Läckströmmar tvättstuga flerbostadshus.

04 okt 2017 13:02 #1 av Lars
En bekant till mig som sitter i styrelsen för en bostadsförening bad mig kolla på en tvättstuga där allting inte stod rätt till. Han hade fått en stöt från en torktumlare när han kom i kontakt med ett element.
Mycket riktigt låg det 115v över till elementet.

Jag gjorde lite mätningar och konstaterade att det verkade finnas isolationsproblem på flera maskiner i tvättstugan och sa åt honom att tillkalla servicepersonal för att kolla upp saken.

Servicekillen hade kommit dit och felsökt en lång stund för att sedan byta en kort snutt PE ledare till grövre dimension i en central längre bort och fick på så sätt bort spänningen.

Min bekant ville jag skulle komma igen för han kände sig fortfarande orolig så jag mätte upp läckströmmarna på maskinerna och blev lite fundersam då samtliga maskiner läckte ganska mycket. allt mellan 0,03A till 0,5A. Med alla maskiner igång mätte jag upp en läckström som snittade på 1.2A i PE ledaren och som toppade upp till 1,5A till o från.
Med samtliga arbetsbrytare frånslaga försvinner alla läckströmmar så allting kommer från tvättstugan.

Vad ska man råda i ett sånt läge?
Anses det normalt att gamla tvättmaskiner läcker flera hundra mA när servicekillen lämnar det så?
Hur länge kan en motor fungera under sådana förhållanden?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2017 13:53 #2 av Bo Siltberg
Läckströmmar av den storleken är inte okej, om det inte handlar om 100 maskiner. Det är heller inte okej att de ska leda till denna potentialskillnad mot elementen. Så ni behöver ta ett varv till här och kontrollera både maskiner och anläggning. Kompletterande skyddsutjämning kan vara på plats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2017 14:28 - 04 okt 2017 14:29 #3 av Electrum
Vilka maskiner läckte vad?

Var det typ 2-3 maskiner med mycket stora läckströmmar och resten inom 10mA-området?

För i så fall har du identifierat någon/några maskiner med fel, och behöver inte bry dig om de andra.


Hur och med vad mätte du? En strömtång, på PE-ledaren.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2017 18:52 #4 av Kari Lund
Kan det finnas en förbindelse mellan N och PE i någon maskin eller en fuljordning från N och därför läckströmmar till PE via rörsystem?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2017 23:41 #5 av Lars
Det finns inte längre någon potentialskillnad. Servicekillen bytte PE ledaren i första centralen till grövre dim och fick bort potentialskillnaden.
Jag tror det va 2,5mm från början (enligt han i styrelsen) och det satt 10mm nu.

Fråga mig inte vem som monterat 2,5mm från början... men jag spänningsmätte och potentialskillnaden är hur som helst borta av den åtgärden.

Mätte läckströmmarna med läcktångsamperemeter över PE ledaren i central.
Det är 3 TM och 1 TT samt 1 torkskåp trefas.
Som lägst 30mA och torkskåpet tror jag läckte 500mA vid påslag. Så samtliga maskiner läcker mer eller mindre.


Hade tänkt föreslå jordfelsbrytare för anläggningen men det går ju inte nu.
Jag har aldrig mätt upp så mycket läckströmmar men så håller jag normalt inte på med sånt här.

Jag kan inte minnas att jag noterade nåt felkopplat utan allt ser ok ut men vid isolationsprovningen första gången så minns jag att jag misstänkte kanske lindningarna på motorerna va skadade men dom har ju kört maskinerna varje dag i 4månader sen jag va där första gången.
Vid nån maskin misstänkte jag kanske dålig isolering i anslutningskabeln men det förklarar ju inte felen på dom andra maskinerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 09:03 #6 av Electrum
Kan det finnas någon förbindelse mellan maskinerna som leder läckströmmar från en maskin till flera andra.
Jag tänker först och främst på vattenrör, men även annat.

Det är så märkligt att de har så stora problem med flera maskiner. Om det var bara en maskin så skulle det inte vara så underligt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 12:01 #7 av Lars
Ja det är lite konstigt.
Åsknedslag kanske kan skada isoleringen på samtliga maskiner annars har jag ingen ide om varför det blivit så här.
Osymmetri, men varför isåfall? Jag har inte kunnat identifiera någon större osymmetri som jag tycker är nåt att bry sig om.
Maskinerna mättes upp en och en med övriga i avstängt läge på arbetsbrytare och summaströmmarna stämmer överens väl med totala läckströmmen när allting sedan var påslaget.

