fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Elkrafttekniker Yh
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Elkrafttekniker Yh

Elkrafttekniker Yh 21 apr 2013 20:41 #1

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Har en liten fundering här.

Blev precis klar med AB teorin och blev sugen på att plugga lite till.
Kruxet är att jag måste jobba full tid samtidigt. En dag här eller där är ingen fara, men huvudsakligen full tid.

Den utbildning som jag fått syn på heter Elkrafttekniker och är på distans via Campus Nyköping.
Någon som känner till utbildningen? Berätta gärna om den i så fall.
Finns det någon här som har andra idéer på någon rolig distansutbildning åt elkraft/Yh-ingenjörshållet.

Tanken är väl att någon gång i framtiden kunna ta konsultjobb istället för installationsjobb.
Alternativt besiktning eller liknande.

Jag ber helt fritt om idéer och synpunkter.
Senast redigerad: 21 apr 2013 21:09 av Michell Andersson.

Re: Elkrafttekniker Yh 08 jan 2018 11:46 #2

Väcker denna gamla tråd till liv. Hur gick det med denna utbildning för dig? Jag läste ABL förra året på EUU och har nu fått EUUs elkrafttekniker av företaget jag jobbar på och ska börja studera i februari.

Re: Elkrafttekniker Yh 08 jan 2018 17:23 #3

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag hamnade på Projektledare Elteknik istället på Campus Nyköping. Därefter blev det diverse ströstudier i fysik, matematik och kemi och så småningom elkraftingenjör på MiUN som är pågående. Dock så har jag slarvat med dessa studier ska jag erkänna. Tänkte söka Master på Lth till våren istället. Blev för mycket med turerna till Sundsvall parallellt med heltidsjobb i Lund och eget företag sidan om.

Idag undervisar jag inom samma kurser som jag tidigare läst, vilket är... annorlunda...

Läser du Elkrafttekniker hos EUU är det höga odds att du råkar på mig vid HSP-delarna, bl.a. KFiD HSP.

Re: Elkrafttekniker Yh 08 jan 2018 21:10 #4

Intressant! Då kanske vi ses där då! Har som mål att efter utbildningen jobba ett par år utan studier så barnen får bli äldre och sen ströläsa lite kurser:)

Re: Elkrafttekniker Yh 11 jan 2018 15:24 #5

Du som är lite mer insatt, Hur ser framtiden ut för elkrafttekniker? Hur ligger löneläget?

Re: Elkrafttekniker Yh 06 feb 2018 20:27 #6

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Det ska jag säga att jag inte har en aning om. Jag arbetar inte med några idag och har inte stött på några i arbetet tidigare heller. Jag kan däremot ge min erfarenhet av löneläge för icke-högskoleingenjörer inom elkraftsbranschen.
En del kan tjäna en bra bit mer än en högskoleingenjör, men många tjänar en bra bit under och sen har vi alla de som hamnar däremellan.

Löneläget hänger nämligen väldigt mycket på vilka kunskaper du har med dig till arbetsplatsen och inte nödvändigtvis vilka tentor du klarat. Många som pluggar har för vana att enbart plugga in gamla tentor och det är något som straffar sig senare i yrkeslivet, bland annat i löneläget men även med avseende på möjligheter till utveckling.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.24 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa