Vilken Installationstestare använder/rekommenderar ni?

24 maj 2012 14:55 #41 av Mats Persson
Det går ju inte att testa utlösningsvilkoret om du inte testar så att jordfelsbrytaren inte löser...
Vill du testa jordfelsbrytaren så gör du detta med ett separat test.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 16:21 #42 av Magnus H
Jo det förstår ja, men om du mäter jfb'n i centralen som det stod i tråden.
Då missar man ju om det är felkopplat.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 18:00 #43 av Ronnie Lidström
Vad menar ni?

Om uttaget ligger utanför JFB så ser man ju det i centralen. Om uttaget är felkopplat (nolla, jord växlade) så märker man detta då man gör kontinuitetsprov.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 18:19 #44 av Bo Siltberg
Jag kontrollmäter utlösningsvillkoret mellan L-PE - min testare (Robin) löser inte ut JFBn (jo, ibland...).
N och PE ska vara lika, men man vet aldrig...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 22:12 #45 av Mats Persson
Precis som Ronnie säger så märker du om ett vanlig uttag är felkopplat genom kontinuitetstestet. Då ska ju faserna och nollskenan vara bortkopplad i centralen...
Känner du dig fortfarande osäker så får du göra separat JFB test i varje uttag...
Men det är ju viktigt att kontrollera utlösningsvilkoret, förstår inte riktigt varför du vill testa JFBn med detta test? Då är det bättre att testa den separat med ett riktigt JFB test?
Utlösningsvilkoret behöver dock inte testas om du i förväg har gjort en korrekt dimensionering...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2012 14:42 #46 av Magnus H

Ronnie Lidström skrev: Vad menar ni?

Om uttaget ligger utanför JFB så ser man ju det i centralen. Om uttaget är felkopplat (nolla, jord växlade) så märker man detta då man gör kontinuitetsprov.


Det är ju det jag undrar, om du testar JFB i centralen över säkringen? så vet du ju inte om
den säkringens tråd går till uttagsgruppen?


jag vet att utlösninsvillkoren är viktig Mats och jag gör kontinuitetstester, jag har bara
lite svårt att förstå hur ni gör detta med test av JFB'n i centralen.

Eller testar ni både JFB'n i centralen och i uttagsgrupper?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2012 15:04 #47 av Mats Persson
Ok, kan förklara hur jag gör mitt test av JFB.

Har jag byggt hela anläggningen själv gör jag så här:
Med min testare fluke 1653 finns det med stickpropp som jag kopplar in i ett uttag i närheten av centralen och låter den testa av jordfelsbrytaren i just det uttaget. Sen gör jag ett anntagande att jordfelsbrytaren fungera i övriga anledningen också! Detta kan jag göra eftersom jag har gjort både kontinuitetstest och funktionstest av samtliga uttag i anledningen... Risk för felkoppling ser jag då som minimal.

Har jag kompletterat en anläggning med JFB så testar jag av ett uttag i närheten av central, sen gör jag stickprov ute i anläggningen för att se om det är fuljordat någonstans..


Jag förstår forfarande inte varför du blandar in Z-Line Z-loop när du pratar om JFB test...? Vill du testa jordfelsbrytaren i ett uttag så gör du detta med test för JFB? Du blir ju inte klokare av att använda ett impedanstest då? Förklara gärna hur du testar av dina anläggningar.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2012 17:14 #48 av Magnus H
aha! Efter lite forskning kom jag på varför jag inte förstår era argument.
Finland och Svergie har olika krav på vad JFB'n ska skydda.
Ni lägger den över hela centralen visst?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2012 19:08 - 25 maj 2012 19:09 #49 av Mats Persson
Ja precis! En eller ett par jordfelsbrytare för hela anläggningen...

Ni har en per grupp? Personskyddsautomater.. Klart mycket bättre lösning.

Men du kan ju fortfarande inte testa en jfb med Z-line eller Z-loop??

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2012 20:55 #50 av J-Rock
Även i Norge kör dom med personskydds automater på alla grupper i alla nya centraler.
Dom kör automater som funkar med deras gamla system 110V+110V och sedan 230V+Nolla.

Ända negativa med detta är att centralerna blir dubbelt så stora.

Kan säkert fixa lite bilder på det om ni vill.

Jag har själv använt såna automatsäkringar i min central, då till Kyl & Frys.
Men det är ju en vanlig personskydds automat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2013 15:45 #51 av JDA
Jag kör själv med Sagab combi compact vid avprovningar.
men en sak jag funderar på är väldigt många provar av anläggningarnas jordfelsbrytare med "Vägguttagsprovare med jordfelsbrytartest Elma 8410" Är det godkänt? Den provar väl bara felströmen och inte tiden? Räcker det för kontroll?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2013 16:47 #52 av Marcus Lundström

JDA skrev: Jag kör själv med Sagab combi compact vid avprovningar.
men en sak jag funderar på är väldigt många provar av anläggningarnas jordfelsbrytare med "Vägguttagsprovare med jordfelsbrytartest Elma 8410" Är det godkänt? Den provar väl bara felströmen och inte tiden? Räcker det för kontroll?


Beror på. Den enda kontrollen du måste göra är se om den utlöser genom att trycka på testknappen på jordfelsbrytaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2013 16:56 #53 av Claes Börjesson
Anledningen till att personskyddsautomater är populära i Norge (och i Danmark) är att deras dvärgbrytare alltid är 2-poliga. De bryter både fas och nolla (de flesta äldre hemanläggningar är TT-system, det vill säga 230 Vac fas-fas).

Att då gå över från dvärgbrytare till personskyddsautomat gör inte centralen större, man behöver inte dra om en enda ledning i centralen, enkelt va ....

Däremot måste man ha större kabelarea för att uppfylla utlösningsvillkoret, de har ju i många fall bara 115 Vac mellan fas-jord.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2013 17:56 #54 av Michell Martic
Anläggningen ska provas i betryggande omfattning, heter det.
Sen har du ingen presumtion att kontrollen uppfyller någon elsäkerhetsteknisk praxis bara för att man följt standard.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2013 18:57 #55 av JDA
Med andra ord räcker det gott och väl att prova med det instrumentet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2013 08:07 #56 av Marcus Johansson
Hos oss kör vi med Eurotest AT och jag tycker den fungerar ypperligt. Lättöverskådlig och enkel att hantera när man väl lärt sig. Dock har jag inte kommit överens med Autotest funktionen ännu.
Förr hade vi en äldre mätare, Profitest tror jag den hette? Hemsk maskin i mitt tycke, men det fungerade.

Har precis införskaffat en "Spårhunden" från SAGAB. Den ska ju kunna testa jfb, enligt era tankegångar så ska även den vara godkänd då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2013 10:35 - 15 sep 2013 10:36 #57 av Marcus Lundström
Det är ju du i egenskap av behörig installatatör som godkänner om vertyget/metoden är tillförlitligt nog att prova JFB i betryggande omfattning.

Använder aldrig heller autotestfunktienen i Eurotest.
Det enda som är halv bra med Eurotestern är att den visar godkänt "pass" när mäter kortslutningsström och beräknar mot den inbyggda tabellen. Missvisande eftersom den godkänner mätresultatet enligt mätningen, men inte enligt SS.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 16:28 - 16 sep 2013 16:45 #58 av Marcus Lundström
Den nya Macrotest G3 verkar riktigt sjysst, någon som hunnit klämma och känna på den än?

www.elma-instruments.se/_sv-SE/Content/D...ews_SE_03.2013_p.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 18:32 #59 av Michell Martic
Den tillsammans med en black box. Det känns som om jag hade detta instrument så skulle jag vara en mycket bättre elektriker.
Vill ha vill ha vill ha...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2013 19:15 #60 av Mats Persson
Ja den skapade ett litet ha begär :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.086 sekunder

Senaste foruminlägg