Jag tror läcket ligger över lindningarna på 3fas motorerna men hur länge kan dom fungera på detta viset innan säkringarna löser ut?
I månader? År?

Kan det vara frekvensstyrningar i maskinerna (dom är säkert 20år gamla) så strömmen vandrar över motorlager till jord? Det har jag varit med om tidigare på värmepumpar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 12:44 #8 av Christer Djerf
Är det långt från jordtaget?
Finns ju ganska mycket "bra" jord I en tvättstuga med tanke på vattenrör mm, kan ju vara vagabonderande strömmar.
Är det TN-C-system till centralen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 15:56 #9 av Bo Siltberg
Det låter dessutom märkligt att potentialskillnaden försvann vid byte till grövre PE. Det måste ha varit glapp i den gamla!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 17:13 #10 av Claes Börjesson
Hur mår värmeelementen ?

De brukar läcka.

De består ofta av en metall-tråd omgiven av magnesiumoxid och allt sedan placerat i ett metallrör.
Om metallröret börja läcka så blir magnesiumoxiden fuktig och man får läckströmmar mot jord.
(Samma anledning varför bastuaggregat inte enligt SS skall kopplas till JFB).

Vid lite större fel spricker värmelementet upp och metall-tråden exponeras för vattnet.

Föreslår att du meggar värmelementen.

Megga även eventuella el-dosor, speciellt de av metall, de kan vara fulla av vatten och korrosion.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2017 23:23 #11 av Lars
Christer > Jag vet inte vart jordtaget finns men jag tänkte evt göra en slingsimpedansmätning om jag ska dit igen för att se vad jag får för värde. Vill minnas att det var TN-S evt inkommande matning TN-C och sedan 5 ledare ut i anläggningen.

Bo > Jag tyckte också det var märkligt med tanke på att det var en väldigt kort bit som byttes. Vill minnas att jag kontinuitetsprovade men jag kan ha mätt precis före kabeln som byttes så jag missat ifall den var dåligt ansluten. Sitter flera centraler ihopbyggda och jag bara kollade att jorden var hel (till den första) hela vägen mellan huvudcentralen och den i tvättstugan. Så mycket möjligt har den varit dåligt ansluten, frågan är vem som satt dit en så klen PE ledare från första början. Jag vet att dom är och pillar på elen själva vilket jag har fått påpeka så dom har nog blivit försiktigare.

Claes > Det kan ju faktiskt vara en tänkbar orsak. Då bör ju snart säkringarna lösa tänker jag. Ska ta med mig den tanken nästa gång jag träffar honom för det känns ju fullt möjligt.
Jag har meggat allt fram till maskinerna och kopplingsdosor är grönt. Det är i maskinerna felet händer iom att jag kan bryta alla maskiner med arbetsbrytare när jag testar.
Ingen läckström kan noteras förrän vi sen startar maskinerna med on knappen.

Blir nog så att jag får åka dit igen och öppna maskinerna så jag kan isolera motorn och värmeelement och göra ny meggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2017 12:30 #12 av Torbjörn Forsman
En annan källa till läckströmmar kan vara överledning i störningsskyddskondensatorer (Y-kondensatorer) mellan fas och jord. Många sådana är papperskondensatorer ingjutna i epoxyplast, när plasten blir gammal och börjar få mikroskopiska sprickor så kan pappersisoleringen dra åt sig fukt.

En del överhettningsskydd (klixonkontakter) kan också få överledning till jord om de har suttit i fuktig miljö länge. Ofta finns minst en sådan som ligger an mot yttertrummans undersida i tvättmaskiner, som torrkokningsskydd.

En sak som kan vara värd att kolla ur felsökningssyfte är om läckströmmen är rent sinusformad eller inte, och om det verkar som om den ligger i fas med en viss av fasspänningarna på alla maskiner. Ett sätt att kolla detta är att tillfälligt koppla loss maskinens skyddsjord (och alla eventuella andra jordförbindningar via fundamentbultar, vattenledningar mm), och sedan mäta spänning mellan stommen och var och en av de tre faserna.

Om överledningen ligger i värmeelementet så borde läckströmmen bli olika beroende på var i programmet maskinen befinner sig - om värmekontaktorn för tillfället är tillslagen eller inte. Om det skulle vara ett trefasvärmeelement där bara två faser bryts av kontaktor/termostat, så blir det såklart läckström även i avstängt läge, men det kommer säkert att bli olika läckström och fasläge beroende på om elementet är igång eller inte.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Lars

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg