Hur mycket Loggar Nätägaren??

28 feb 2016 19:42 #1 av Emil C
Hur mycket loggar Nätägaren?? Är det bara Energin man använt eller loggar dom strömtoppar och spänning också?
Varför jag är nyfiken är för att jag var hos en som hade 20A abonnemang men han hade dragit i 25A själv.

Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2016 07:44 #2 av Nils Hedberg
Kan bara svara för en av de olika nätägarna på vilken kundservice jag jobbar just nu.

På anläggningar =<63A så loggas bara energin - och ja, det förekommer en del fusk som påträffas när t.ex. en mätare måste bytas osv.
På anläggningar =>80A så loggas effekt och energi. Jag tror det är princip hos nästan alla nätägare.

/Nils

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2016 09:41 #3 av Christer Djerf
När jag bytte mitt mätarskåp i somras så sa nätägarens tekniker till mig att jag lika gärna kunde skruva i 25:or för man kör inte längre med säkringstariff, men det är nog olika hos olika nätägare!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2016 18:41 - 25 maj 2016 19:33 #4 av Michell Martic
Precis som ni varit inne på så är det olika hos olika nätägare gällande tarifferna. Mig veterligen är det ingen som faktiskt infört effekttariff för under 80A säkring. Men jag kan ha fel. Normalt är kunder lite översäkrade vilket kan vara motiv nog att inte införa effekttariffer.

Gällande vad som loggas så är det normalt sett maximalt ett timmedelvärde, detta gäller för det som kallas timavläsning eller effektabonnemang. När man kallar det effektabonnemang så är det dock ändå tal om att man mäter energin under en timme och sedan räknar man ut ett medelvärde för effekten under timmen.
Någon faktisk effektmätning förekommer inte någonstans mig veterligen. Skulle minst sagt vara ett praktiskt problem att hantera mätvärdesinsamlingen eftersom det skulle innebära minst ett värde i sekunden, alltså 3600 mätvärden i timmen... per timme... per mätare... Blir en del.

Sen är det kanske en fråga vad mätaren klarar av att mäta och en annan vad som faktiskt samlas in. En Echelon till exempel klarar nämligen av en hel del, bland annat THD-mätning. Men inget man använder :huh:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2016 15:45 - 25 maj 2016 15:46 #5 av Örjan Borgström
Många nätägare har fortfarande säkringsabonnemang upp till 63A, därefter kan effektabonnemang tecknas.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg