje år) på "Skötsel av elanläggningar" och även skicka några av dessa på "ESA Industri" (de som ska jobba åt beställare som kräver detta).

Har ju nämligen hört att man inte ska gå både utan måste välja ett arbetssätt. Blir lite krångligt på vårt företag känns det som.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2014 18:21 - 20 jan 2014 18:24 #7 av Örjan Borgström
Jag tror att Mats får rätt i den nya ESA 14 som kommer efter sommaren. ESA industri och ISA inarbetas i den nya ESA utan att göra avkall på arbetsmetoderna. ESA 14 följer också standarden vad gäller terminologi förutom i de delar där standarden är otillräcklig, t ex för stora anläggningar där kopplingsledare och kopplingsbiträde är aktuellt.

Hela sanningen får vi se efter semestern, men klart är att det blir ingen ny ESA industri eller ISA.

Jag hoppas också att STF och SSG lägger ner sina egna varianter som det i och för sig inte var något fel på men rörde till det för installatörerna som skulle vara uppdaterade i den version deras kunder tillämpade. Har haft flera fall där en installatör gått t ex ESA och kunden inte godkänner det utan kräver en utbildning i t ex ELSA.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2015 18:04 #8 av Svenne Eriksson
...

Har det hänt något nytt angående detta? Du Örjan sa att det skulle komma en ny, ESA 14. Jag har inte kollat upp detta men den borde väl ha kommit för länge sen :)

Blev det som ni trodde? Kan man gå bara ESA 14 nu? Är den "förhandsgodkänd" av Elsäkerhetsverket?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2015 18:39 - 25 mar 2015 18:47 #9 av Michell Martic
ESA14 finns och gäller redan. Finns att köpa hos Svensk Energi.

De större elnätsbolagen går igång till halvårsskiftet detta året. Utbildningar finns också redan. Tror det finns omkring 50-75 lärare redan som har godkänd utbildning. Och om den är förhandsgodkänd...? ESA14 är i huvudsak baserad på SS-EN 50110-1, vilken är en svensk standard som dessutom har presumtion i elsäkerhetsverkets föreskrift ELSÄK-FS 2006:1. Det som skiljer är att ESA har ytterligare roller för att ytterligare öka säkerheten och driftsäkerheten. Sen beskrivs många moment i ESA14 som inte beskrivs i SS-EN 50110-1. Hade den inte varit baserad på svensk standard så hade den inte haft presumtion.

...och ESA14 ersätter tidigare ESA. Numera finns det bara en ESA istället för ESA, ISA och E.SA Industri
www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyheter/Nyt...rheten-annu-battre-/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2015 15:28 #10 av Michell Martic
...dock så fick jag höra idag, på Voltimums elseminarium i Malmö, att en arbetsgrupp sammanställts/håller på att sammanställas för att utarbeta anvisningar som ska gälla för industri och installation då man har uppfattningen att nya ESA14 nästan förutsätter distributionsperspektivet. Jag kan väl bara hålla med om detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2015 15:35 #11 av Mikael Malmgren

Michell Andersson skrev: ESA14 finns och gäller redan. Finns att köpa hos Svensk Energi.

De större elnätsbolagen går igång till halvårsskiftet detta året. Utbildningar finns också redan. Tror det finns omkring 50-75 lärare redan som har godkänd utbildning. Och om den är förhandsgodkänd...? ESA14 är i huvudsak baserad på SS-EN 50110-1, vilken är en svensk standard som dessutom har presumtion i elsäkerhetsverkets föreskrift ELSÄK-FS 2006:1. Det som skiljer är att ESA har ytterligare roller för att ytterligare öka säkerheten och driftsäkerheten. Sen beskrivs många moment i ESA14 som inte beskrivs i SS-EN 50110-1. Hade den inte varit baserad på svensk standard så hade den inte haft presumtion.


Det är så sant, det är numera krav på cerifierade lärare och utbildningsinsats pågår då ESA 14 införs hos många i juni. ESA är ju en kompletterande instruktion till SS-EN 50110-1.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2015 15:59 #12 av Michell Martic
Jag tror t o m du och jag satt på samma genomgång i hörsalen med Ulf Melin någon gång i början på året Mikael.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2015 17:46 #13 av Jan Wahlberg
Det där var intressant!

Det är den största nackdelen med dagens ESA.
Fanns det någon uppskattning om när de kunde få fram resultat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2015 07:00 #14 av Mikael Malmgren

Michell Andersson skrev: Jag tror t o m du och jag satt på samma genomgång i hörsalen med Ulf Melin någon gång i början på året Mikael.


Jo, jag var på en av genomgångarna som han hade men jag såg inte Will Ferrell. ;)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2015 09:11 - 27 mar 2015 11:47 #15 av Michell Martic
Kanske ska byta bild då så folk känner igen en när man är ute och svajar.

EDIT: Ny bild tagen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2015 12:11 #16 av Örjan Borgström
Vi har en tidplan för en ny publikation som ska bygga på standarden SS-EN 50 110-1:2003 och ESA 14. Tidlånen pekar på att vi har en färdig publikation i oktober.
Arbetsgruppen består av undertecknad och personer från EIO, FIE (Föreningen för industriell elteknik) och Svensk Energi.
Vad publikationen ska heta är ännu inte bestämt men mitt förslag kommer att bli ESA industri och installation.

Synd att du inte gav dig till känna i Malmö Michell.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2015 12:32 - 27 mar 2015 12:36 #17 av Michell Martic
Haha, jo jag tänkte tanken... Men jag fegade ur.

Jag kan väl tillägga att din del av seminariet, tillsammans med Magnus Engströms, va de som va mest omtyckta för min del. Önskade bara att det kunde varat lite längre. Men så är det väl alltid då man lyssnar på ett seminarie om något man är intresserad av.
Följande användare sa tack: Örjan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2015 12:40 #18 av Mikael Malmgren
Har varit på seminarium tidigare år, synd att inte gå när man betalar medlemsavgift.
I hann jag inte med det också. :(

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder

Senaste foruminlägg