Fråga om summerfunktion Fluke 117

31 aug 2015 20:18 #1 av Patrik
Har en Fluke 117 som jag har för mig piper konstant när man sumrar mellan N och J, men ibland är summertonen inte kontinuerlig utan piper istället. Detta handlar om anläggningar utan JFB, någon som kan förklara skillnaden mellan konstant pipton och pipande?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2015 16:53 #2 av Niklas
Jag har en Fluke 117 men har inte tänkt på detta. Kan kanske gissa på att det är TN-S fram till centraler där det bara piper. (högre ledningsresistans mellan nolla-jord)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2015 17:00 #3 av Electrum
Är det inte att det är en spänningsskillnad när det piper pulserande?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2015 16:20 - 02 sep 2015 16:22 #4 av Patrik
Skumt, har svarat men inte dykt upp något i tråden. Verkar fungera nu i vart fall...

Kollat på detta igen och det är rätt, spänning mellan J och N får en pulserande ton, i detta fallet var det bara 0.036V. Bryter man dvärgbrytaren så övergår tonen till konstant. Konstigt att man inte tänkt på detta förr... Bättre sent än aldrig =)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2015 19:11 #5 av Torbjörn Forsman
Förmodligen är det väl en följd av samma funktion som att Flukes summer ger konstant pip då spänningsfallet är under ca 0,1 V medan bara ett kort pip över denna spänning, sedan inget pip alls över 0,7 V. Spänningsgränserna jag nämner nu gäller äldre Flukeinstrument, t ex 23 och 77 , där summern också är tänkt att användas för diodprovning. Modernare modeller brukar ha två olika summerlägen, ett "resistivt" och ett för diodprovning.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg